InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Spumante & prosecco, Italiaans temperament

Spumante & prosecco, Italiaans temperament

Deze Italiaanse mousserende wijnen bestaan in veel geuren en kleuren en zijn zeker het vermelden waard. De smaken lopen uiteen van zuur tot extra zoet en ze zijn te vinden in alle prijscategorieën en kwaliteiten.

Prosecco

Naast de spumante heeft Italië ook het frisse alternatief van de prosecco, de naam van zowel de witte druif als die van de gelijknamige mousserende wijn waarvoor deze vooral gebruikt wordt. Deze wijn drinkt gemakkelijk dankzij de frisse smaak en omdat hij weinig alcohol bevat. Prosecco moet men niet langer dan twee jaar laten liggen want dan is de wijn over zijn beste punt heen. Men kan deze dus beter jong drinken en op die manier genieten van de typische frisheid.

Spumante

Spumante is een soort prosecco die een extra fermentatieproces heeft doorlopen. Hierdoor is de wijn hoger in koolzuurhoudend gehalte en nog meer mousserend. Spumante is fris en wordt meestal als alternatief van Champagne gedronken. De flessen voor spumante zijn meestal sterker en men vindt bij deze ook een metalen afsluiting, zoals bij champagne, die men over het algemeen bij Prosecco minder terug vindt.

Franciacorta

De appelatie Franciacorta staat voor een uitmuntende spumante die minstens 25 maand in de kelders moet blijven rusten om de fijne bubbels te krijgen in de fles. Deze mousserende wijnen dragen trots het label Franciacorta DOCG dat garant staat voor de kwaliteit en streek gebonden is. De heuvelachtige streek ligt in Lombardije, tussen de stad Brescia en het zuiden van het iseomeer en is bekend om het harmonieuze landschap. De streek heeft een verre geschiedenis van gletsjers die ervoor zorgen dat de bodem rijk is aan mineralen die zorgen voor een frisse sprankelende smaak. Voor de franciacorta liggen de druivensoorten die mogen gebruikt worden wel vast en deze zijn: de chardonnay, pinot nero, pinot bianco en de pinot grigio.

Situering

Deze wijn is vooral te vinden ten noordoosten van Venetië, de regio Veneto en in Frioul. Hij wordt gekenmerkt door druiventrossen die groot en lang zijn van vorm met ronde, kleine druiven die vrij zoet zijn van smaak. De meeste prosecco wordt geproduceerd in de heuvels van Valdobbiadene en Conegliano en een belangrijke cru rondom de heuvels van Cartizze, waar vooral de duurdere prosecco’s vandaan komen. De prosecco’s van Cartizze worden ook al kwalitatief betere prosecco’s beschouwd. De druiven voor deze prosecco rijpen begin oktober en vragen een niet al te droog klimaat.

Productie

Prosecco wordt vrijwel steeds door de bekende ‘Méthode Charmat’ gemaakt. Deze methode bestaat erin een tweede gisting van de wijn, waardoor deze mousserend wordt, in een gesloten vat te laten plaatsvinden. Deze methode, die ook wel cuve close wordt genoemd, is goedkoper dan de Méthode champenoise waarbij de gisting in de fles gebeurt. Na de tweede gisting wordt de prosecco op flessen getrokken zonder dat er contact is met de buitenlucht. Omdat deze methode toelaat in grotere hoeveelheden een tweede gisting te hebben, gaat het ook veel sneller om prosecco te produceren. Er worden per jaar zo een 150 miljoen flessen prosecco geproduceerd in Italië.

Nieuwe regelgeving

Vanaf 1 augustus 2009 is het DOC-keurmerk over gegaan in een nieuwe DOCG kwalificering. Op het label van nieuwe Prosecco flessen zal vanaf nu het label DOCG Conegliano Valdobbiadene Prosecco Superiore te vinden zijn. Dit wil ook zeggen dat er een limiet op de productie van prosecco zal staan en de prijs hoogst waarschijnlijk zal stijgen.

Lees verder

© 2009 - 2017 Gringo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Het grote wijnboek
  • Wikipedia
  • Netto

Reageer op het artikel "Spumante & prosecco, Italiaans temperament"

Infoteur: Gringo
Laatste update: 13-11-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Special: Sprankelende wijnen
Schrijf mee!