InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Duchesse de Bourgogne, bier met geschiedenis

Duchesse de Bourgogne, bier met geschiedenis

Duchesse de Bourgogne. Het is een bier wat grotendeels onder de mensen niet bekend is. Toch is het een heel symphatiek biertje waar de kenners zeer van kunnen genieten. Het betreft een echte Belg die op speciale wijze wordt gebrouwen en al een mooie rijke geschiedenis achter zich heeft liggen. Een Belg die zeker de moeite waard is om te proeven.

Oorsprong van de brouwer

Duchesse de Bourgogne is een Belgisch bier uit het zuiden van West-Vlaanderen. Hier is de brouwerij Verhaeghe-Vichte gevestigd die eind 19e eeuw gesticht is door de toenmalige brouwer Paul Verhaeghe. Deze persoon brouwde blond bier en had een, voor die tijd, groot gebied van afzet. Zo werden zijn bieren in Brussel genuttigd in tegenstelling tot zijn concurrenten. Deze hadden alleen maar het dorp en regio waar hun bier in werd afgezet. De verdiensten van het bier van Paul Verhaeghe lag hem met name in de kleur. De helderheid waarin zijn "pollekes tonnenbier" bleef na export werd zeer gewaardeerd en zo werd gesproken van export binnen eigen landsgrenzen.

Rond de eerste wereldoorlog kwam de productie stil te liggen. De reden hiervoor was dat de brouwer niet wou brouwen voor de bezetter. Deze hebben toen besloten de brouwerij te doen stoppen en te ontmantelen. Het koper was voor hen zeer bruikbaar voor munitie. Na de oorlog heeft de brouwer zijn taak hervat en is weer aan 't brouwen geslagen.

In de tweede wereldoorlog lag het proces van brouwen opnieuw zo goed als stil. Er werd toen minimaal gebrouwd, omdat er een tekort was gekoemn aan gerst. Hierdoor kon men alleen nog maar een tafelbier brouwen met een zeer licht alcoholpercentage van maar 0,8%.

Na de twee oorlogen die het bedrijf had doorstaan ging het voorspoedig. Doordat de infrastructuur en techniek vooruit ging en het onstaan van de pilsener was geboren ging de afzet ook flink omhoog. Natuurlijk deed de brouwer hier aan mee, maar op lange termijn besloten zij toch hun aandacht meer te gaan vestigen op de bestaande bieren. Zij vonden dat van die bieren de kwaliteit nog verbeterd konden worden. Dit met groot succes want de brouwerij heeft op deze manier prijzen gewonnen voor de bieren "Echte Kriek" en "Vichtenaar".

Het bier Duchesse de Bourgogne

Duchesse de Bourgogne is een bier van gemengde gisting met een mooie robijnrode kleur. De gemengde gisting houdt in dat het bier wordt gemengd met een jonger bier van 8 maanden. Duchesse wordt namelijk na de hoofdgisting en tweede lagering nog een keer gelagerd in eikenhouten vaten en na 18 maanden gaat men het bier mengen met een jongere variant.

Bij het ruiken ruikt men een zeer complexe, bloemige geur. Bij het proeven proeft men zoete en zure smaken. Het bier heeft enigzins wel wat weg van een muskaatwijn, met name in de afdronk. Het bier wordt dan ook speciaal gebrouwen met overjarige hop, waardoor de bittere smaak van het hop niet overheerst. Hierdoor blijft de fris-zurige smaak goed in zijn element.

Het bier heeft een alcoholpercentage van 6,2% en is daardoor licht in zijn soort. Hierdoor is het een mooi en fijn bier wat goed doordrinkbaar is. De beste temperatuur om dit bier te schenken ligt tussen de 8 en 12 graden, alhoewel sommige hem liever iets kouder nuttigen op ongeveer 5 graden Celsius.

Verkrijgbaarheid

Dit bier is niet overal gemakkelijk te verkrijgen. Niet elke slijterij heeft het en kent het. En ook lang niet elk café heeft dit bier op haar bierkaart staan. Duchesse de Bourgogne is te verkrijgen in flesjes van 25 cl. Deze worden veelal aangeboden in kratten van 24 stuks. Ook is het te verkrijgen op het vat met een inhoud van 30 liter.

Komt u Duchesse de Bourgogne ooit een keer tegen op de kaart dan is het zeker de moeite waard om dit speciale vocht eens uit te proberen. In het juiste, originele glas is het op en top genieten en oogt het ook nog eens bijzonder chique op tafel.
Gerelateerde artikelen
Cremant de Bourgogne, sprankelend wijntjeCremant de Bourgogne, sprankelend wijntjeEen lekkere mousserende wijn is cremant de Bourgogne. De wijn is een goed alternatief voor champagne. Misschien iets voo…
Cadeau voor een man? Geef een bierpakketCadeau voor een man? Geef een bierpakketEen verjaardag of een ander feestje. Altijd leuk en gezellig, maar wat moet je weer geven als cadeau. Als het een man be…
Belgisch bier, het beste ter wereld?Het bekendste en wellicht lekkerste bier is afkomstig van onze Zuiderburen. In België worden al vanaf de Middeleeuwen on…
Bier van HoegaardenBier van HoegaardenHoegaarden is een Belgisch biermerk. Het bier wordt gemaakt door Brouwerij De Kluis, en is genoemd naar de plaats waar d…
Het assortiment van GrimbergenGrimbergen, een bier met een lange en rijke geschiedenis. Het is één van de bekendste abdijbieren die van Belgische afko…
Bronnen en referenties
  • Internet: www.proximedia.com/web/breweryverhaeghe.html Boeken: Minder Trammelant in Bierland; Rick Kempen & Marco Philipsen

Reageer op het artikel "Duchesse de Bourgogne, bier met geschiedenis"

Reactie

Anthonie van Weel, 26-03-2012 11:39 #1
Sinds onze huwelijksreis in sept. 1971 komen wij in het Maastrichtse Pothuys. Jarenlang drinken wij daar in grote gastvrijheid en gezelligheid een of twee Duchesses, heerlijk verfrissend zoet/zuur met een aangename afdronk. Bravo! Ga zo door. Vraag: In het Pothuys hangt een prachtige poster van uw biermerk. Kun u mij zeggen hoe ik aan zo'n poster kan komen. Ik wil mijn werkkamer daarmee graag sieren. Reactie infoteur, 26-03-2012
Hallo Anthonie.

Bedankt voor je reactie. Het is altijd leuk om te lezen als mensen leuke ervaringen en herinneringen hebben aan bijvoorbeeld een biertje. Helaas kan ik je verder niet helpen aan zo'n poster. Ik heb namelijk dit artikel geschreven, omdat ik ook een grote liefhebber ben van dit bier. Zelf heb ik met het bedrijf niets te maken. Ik verwijs je dan ook graag door naar http://www.brouwerijverhaeghe.be/ Hierop staat een mooi contactformulier waar je je vraag kan stellen. Het zou leuk zijn als je het antwoord hier ook zou willen plaatsen.
Alvast bedankt.

Martin

Infoteur: Martinq79
Gepubliceerd: 09-03-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Reacties: 1
Schrijf mee!