InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Prosecco, lekkere Italiaanse bubbeltjeswijn

Prosecco, lekkere Italiaanse bubbeltjeswijn

Prosecco, lekkere Italiaanse bubbeltjeswijn Prosecco is een Italiaanse bubbeltjes wijn die zijn opmars in Nederland maakt. De Italiaanse Prosecco is een goedkoper alternatief voor de Franse Champagne

Wat is Prosecco?

Prosecco is de naam van de soort druif waarvan Proseccowijn wordt gemaakt. Deze witte druif groeit in Italië, in een gebied wat ongeveer 50 km boven Venetië ligt. Hier wordt er van deze druif een witte, mousserende wijn gemaakt. Het resultaat is een frisse, schuimende wijn die lichtvoetig van aard is.

Welke soorten Prosecco zijn er?

De Prosecco wijn onderscheidt zich in twee soorten:
  • De wat minder mousserende "Vino Frizzante"
  • De soort met meer bubbeltjes: de "Spumante"
Van deze twee soorten wordt de Vino Frizzante het meest gedronken. De Prosecco wordt meestal gedronken als aperitief en is het lekkerst bij een temperatuur van ca. 8 à 9 graden. De Spumante is verkrijgbaar in een droge en een halfzoete variant. De Vino Frizzante wordt gegist in ijzeren tanks. De Spumante wordt na gisting in de tanks, nog aanvullend gegist in de fles. Hierdoor is de Spumante koolzuurrijker en ook wat duurder in prijs dan de Vino Frizzante. Het alcoholgehalte van Prosecco is ca. 11%.
De naam Prosecco is op dit moment nog niet beschermd, waardoor het mogelijk is dat er nepvarianten van Prosecco op de markt zijn. Wereldwijd zijn er wijnproducenten die Prosecco op de markt brengen die niet gemaakt is van de Prosecco druif. Net zoals Champagne mag alleen wijn, die voor 100% gemaakt is van de druif die in het Italiaanse Prosecco gebied is geoogst, de naam Prosecco dragen. De verwachting is dat op termijn de naam Prosecco wel beschermd wordt, men is druk bezig met een keurmerk te krijgen voor de Italiaanse bubbeltjeswijn.

Waar is Prosecco verkrijgbaar?

Prosecco is verkrijgbaar in slijterijen, maar ook in supermarkten. Voor minder dan € 20,-- heb je een heel goede Prosecco bij de slijterij. Deze Prosecco komt een beetje in de buurt van Champagne. Er zijn ook hele dure, verfijnde soorten verkrijgbaar, je moet dan denken aan een prijs van rond de € 40,00 per fles. De goedkopere soorten Prosecco zijn verkrijgbaar voor zo'n € 6,--. Let er bij de aankoop van Prosecco vooral op dat deze ook de echte Prosecco wijn is.

Wat maakt Prosecco zo succesvol?

Prosecco is sinds de zomer van 2007 in opmars in Nederland. De bubbeltjeswijn drinkt lekker weg in de zon op een terrasje en is ook bij feestelijke gelegenheden een geliefde wijn. De Prosecco is een zeer toegankelijke wijn, die veel mensen lekker vinden. Net als de Rosé is de Prosecco bezig een modetrend op wijngebied te worden. Prosecco is eigenlijk niet echt te vergelijken met Champagne, maar feit is wel dat de Prosecco de populairiteit van Champagne wat mindert. De oorzaak hiervan ligt met name in de lagere prijs van Prosecco ten opzichte van Champagne. De Prosecco was bij de jaarwisseling 2008/2009 dan ook één van de toppers onder de feestelijke bubbeltjes.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Prosecco, lekkere Italiaanse bubbeltjeswijn"

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 02-01-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!