InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recepten met quinoa ontbijt

Recepten met quinoa ontbijt

Quinoa is een supermiddel. Het is heel erg gezond en bevat eiwitten, mineralen, ijzers en andere belangrijke voedingsstoffen. Daarbij is quinoa heel goed om af te vallen. Wat kun je zoal met quinoa maken? En hoe eet je het graan tijdens het ontbijt? Wat zijn nou echt lekkere en gezonde ontbijtgerechten waar quinoa inzit?

Wat is quionoa?

Quinoa lijkt op een graansoort, maar het is eigenlijk familie van de spinazie. Het is heel erg gezond en kan vrijwel overal voor worden gebruikt. Om die reden wordt het ook wel superfood genoemd. Je kunt het eten tijdens het ontbijt, tijdens de lunch of het avondeten. Quinoa heeft een wat noterige smaak en bevat hele goede voedingsstoffen. Het zit vol met eiwitten, vitamines, mineralen, ijzers en calcium. Daarbij bevat het amper calorieën, maar vult het wel heel goed. Quinoa is zeer geschikt voor diabetici, mensen die glutenvrij moeten eten en mensen die willen afvallen.

Ontbijt

Je ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Met een goed ontbijt kun je de hele dag door

Basisrecept quinoa

Per persoon heb je ongeveer 70 gram ongekookte quinoa nodig. Minder kan ook, maar dit is afhankelijk van het recept. Je doet de quinoa eerst in een zeef en laat hier wat water doorheen spoelen. Ga er goed met je handen doorheen. Daarna doe je de quinoa in een pan en doe je er water bij. Doe altijd twee keer zoveel water in de pan dan je quinoa hebt. Eventueel kun je wat zout, een bouillonblokje of kruiden toevoegen in het water. Nu laat je het water koken. Als het eenmaal kookt, zet je het gas lager en laat je het geheel pruttelen, tot al het water verdampt is. Roer regelmatig goed door.

Ontbijtgerechten

De volgende recepten zijn ideaal voor tijdens het ontbijt. De gerechten zijn makkelijk klaar te maken en zorgen voor een goed en gezond ontbijt.

Quinoa met aardbei

  • 75 gram quinoa
  • 150 ml kokosmelk
  • 100 gram aardbei
  • Kaneel

Kook de quinoa volgens het basisrecept, maar vervang het water door de kokosmelk. Snijd ondertussen de aardbeien in plakjes. Wanneer de quinoa klaar is doe je er wat kaneel overheen en roer je de aardbeien erdoor.

Quinoa met kersen en noten (1 persoon)

  • 75 gram quinoa
  • 150 ml melk
  • Een paar kersen
  • Een paar walnoten
  • Kaneel

Kook de quinoa volgens het basisrecept, maar vervang de water door de melk. Hierdoor wordt de quinoa wat papperig. Ontpit ondertussen de kersen en kraak de walnoten. Als de quinoa gaar is roer je de kersen, walnoten en wat kaneel door.

Quinoa met tropische vruchten (2 personen)

  • 75 gram quinoa
  • 150 ml water
  • Blikje ananasblokjes op siroopbasis
  • 100 gram mango
  • 1 kiwi
  • Yoghurt

Kook de quinoa volgens het basisrecept en snijd ondertussen de vruchten in blokjes. Wanneer de quinoa gaar is, roer je de siroop van de ananas door de quinoa. Daarna voeg je voorzichtig de rest van het fruit toe en roer je alles door elkaar. Lekker met wat scheppen yoghurt.

Quinoa met appel en rozijnen (4 personen)

  • 250 gram quinoa
  • 500 ml water
  • 60 gram amandelschaafsels
  • 1 appel, gesneden in blokjes
  • 60 gram rozijnen
  • Vanille extract
  • Kaneel
  • Vanille yoghurt

Bak de amandels in een koekenpan zonder boter tot ze bruin (niet aangebakken) zijn. Doe daarna de quinoa, het water, de appel, rozijnen en kaneel in één pan en kook de quinoa volgens het basisrecept. Wanneer de quinoa gaar is, doe je er het vanille extract doorheen. Eventueel kun je er ook nog wat bruine suiker door doen. Doe dit mengsel in een kom en doe er daarna wat yoghurt over.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Recepten met quinoa ontbijt"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 14-07-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!