InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Babymuizen-wijn? Alcohol met een vreemde twist

Babymuizen-wijn? Alcohol met een vreemde twist

Babymuizen-wijn? Alcohol met een vreemde twist De meesten in Nederland willen het liefst geen muizen in huis. De Chinezen en Koreanen juist wel! De muizen worden het hoofdingrediënt voor in hun speciale wijn die heel erg gezond schijnt te zijn. Ook bestaat er wijn met daarin het geslachtsdeel van een mannelijke hert. Niet alleen in dranken met een hoger alcoholpercentage worden uitzonderlijke ingrediënten toegevoegd. In Amerika wordt bier verkocht met bijzondere smaken, zoals pizza en spek. Het bruine brouwsel dat in Nederland onder velen geliefd is, is ook verkrijgbaar in alle kleuren van de regenboog. Tenminste, als de regenboog uit vier kleuren bestaat.
Bron: Onbekend / Wikimedia CommonsBron: Onbekend / Wikimedia Commons

Regenboog-bier in Japan

Blauw, paars, rood en groen bier

Op het Japanse eiland Hokkaido specialiseert de Abashiri-brouwerij zich in bijzondere bieren. De brouwerij bestaat sinds 1988 en brouwt hun bier op een traditionele Duitse manier: decoctie. Decoctie is een eeuwenoude methode om het bier een sterke moutachtige smaak te geven. Om het bier nog unieker te maken lanceerde de brouwerij in 2010 de lijn ‘regenboogbier’ bestaande uit vier gekleurde bieren: blauw, paars, rood en groen.

Regenboog van maar vier kleuren

De bieren hebben felle afwijkende kleuren die gebaseerd zijn op de seizoenen. Zo is er helderblauw Ryuhyo-bier dat de winter voorstelt. Aan het bier is niet gewoon water toegevoegd, maar ryuhyo (drijfijs). Het Japanse bedrijf verzamelt het drijfijs (dat eens is afgebroken van gletsjers of het vasteland) in de Zee van Ochotsk, ten noorden van Japan dat deels wordt begrensd door Rusland. De helderblauwe tint komt uit zeewier. Het paarse Jyaga-ontwerp duidt de oogst aan in de lente en wordt gemaakt van de paarse aardappel. Het rode Hamanasu-bier dankt haar kleur aan het sap uit de hamanasu-bloem dat in het Nederlands rimpelroos betekent. De rode bloemen van deze plant bloeien tijdens de zomer volop. Tot slot staat het groene Shiretoko-bier gevuld met zeewier symbool voor de herfst.

Wijn met hertenpenis

Vreemde gewoontes in China

De Chinezen drinken al decennia drankjes uit dierlijke bronnen, zoals schildpaddenbloed. Ze geloven dat atleten dan beter presteren. In 2008 werd een vergelijkbaar Chinees drankje door de aanwezigheid van alcohol verboden op de Olympische Spelen van 2008 in Beijing. Niet omdat er alcohol in de drank zit (dat pas sinds 2016 deels is verboden), maar vanwege het stofje efedrine. Dit stofje wordt gewonnen uit de plant de zeedruif die in China groeit en kan nare bijwerkingen hebben, zoals hartkloppingen, duizeligheid en onrust. Als je je leven wilt verlengen, drink dan wijn met een hertenpenis.

Magische peniswijn

Een alcoholisch drankje dat al eeuwen bestaat is rijstwijn met een hertenpenis. In verscheidene Aziatische landen geloven ze dat het drankje de mannelijke seksuele kracht verbetert en je leven verlengt.

De intacte penis wordt in een fles rijstwijn geplaatst, zodat de smaken zich kunnen vermengen. De fles wijn, bestaande uit gefermenteerde rijst en 30% alcohol, wordt met penis en al verkocht. Ben je benieuwd naar de smaak, koop dan voor slechts een paar honderd euro een fles met de Engelse tekst ‘magical penis wine’. Ook kun je een glaasje bestellen in vele restaurants en cafés in China en daarbuiten (zoals Japan en Korea).

Bron: Muhammad Mahdi Karim / Zoohouse / Wikimedia CommonsBron: Muhammad Mahdi Karim / Zoohouse / Wikimedia Commons

Wijn van babymuisjes

Bijzondere wijn in China en Korea

De Chinezen en Koreanen kennen nog een bijzonder drankje waarin dieren een grote rol spelen. De van origine uit China babymuisjes-wijn zal volgens legendes alle lichamelijke kwaaltjes genezen, van astma tot leverziektes. Maar zitten er werkelijk echte jonge muisjes in de wijn?

Drie dagen oude muisjes

Om de wijn te maken zijn maar twee ingrediënten nodig: rijstwijn en levende babymuisjes. De muisjes worden weggehaald uit hun nest als ze drie dagen oud zijn. Daarna verdrinken ze levend in de wijn en wordt de bijzondere wijn gebrouwen. Het brouwsel (inclusief een tiental dode babymuisjes) wordt overgegoten in een standaard wijnfles en voor twaalf à veertien maanden weggezet.
Bron: Jeffreyw / Wikimedia CommonsBron: Jeffreyw / Wikimedia Commons

Pizza in je bier

Bier met pizza-ingrediënten

Jaarlijks drinken Amerikanen ruim dertig miljard liter bier (in 2015) en werken ze drie miljard pizza’s naar binnen. Voornamelijk de combinatie bier en pizza is erg populair onder mannen. In 2006 kwam de Amerikaan Tom Seefurth tot het idee om de twee te combineren en ‘Mamma Mia pizza beer’ op de markt te brengen dat smaakt als een echte pizza. De naam van het merk Mamma Mia heeft betrekking op de vele pizzadozen in Amerika waarop die naam staat vermeld. Om het bier te brouwen verbouwt hij veel ingrediënten in zijn eigen tuin. De basilicum, oregano, tomaat en knoflook gaan na het plukken in de ketel met water, mout, hop, gist en andere smaakmakers.

Mamma Mia

Sinds de lancering in 2006 is het bedrijf Mama Mia een groot succes. Seefurth heeft in totaal al twintig soorten bier (in 2017) met uitzonderlijke smaken, zoals bier dat smaakt naar de korst van een pizza ‘pizza beer pizza crust’ of een taco ‘beer taco mix’. Ook verkoopt hij kant-en-klaar glutenvrij beslag ‘beer batter’ waar de consument alleen nog bier (of iets sterkers) aan moet toevoegen. Daarna kan het bierbeslag worden gebakken als een pannenkoek of worden gefrituurd. Ook bij deze bijzondere producten geldt dat Seefurth verse ingrediënten toevoegt en de smaak niet realiseert door middel van geur- en smaakstoffen.

Bron: Drmies / Wikimedia CommonsBron: Drmies / Wikimedia Commons

Amerikanen en hun bacon

Bier én spek én ahornsiroop

Een aantal jaren na de oprichting van Mamma Mia, werd Amerika opnieuw een uitzonderlijk biertje rijker. Het is misschien moeilijk voor te stellen hoe een bierbrouwerij en een donutketen samen één product kunnen maken, maar bierbrouwerij Rogue Ales in Newport en donutketen Voodoo Doughnut in Portland (beiden in Amerika) gingen de uitdaging aan in 2010. Het resultaat is ‘maple bacon ale’. In het bier zitten twee eigenaardige ingrediënten, namelijk ahornsiroop en echte (geen smaakstof) gerookte spek. De prijs van het knalroze flesje met een wisselend alcoholpercentage van 5,3 - 5,6% alcohol kost ongeveer $ 13 (€ 11,40 anno 2017).

Meer zin in bier met chocoladesmaak?

Elk jaar lanceren de bedrijven gezamenlijk één nieuwe smaak. Onder andere de volgende smaken zijn al voorbij gekomen: chocolade, banaan en pindakaas ‘chocolate, banana & peanut butter’ (2012), zoute krakeling, framboos en chocolade ‘pretzel, raspberry & chocolate’ (2013) en druif, vanille en lavendel ‘grape guerrilla’ (2016). Bij de brouwerij Rogue Ales in Newport kun je de bijzondere bieren die ze brouwen in samenwerking met de donutketen bestellen, maar je kunt ze ook online (na)bestellen, via de website.

Lees verder

© 2017 Saivo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Diëten met alcoholische drankenDiëten met alcoholische drankenAls je probeert om gewicht te verliezen hou je waarschijnlijk de voedingswaarden bij van alles wat je eet. Maar besteed…
Hoe wordt bier gemaakt en wat zit er in?Er zijn verschillende bieren in verschillende landen wereldwijd. Maar een biertje brouwen is zo makkelijk nog niet. In b…
Bier, keuzes en calorieënBier, keuzes en calorieënBier kunnen we met uitstek één van de populairste alcoholische dranken noemen. Iedereen houdt wel van een biertje, voora…
Percentage alcohol in drank, hoe sterk is de drank?Wie een slijterij binnenstapt ziet daar een groot arsenaal aan diverse dranken, van dranken die slechts enkele procenten…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alexas Fotos / Pixabay
  • Exotic Japan, http://exotic-jp.com/goods_en_jpy_93.html, bezocht op 11-07-2017
  • Beer advocate, https://www.beeradvocate.com/beer/profile/132/, bezocht op 11-07-2017
  • BT bacon today, https://bacontoday.com/bacon-beer/, bezocht op 11-07-2017
  • CNBC, http://www.cnbc.com/id/100301522 , bezocht op 11-07-2017
  • Conde nast traveler, http://www.cntraveler.com/stories/2016-05-26/everyone-in-the-world-is-drinking-less-alcoholexcept-americans, bezocht op 11-07-2017
  • Craft beer, https://www.craftbeer.com/news/beer-release/rogue-ales-releases-voodoo-doughnut-grape-guerrilla-ale, bezocht op 11-07-2017
  • Credit donkey, https://www.creditdonkey.com/pizza-statistics.html, bezocht op 11-07-2017
  • Doping autoriteit, http://www.dopingautoriteit.nl/magdit/alcohol, bezocht op 11-07-2017
  • Food beast, https://www.foodbeast.com/news/baby-mice-wine-strange-to-some-delicacy-to-others/, bezocht op 11-07-2017
  • Hopkins, J / Bourdain, A / Freeman, M (2004) Extreme Cuisine: the weird & wonderful foods that people eat. Clarendon: Tuttle Publishing, ISBN: 978-0-7946-0255-0
  • Phoenix new times, http://www.phoenixnewtimes.com/restaurants/strange-brews-japans-abashiri-brewery-6506655, bezocht op 11-07-2017
  • Afbeelding bron 1: Onbekend / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 3: Muhammad Mahdi Karim / Zoohouse / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 4: Jeffreyw / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 5: Drmies / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Babymuizen-wijn? Alcohol met een vreemde twist"

Infoteur: Saivo
Laatste update: 18-07-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Special: Vreemde buitenlandse keuken
Schrijf mee!