InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Quinoa, een uitzonderlijk hoog voedingsmiddel

Quinoa, een uitzonderlijk hoog voedingsmiddel

Quinoa, een uitzonderlijk hoog voedingsmiddel Quinoa is een zeer gezond voedingsmiddel dat geschikt is voor zowel de kleinsten tot de oudere mensen. Het bevat vele vitaminen en mineralen die een mens nodig heeft om goed te functioneren. Quinoa kan verwerkt worden in verschillende soorten gerechten en kan zelfs voor baby's tot quinoamelk worden gemaakt zodat alles binnen krijgen wat ze moeten hebben.

Wat is quinoa

Quinoa is een plant die familie is van de Chenopodiaceae (tweezaadlobbige kruidachtige plant) net zoals spinazie en bieten, ook al lijkt deze soort met smaak en uiterlijk meer op een graansoort. De voedingswaarde van de quinoa zijn talrijk, het is rijk aan vezels, vitaminen, mineralen, eiwitten en aminozuren. Quinoa beschikt ook over een meerderheid van onverzadigde vetten zoals Omega 3 die heel geschikt zijn voor mensen met een te hoge cholesterolgehalte. Ook voor mensen die diëten of suikerziekte hebben is dit een heel interessant product omdat de quinoa geen gluten bevat.

Koken met quinoa

Quinoa kan je op allerlei manieren verwerken in je gerechten, je kan deze korrels bijvoorbeeld rauw gebruiken in salades waardoor je alle voedingswaarden volledig behoudt. Ook kan je het afkoken net als rijst, je merkt wanneer ze klaar zijn als ze zichtbaar wit zijn geworden. Er zijn vele recepten te vinden wanneer met wil koken met quinoa, het kan gegeten worden met vis, vlees, salades of in soepen. In wereld winkels kan men nog andere variateiten vinden van het quinoa product zoals bloem of gebakjes verwerkt uit deze zaadjes. Quinoa is te vinden in natuurvoedingswinkels, wereldwinkels of is ook mogelijk te bestellen op internet.

Quinoa is goed geschikt voor:
  • Mensen met een te hoge cholesterol
  • Mensen met diabetici
  • Verschillende soorten diëten
  • Zuigelingen
  • Zwangere vrouwen

Quinoa voor de baby

Quinoa kan worden geintroduceerd bij baby's vanaf 8 maanden. Het bevat alle nodige voedingsstoffen die je kind dagelijks nodig zal hebben. Quinoa kan worden vermalen tot een poeder waarmee je op dezelfde manier als gewone melkpoeder papflessen kan maken voor je kleinste.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Quinoa, een uitzonderlijk hoog voedingsmiddel"

Reactie

Greetje Bos, 10-01-2017 07:45 #1
Ik gebruik 1 eetlepel rauwe quinoa en 1 eetlepel lijnzaad, 1 theelepel maanzaad en 1 theelepel sesamzaad door mijn groene groente smoothies.

Infoteur: Krisdeprest
Gepubliceerd: 16-09-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 1
Schrijf mee!