InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recepten met bloemkool

Recepten met bloemkool

Bloemkool is een groente die nogal eens ondergewaardeerd wordt. Nederlanders kennen de groente vaak vooral als zijnde gekookt met een kaassaus. Niets mis mee natuurlijk, maar de groente kan op zeer verschillende manieren bereid worden. In dit artikel vier recepten; een Palestijns, een Indiaas en twee anderen recepten, zeer verschillend, maar allemaal zeer de moeite waard voor wie eens bloemkool op een andere manier wil proberen.

Bloemkool met een jasje

Dit recept is een bijgerecht uit Palestina, het kan ook dienen als hapje 's avonds.

Ingrediënten:

  • Een flinke bloemkool
  • Zout
  • Peper
  • 4 eieren
  • Peterselie
  • Bloem

Bereidingswijze:

Maak mooie roosjes van de bloemkool en doe ze in een flinke pan met water. Breng het geheel aan de kook en laat de roosjes in zo地 kwartiertje gaar koken. Ze moeten niet te gaar zijn, omdat ze anders uiteen vallen tijdens het frituren. Maak vervolgens een papje van de eieren, peterselie, de bloem, het zout en de peper. Doe de gare bloemkoolroosjes hierdoor zodat ze goed bedekt zijn met het mengsel. Frituur ze vervolgens tot ze mooi bruin van kleur zijn.

Bloemkool met sesamzaad

Met brood of rijst ernaast en een salade kan dit recept als hoofdgerecht dienen. Het is afkomstig uit India.

Ingrediënten:

  • Olijfolie
  • Komijnzaad
  • 2 uien
  • Turmeric (of geelwortelpoeder)
  • Zout
  • Bloemkool
  • Chilipoeder
  • 2 tl sesamzaad
  • 5 teentjes knoflook
  • Gember (poeder of beter nog vers)
  • 2 of 3 el verse koriander ter decoratie

Bereidingswijze:

Breek de bloemkool in stukken en kook die in een kwartiertje gaar. Zorg er voor dat de bloemkool niet te gaar is, hij moet nog een beetje bite hebben.

Verhit vervolgens de olie en voeg de komijnzaadjes toe, zo地 halve minuut. Voeg vervolgens de uien toe met het geelwortelpoederen zout naar smaak. De uien moeten een lichtbruine kleur krijgen. Voeg vervolgens het chilipoeder, het sesamzaad, de knoflook en wat gember toe. Voeg na een minuut de bloemkool toe en laat het mengsel zo地 vijf minuten op een laag vuur koken. Voeg eventueel nog wat zout en gember naar smaak toe en serveer met de fijngehakte koriander.

Bloemkoolsoep

Ingrediënten:

  • 1 bloemkool
  • 1 el boter
  • 2 uien in ringen gesneden
  • klein handje verse tijm
  • 2 laurierbladeren
  • zout en peper
  • 4 glazen kippenbouillon
  • 1 kopje Gorgonzola kaas
  • een paar lepels crème fraîche
  • peterselie ter garnering

Bereidingswijze:
Verwijder het groen van de bloemkool en breek hem in stukken/roosjes en leg apart. Smelt de boter en voeg de uien toe en laat zo地 vijf minuten bakken, totdat de uien doorzichtig worden. Voeg de bouillon toe en breng het geheel aan de kook. Nu is het tijd om de bloemkool toe te voegen, samen met de peper, het zout, de tijd en laurierbladeren. Laat de bloemkool zo地 twintig minuten op een zacht vuur koken, totdat hij gaar is. Voeg de gorgonzola toe en laat die smelten en doe dan de crème fraîche bij het geheel en roer tot alles goed gemengd is. Verwijder nu de laurierbladeren en de tijm en maak de soep fijn met een staafmixer of blender (een ouderwetse passe-vite doet het werkje ook). Voeg eventueel nog peper of zout naar smaak toe. Serveer met peterselie ter garnering.

Snelle bloemkool

Ingrediënten:

  • 1 bloemkool
  • 2 el olijfolie
  • zout
  • 3 teentjes knoflook, geperst
  • 1 handje fijngesneden bieslook
  • schil van een citroen, geraspt
  • Parmezaanse kaas

Bereidingswijze:

Breek de bloemkool in kleine roosjes, zorg dat ze ongeveer even groot zijn. Was ze en zet ze apart. Doe de olie in een pan en voeg het zout toe. Wanneer de olie heet is kun je de bloemkoolroosjes toevoegen. Zorg nu, onder voortdurend roeren, dat de roosjes mooi bruin van kleur worden, dit duurt ongeveer een minuut of tien, voeg op einde de knoflook toe. Verwijder de pan van het vuur en voeg de bieslook, geraspte citroenschil en de kaas toe.

Eet smakelijk!
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Recepten met bloemkool"

Infoteur: Sasati
Gepubliceerd: 18-04-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!