InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Vijf lekkere Belgische bieren

Vijf lekkere Belgische bieren

Vijf lekkere Belgische bieren In 1986 al was er het 'Jaar van het Bier', maar de drank blijft ook in de 21ste eeuw heel populair. België heeft een traditie rond bier brouwen en houdt die goed staande. Er vloeien nog steeds heel wat liters bier door de vaderlandse kelen en dat zal de komende jaren wel zo blijven. Het bierlandschap is zo divers dat je steeds maar weer nieuwe smaken kan leren kennen. Heel wat Belgische bieren zijn wereldberoemd, maar er zijn er ook een aantal die een pak minder bekend zijn bij het grote publiek.

Duvel

Na de Eerste Wereldoorlog begint Albert Moortgat te experimenteren met een Engelse giststam. Hij noemt zijn bier de 'Victory Ale', maar het volk beschrijft zijn product als 'de duivel'. In 1923 wordt dit dan ook de officiële naam van het bier. Meer dan veertig jaar later wordt Duvel op flessen gebrouwen.
Duvel wordt geschonken in een tulpvormig glas omdat er heel wat schuim vrijkomt bij het inschenken van het bier. Duvel heeft een bittere smaak en heeft een hoppige, droge nasmaak.
  • Brouwerij: Duvel Moortgat in Breendonk
  • Alcoholpercentage: 8,5 %

Brugse Zot

In 2005 werd de brouwerij De Halve Maan heropgestart door Xavier Vanneste. Niemand had ooit gedacht dat zijn bier op zo'n korte succes zo'n succes ging worden. Brugse Zot wordt heel regelmatig gedronken en wordt op allerlei festiviteiten geschonken. De naam van dit bier verwijst naar de Brugse zotten, maar ook naar de ronddraaiende schoorsteenkap van de brouwerij. Deze noemen ze ook wel een zotskap en ze is te zien van op de reien.
  • Brouwerij: De Halve Maan in Brugge
  • Alcoholpercentage: 6 %

Premium Kriek

Dit roodkleurig bier is gebaseerd op een ander bier, meer bepaald de St. Louis Geuze. De St. Louis Geuze werd in 1958 door Luc Van Honsebrouck gebrouwen en aan dit bier werd 25 procent kriekensap toegevoegd om tot de Premium Kriek te komen. Het bier is zoet van smaak en heeft een roze kraag als je het uitschenkt. Vooral vrouwen houden van dit fruitig biertje.
  • Brouwerij: Van Honsebrouck in Ingelmunster
  • Alcoholpercentage: 3,2 %

Hommelbier

Wanneer je rond Poperinge toert, vallen de hoppevelden je meteen op. De plant groeit langs hoge ranken en wordt hier gebruikt voor het brouwen van een streekbier. Omdat hoppe plaatselijk ook hommel wordt genoemd, komen we tot het Hommelbier. Dit bier werd in 1981 voorgesteld door Karel Leroy. Het lest uitstekend de dorst, maar in warm weer kan dit biertje verraderlijk zijn. Met zijn 7,5 procent alcohol zou je toch in een dronken toestand kunnen verzeilen na het drinken van enkele Hommelbiertjes.
  • Brouwerij: Van Eecke in Watou
  • Alcoholpercentage: 7,5 %

Bush Ambrée

Dit bier is meteen ook één van de sterkste in het rijtje van de Belgische bieren. Zo'n 75 jaar geleden werd deze amberkleurige drank voor het eerst gebrouwen en ook nu nog kent het succes.
  • Brouwerij: Dubuisson in Pipaix
  • Alcoholpercentage: 12%
© 2012 - 2017 Gietje711, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.nieuwsblad.be

Reageer op het artikel "Vijf lekkere Belgische bieren"

Infoteur: Gietje711
Gepubliceerd: 03-05-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!