InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Recepten voor de Indische rijsttafel, ajam, bonen en meer

Recepten voor de Indische rijsttafel, ajam, bonen en meer

Recepten voor de Indische rijsttafel, ajam, bonen en meer De Indonesiche rijsttafel is al sinds de repatriëring van de Indische Nederlanders geliefd bij vele Nederlanders. Lang konden we die niet zelf maken, maar door de vele recepten die vrijgegeven zijn door die zelfde Indische Nederlanders gaan steeds meer mensen er toch zelf eens mee aan de slag. Gelukkig zijn heden ten dage alle ingrediënten in vele toko's en ook in Chinese winkels te koop. Zelfs in luxe supermarkten kan men bijna alle ingrediënten kopen. Hier volgen recepten voor de rijsttafel.

Ajam Kalimantan (uit Borneo)

Ingrediënten

Voor 4 personen:
  • 10 kippenpootjes
  • schijfje djahé
  • 5 cm sereh
  • 1 tjabé rawit (pepertje)
  • lombok
  • 1 sjalot
  • 1 teen knoflook
  • mergbeentje
  • sambal manis
  • Indonesische woksaus (op ketjap-basis)
  • kerrie Masala
  • zonnebloemolie (beslist geen olijfolie)

Bereiding

Trek van 2 kippenpootjes, een mergbeentje, een schijfje djahé, 5 cm. sereh, 1 tjabé rawit en een liter water een sterke bouillon. Snijd een sjalot en een teen knoflook klein. Fruit in een gietijzeren braad- en stoofpan in een bodempje zonnebloemolie de sjalot, de knoflook, een lombok van 10 cm. en een eetlepel sambal manis. Leg de 8 kippenpoten erop en laat ze op een laag vuur langzaam bruinen. Voeg dan toe: 1 scheut Indonesische woksaus, een halve eetlepel kerrie Masala en 4 juslepels bouillon. Roer het geheel goed om zodat de kerrie overal kan komen. Breng het gerecht aan de kook, zet dan het gas laag en laat het geheel garen in ongeveer een uur. Schep regelmatig om.

Gebakken dunne bami

Ingrediënten

  • Dunne bami (restaurant noodles van de Chinese toko)
  • 2 sjalotjes
  • een eetlepel sambal brandal (met deze hoeveelheid kan gevarieerd worden)
  • 2 eieren

Bereiding

Kook de bami beetgaar (één nestje per persoon). Breng hiervoor ruim water aan de kook en zet dan het vuur laag. Breek de nestjes in het water en laat ze één à twee minuten garen. Stort de bami dan in een vergiet en blus hem af met koud water opdat hij niet verder kan garen. Doe een scheutje olie in een wokpan, fruit twee sjalotjes en een eetlepel sambal brandal en voeg daar twee rauwe eieren aan toe. Roerbak dit geheel. Voeg dan de bami toe en blijf ongeveer drie minuten roerbakken.

Sambal goreng boontjes

Ingrediënten

  • een pond boontjes (500 gram)
  • 2 sjalotjes
  • teentje knoflook
  • een theelepel ketoembar
  • van elk kruid: djintan, djahé en laos een halve theelepel
  • sambal gandaria (toko)

Bereiding

Kook de boontjes beetgaar. Wrijf fijn in een vijzel of doe in een keukenmachine: de sjalotjes, knoflook en de kruiden. Doe een eetlepel olie in een pan en fruit bovenstaande. Voeg een eetlepel sambal gandaria toe. Doe dan de boontjes erbij en warm het geheel op een laag vuur op. Voor de kleur kan men beetgare reepjes winterpeen toevoegen. Dat is ook lekker.

Voor de Indische keuken geldt: Maak alles een dag vantevoren klaar, dan kunnen de smaken goed intrekken.

Lees verder

© 2011 - 2017 Wilvdvleuten, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Recepten voor de Indische rijsttafel, ajam, bonen en meer"

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 28-08-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Special: Indische recepten
Schrijf mee!