InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Zelf aardbeien, appels en peren plukken in Zuid-Holland

Zelf aardbeien, appels en peren plukken in Zuid-Holland

Zelf aardbeien, appels en peren plukken in Zuid-Holland neemt u mee naar diverse adressen waar u zelf fruit kunt plukken. Het adres, de openingstijden en de website worden vermeld zodat u in één oogopslag kunt zien waar uw honger naar smakelijk vers geplukt fruit gestild kan worden. Heeft u kinderen? Neem ze mee en maak er een dagje uit van, kinderen vinden het zelf plukken en natuurlijk ook het proeven erg leuk om te doen. Het is een gezellige en ontspannende activiteit waarbij u helemaal tot rust komt en de kwekerijen zijn er op ingesteld om u en uw koters te ontvangen, ga op pluktocht in Zuid-Holland!

De kwekerijen, hun fruitassortiment en wat zij nog meer te bieden hebben

In deze serie artikelen over het zelf plukken van aardbeien en bessen worden hier de kwekerijen in Zuid-Holland besproken waarbij ook ditmaal gekeken wordt naar het fruitassortiment op de kwekerijen, of u er iets kunt eten en drinken, of er een winkel met fruit bij is, of het bedrijf op een aantrekkelijke locatie ligt en wat er in het plukseizoen nog meer georganiseerd wordt.

Denk hierbij aan speciale activiteiten voor kinderen, excursies of een workshop jam maken. De informatie over de openingstijden, het adres, telefoonnummer en het website-adres vindt u in een apart kadertje, op die manier is het niet moeilijk om te kiezen waar u naar toe wilt. Gaan de kinderen mee? Trek ze dan oude kleding aan tegen het geknoei met sap en neem hun laarzen mee!

De Buytenhof in Rhoon, zelf smaakrijke aardbeien plukken en het goede boerenleven ervaren!

Vanaf begin juli kunt u op zorgboerderij De Buytenhof terecht om zelf aardbeien te plukken, heerlijke onbespoten zomerkoninkjes, dus puur natuur. Op de Buytenhof wordt niet gewerkt met chemische bestrijdingsmiddelen of kunstmest dus u weet zeker dat u hier een gezond product aan het plukken bent. Het aardbeienveld is steeds op woensdag van 12.00 tot 17.00 uur geopend en van donderdag tot en met zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur. Soms is het veld tijdelijk gesloten omdat alle rijpe aardbeien al geplukt zijn en dan kan het een paar dagen duren voordat er weer plukrijpe aardbeien zijn. Houd de website goed in de gaten voor het laatste nieuws of bel eventjes voor de zekerheid. Op de Buytenhof kunt u genieten van al het goede van het boerenland en behalve die heerlijke aardbeien kunt u er 's zomers kruiden of bloemen plukken en in september appels. De bloemenpluktuin is in de zomer een lust voor het oog en men kan er prachtige boeketten samenstellen, er worden ook workshops gegeven rond dit thema.

Zorgboerderij De Buytenhof en Stichting De Buytenhof
Rijsdijk 98, 3161 EW Rhoon
Bedrijfsleiding: Ad Visser 06 44312783 en Boer Wiard Visser 06 47990138
Theeschenkerij: Lineke van der Schelde en Heleen van Dijk 06 46132882
E-mail: zorgboerderij@debuytenhof.nl
Website: www.debuytenhof.nl

Zelf plukken: plukdagen worden vermeldt op de website
Boerderijwinkel open: di 12:00 tot 17:00 uur, wo t/m za van 9:00 tot 17:00 uur
Theeschenkerij open: woensdag tot en met zaterdag van 10:00 tot 17:00 uur

Op De Buytenhof, vindt u een uitstekende theeschenkerij die luistert naar de toepasselijke naam ‘De Smaak van Buyten’, deze theeschenkerij geniet bekendheid in de wijde omgeving en het vrolijke karakter ervan wordt door de bezoekers zeer gewaardeerd. Men geniet er niet alleen van de rust van het platteland maar ook van de heerlijke zelfgemaakte taarten en van allerlei producten van de boerderij. U kunt hier met familie en vrienden reserveren voor een afternoon tea en dit combineren met een workshop bloembinden, zo heeft een leuk uitstapje. De Buytenhof heeft een bijzondere sfeer, naast een kleine groep vaste medewerkers werken er een groot aantal vrijwilligers en zorggasten eendrachtig samen bij het uitvoeren van de dagelijkse werkzaamheden.
Op De Buytenhof vindt u ook een boerderijwinkel met een ruim assortiment, denk hierbij aan fruit, biologische groenten en vlees, zelfgemaakte jam, compôte, vruchtensap en diverse streekproducten zoals boerenkaas en ambachtelijke bakkerij producten.
U zult zich hier tijdens en na het plukken van de aardbeien niet vervelen, het is een heerlijke plek om een middag door te brengen!

Landgoed de Olmenhorst in Lisserbroek, zelf appels en peren plukken op historisch landgoed

Ieder jaar, tegen de herfst, kunt u zelf appels en peren plukken op Landgoed De Olmenhorst, zo ongeveer tussen half september en eind oktober. De datum van de eerste zelfplukdag hangt natuurlijk af van de rijpheid van de appels en peren, op de website wordt vermeld wanneer het zover is. Voor het plukken met een groep dient u te reserveren, voor alleen een gezin hoeft dit niet.
Op het landgoed de Olmenhorst werd de eerste boomgaard aan het eind van de 19e eeuw aangelegd, rond het jaar 1880. Destijds was dat nog een hoogstamboomgaard, laagstamboomgaarden kennen we eigenlijk pas vanaf 1958, het jaar waarin de EEG werd opgericht en men vanuit concurrentie overwegingen naar mogelijkheden zocht om de pluk te vereenvoudigen. Tegenwoordig vinden we op De Olmenhorst ongeveer 40.000 laagstam appelbomen en 10.000 laagstam perenbomen in ruim 18 hectare boomgaard. Neemt niet weg dat er ook nog steeds een hoogstamboomgaard in stand gehouden wordt waarin zich ook een aantal pruimenbomen bevinden. In 2009 is de eerste kersenboomgaard geplant en men is voornemens ook klein fruit als bessen, bramen en frambozen te planten. Alle fruit wordt biologisch geteeld en gezien de afmetingen van de kwekerij is dit niet alleen een hele prestatie maar het bewijst ook dat het telen van mooi en gezond fruit op grote schaal wel degelijk mogelijk is!

Landgoed de Olmenhorst
Lisserweg 481, 2165 AS Lisserbroek
Telefoon: 0252 413165,
E-mail: info@olmenhorst.nl
Website: www.olmenhorst.nl

Zelf plukken: appels en peren, vanaf half september tot eind oktober, woensdag en vrijdag van 13:00-17:00 uur, zaterdag en zondag van 10:00-17:00 uur
Landwinkel en Appelcafé open: hele jaar, ma t/m do 10.00-18.00 uur, vrij 10:00-21:00 uur, zat 09:00-17:00 uur, zondag 11:00-17:00 uur

Behalve het zelf fruit plukken heeft De Olmenhorst nog veel meer te bieden, u kunt een goed gevulde picknick mand reserveren en daarmee gaan picknicken in de boomgaard. In het Appelcafé kunt u lunchen, genieten van thee met taart of een afternoon tea reserveren en voor de kinderen is er een grote speeltuin bij de landgoedwinkel. In deze winkel treft u tal van producten van de Olmenhorst zoals jam, appelmoes, sappen en fruit maar ook bijzonderheden als topinamboersoep, gerookte pompoensoep, een wildstoofpotje of een stoofpotje van gevogelte en vergeten groenten, kunt u thuis nog een keer nagenieten van uw bezoek aan dit historische landgoed. Op het terrein staan diverse monumentale gebouwen waarin workshop ateliers zijn gevestigd, u kunt zich inschrijven voor allerlei kookworkshops en er zijn ook speciale kinderworkshops zoals zelf kaarsen maken, bonbons maken, boltaartjes versieren, een mozaïek of een memobord maken en nog veel meer. Er zijn fietsen om de omgeving mee te verkennen en u kunt zelfs blijven overnachten, kijk op de mooie website voor alle mogelijkheden en voor meer informatie over de workshops.
De Olmenhorst organiseert ook regelmatig speciale evenementen, de bekendste is de voorjaarsfair in het Pinksterweekend.

Schenkerij de Boomgaard in Benthuizen, zelf appels plukken en smikkelen van lekkere taartjes

Aan de rand van Benthuizen met op de achtergrond de skyline van Zoetermeer vinden we Schenkerij de Boomgaard van Jan en Mieke Sonneveld. Hun fruitteelt bedrijf is al zo'n 30 jaar op deze locatie gevestigd en enige jaren geleden hebben zij er ook een theeschenkerij bij geopend. In de Boomgaard worden op milieuvriendelijke wijze appels en peren geteeld en van het fruit worden diverse pure vruchtensappen, appelmoes en appelwijn gemaakt. Op de laatste drie zaterdagen van september kunt u zelf appels komen plukken, u dient zich hier voor in te schrijven door middel van een E-mail waarin u aangeeft op welke datum, met hoeveel personen en op welke tijd u wenst te komen. U kunt kiezen uit de aankomsttijden 10:00 uur, 12:00 uur of 15:00 uur en u krijgt een mailtje terug waarin uw reservering wordt bevestigd. Er is een kleine entreeprijs aan verbonden, u kunt zoveel plukken als u wilt en de appels worden per kilo afgerekend, dat is dan wel weer voor een prijs die veel lager is dan bij groenteboer of supermarkt.

Landwinkel en Schenkerij de Boomgaard
Omleidingsweg 2, 2731 BS Benthuizen
Telefoon: 079 3422742
E-mail : sonneveld@landwinkel.nl
Website: www.schenkerijdeboomgaard.nl
Landwinkel: www.sonneveld.landwinkel.nl

Zelf plukken: appels, 3 zaterdagen in september, groepen ook op andere dagen.
Landwinkel open: woensdag t/m zaterdag 09:00-17:00 uur.
Schenkerij open: 1 mei tot 31 oktober, wo t/m za, 10:30-17:00, groepen hele jaar.

In september en begin oktober is het ook mogelijk om met een groep van minimaal 20 personen appels te komen plukken op een datum die u zelf kiest. Bij dit arrangement dat 1½ uur duurt krijgt u een rondleiding, een glas puur appelsap en u kunt zelf appels plukken zo veel u wilt. Deze worden ook weer per kilo afgerekend, de prijs voor dit arrangement is op aanvraag, ook hiervoor dient u vooraf te reserveren. Schenkerij de Boomgaard is open van 1 mei tot 1 november en u kunt hier altijd terecht voor een heerlijk kopje koffie of thee, puur appelsap met zelfgebakken appeltaart of voor een lunch. Voor groepen is de theeschenkerij op reservering het hele jaar geopend voor een feest, verjaardag, vergaderingen, een lunch, afternoon tea of lopend buffet. In de landwinkel kunt u op donderdag, vrijdag en zaterdag terecht, hier vindt u vers geplukte appels, peren, pruimen en kersen uit de eigen boomgaard, veel andere soorten vers fruit, pure fruitsappen in allerlei smaken, boerenkazen uit de streek, bakkerij producten, honing, chutneys, dressings, jams, wijnen, mosterd en nog veel meer ambachtelijke producten. Al met al is het goed toeven op deze boomgaard, voor de gezellige zelfpluk dagen is veel belangstelling dus schrijf u op tijd in!

Meer fruitplukadressen en andere leuke activiteiten met kinderen

We hebben ook in andere provincies de leukste zelfpluktuinen en kwekerijen voor u opgezocht, natuurlijk ook weer met het adres, website, openingstijden en telefoonnummer erbij, kijk bij Zelf fruit plukken op de leukste kwekerijen, daar vindt u ze allemaal.
Pal op de grens van Noord- en Zuid-Holland in Abbenes, dat centraal in de Randstad ligt, vindt u Van Reeuwijk Fruit & Flowers waar u zelf aardbeien en frambozen kunt plukken, voor uw gemak is hier de link naar Zelf fruit plukken in Noord-Holland waar u de beschrijving van dit mooie bedrijf vindt. In onze kinderspecial Er op uit, iets leuks doen met uw kids! vindt u tal van andere leuke activiteiten die u met kinderen kunt ondernemen, we willen u vooral wijzen op het verhaal over de miniatuurspoorlijnen dat hierin staat, kinderen kunnen in de kleine treinen zitten en meerijden, ook de meisjes vinden dit enorm leuk! In het Haagse Zuiderpark ligt een van de allermooiste lijnen van ons land, dit is ook genieten voor papa's en mama's. Veel pluk- en speelplezier!

Lees verder

© 2013 - 2017 Fijnesteyn, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De zelfpluktuinDe zelfpluktuinZelf een boeket bloemen of een mand met fruit plukken, dat is iets wat veel mensen leuk vinden om te doen. Helaas heeft…
Zelf aardbeien, bessen en kersen plukken in ZeelandZelf aardbeien, bessen en kersen plukken in Zeeland voert u naar het Zeeuwse platteland waar u nog rust en ruimte vindt.…
Fruit plukken als vakantiewerkFruit plukken als vakantiewerkZit jij ook een beetje krap in kas terwijl de zomervakantie alweer bijna voor de deur staat? Fruit plukken is één van de…
Wanneer appel- en perenrassen plukken en hoe bewarenWanneer appel- en perenrassen plukken en hoe bewarenIn de herfst is het weer tijd voor het plukken van appels en peren. Voor de professionele fruitteler heet dat natuurlijk…
Toetjes met fruitToetjes met fruitDe zomer is bij uitstek een periode om de maaltijd met een fris en gezond toetje af te sluiten. Wat beter dan het toetje…
Bronnen en referenties
  • Bijteun.nl
  • Debuytenhof.nl
  • Olmenhorst.nl
  • Schenkerijdeboomgaard.nl
  • Sonneveld.landwinkel.nl

Reageer op het artikel "Zelf aardbeien, appels en peren plukken in Zuid-Holland"

Reactie

Foppen, 22-09-2015 16:47 #1
Ik zou graag eens willen ervaren hoe het voelt om zelf fruit te plukken. gr.n. foppen-mulder. Reactie infoteur, 26-09-2015
Op 26 september is de landelijke appelplukdag, een uitgelezen kans en bovendien erg gezellig!

Infoteur: Fijnesteyn
Laatste update: 21-06-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Fruit plukken
Reacties: 1
Schrijf mee!