InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Diëten met alcoholische dranken

Diëten met alcoholische dranken

Diëten met alcoholische dranken Als je probeert om gewicht te verliezen hou je waarschijnlijk de voedingswaarden bij van alles wat je eet. Maar besteed je hierbij ook aandacht aan de hoeveelheid calorieën die je binnenkrijgt via drank? Soms kunnen drankjes het verschil maken of een dieet werkelijk aanslaat of niet en zeker wanneer het gaat over alcoholische dranken zoals bier, wijn en cocktails. Alcohol bevat zeven calorieën per gram. Het caloriegehalte bij alcoholische dranken ligt meestal vrij hoog ongeacht of je nu bier, wijn of cocktails drinkt. Daarnaast kan het drinken van alcohol een negatieve invloed hebben op je wilskracht. Als je gedronken hebt zal je sneller minder dieetvriendelijk voedsel kiezen. Daarom is het essentieel om minder te drinken als je wilt afvallen. Voor mensen die toch graag genieten van een glaasje meer zijn hier een paar tips om je te helpen navigeren door de bar.

Wijn

Het aantal calorieën in wijn is vrij consistent tussen rode wijn en witte wijn. De meeste soorten bevatten ongeveer 100 calorieën per portie maar dat betekent niet dat elk glas wijn je drinkt dat aantal zal bedragen. Het is vrij moeilijk in te schatten hoeveel calorieën je nu juist binnen krijgt bij het drinken van wijn omdat een portie moeilijk te bepalen is. Veel wijnglazen bevatten meer of minder dan de standaard tien centiliter portie. Hierdoor kan je het aantal calorieën soms oplopen tot 150 voor een glas.

Als je wijn bestelt vraag je dus best eerst hoeveel je juist zult krijgen. Vraag desnoods de barman om een bescheiden portie en een glas water. Je kan uiteraard ook kiezen voor lage-calorie wijn. Als je bijvoorbeeld een glas Bon Affair Spritzer besteld zal een enkel glas ongeveer zestig calorieën bevatten.

Bier

De calorieën in bier zijn makkelijker te bepalen omdat bier vaak geserveerd wordt in een standaard blikje of flesje. Zelfs bier afkomstig van een tab wordt geserveerd in standaard glazen. De calorie-inhoud van het bier kan echter sterk variëren per type bier.

Er is wel een algemene regel van toepassing. Lichtere bieren bevatten minder calorieën dan donkere bieren. Hier gelden wel enkele uitzonderingen. De Guinness bijvoorbeeld is een zeer donker bier en bevat slechts 125 calorieën. Dit aantal is aanzienlijk lager dan andere vergelijkbare donkere bieren en soms zelfs lager dan enkele lichter gekleurden bieren.

Als je op dieet bent is 125 calorieën nog altijd vrij veel dus zoek je toch best verder naar een bier dat nog minder calorieën bevat. De Bud Select 55 bijvoorbeeld bevat slechts 55 calorieën per glas. Hier heb je niet de hartige smaak die je ervaart bij andere donkere bieren maar het bespaart je ook wel een bierbuik. Een ander voorbeeld is de Amstel Light, een heel populair bier en bevat slechts 95 calorieën per flesje.

Cocktail

Cocktails zijn de meest risicovolle dranken voor mensen die op de lijn willen letten omdat het hier gaat over meerdere ingrediënten. De meeste sterke dranken bevatten ongeveer honderd calorieën per shot. Het is echter meestal de combinatie van verschillende dranken die de calorieteller doet oplopen bijvoorbeeld een combinatie met sinaasappelsap. Ook andere sappen die je zou kunnen toevoegen aan dranken zoals Margarita's en Daiquiris hebben meestal een hoog suikergehalte en bevatten dus een bom aan calorieën.

Zijn magere cocktails in dit geval beter? Dit is moeilijk te zeggen daar sommige merken vaak adverteren dat ze weinig calorieën bevatten maar dit komt meestal omdat de porties ook uitzonderlijk klein zijn. Skinnygirl cocktails bijvoorbeeld bevat slechts 75 calorieën per portie maar deze bevat ook maar 1.5 cl drank wat overeen komt met de grootte van een borrelglas.

De beste cocktail voor iemand die op dieet staat is waarschijnlijk diegene die je zelf maakt. Gebruik verse ingrediënten en meet elk ingrediënt zorgvuldig af zodat je precies weet hoeveel calorieën je drankje zal bevatten.
© 2014 - 2017 Robin990, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Diëten met alcoholische dranken"

Infoteur: Robin990
Laatste update: 05-01-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Schrijf mee!