InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Cava, een sprankelende wijn uit Spanje

Cava, een sprankelende wijn uit Spanje

Cava, een sprankelende wijn uit Spanje Deze Spaanse mousserende wijn wordt vooral geproduceerd in de Penedèsstreek, een wijngebied ten zuid-westen van Barcelona. Hoewel 95% van deze wijn uit Catalonië komt, is cava geen DO (oorsprongsbenaming). Wel zijn er wettelijk 159 gemeenten vastgelegd waar cava geproduceerd mag worden. De eerste cava werd reeds in 1872 geproduceerd in de wijnmakerij van Josep Raventós.

Specificaties

De naam cava mag men niet zomaar gebruiken. De wijn moet minstens 9 maand op fles gegist zijn en om een gran reserva te zijn, is dit zelfs minstens 30 maand. Sinds november 1991 is er ook een commissie die toezicht houdt of deze bepalingen wel nageleefd worden en dus een zo hoog mogelijke, en vooral constante, kwaliteit te garanderen. Een echte cava kan men herkennen aan het beeld van een 4- puntige ster onderaan de kurk.

Druivensoorten

Hoewel het niet zo is dat, zoals bij Champagne, het aantal druivensoorten gelimiteerd is, worden traditioneel de de xarello, de macabeo en de parellada gebruikt. Maar ook andere druivensoorten zijn toegelaten.

Onderverdelingen in cava

De onderverdeling in cava is, zoals bij Champagne, een aanduiding van de hoeveelheid suiker de wijn bevat.
  • Brut nature: zonder toevoeging van suikers, en dus de ‘pure’ smaak van de druiven
  • Extra brut: niet meer dan 6 gram toegevoegde suiker per liter
  • Brut: 6 tot 15 gr per liter
  • Extra seco: 12 tot 20 gr per liter
  • Seco: 17 tot 35 gr per liter
  • Semi-seco: 33 tot 50 gr per liter
  • Dulce: meer dan 50 gr per liter en dus een zeer zoete smaak

Catalaanse Krypta

De Catalaanse Krypta is één van de grootste mousserende wijnen in Spanje. Deze wijn dankt zijn kwaliteit aan het feit dat hij gemaakt wordt van druiven van 1 oogstjaar. Tevens blijft de wijn 5 jaar rusten in de kelders van het domein. Ondanks het feit dat aan deze wijn na de gisting geen suikers worden toegevoegd (wat dus wil zeggen dat hij onder de noemer ‘Brut nature’ valt), heeft hij een zeer fijne en volle smaak.

Varianten

In Spanje gebruikt men Cava op verschillende manieren. Zo is het Agua de Valencia een bekend apperitief waarbij men cava in combinatie met vers sinaasappelsap drinkt. Als verfrissing serveert men ook vaak cava met citroenijs.

Lees verder

© 2009 - 2017 Gringo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Cava, een sprankelende wijn uit Spanje"

Infoteur: Gringo
Laatste update: 13-11-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Special: Sprankelende wijnen
Schrijf mee!