InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Gezonde caloriearme gerechten

Gezonde caloriearme gerechten

Gezonde caloriearme gerechten Gezond eten; het is iets wat iedereen wil maar wat zelden lukt. Je wil ook eens een keertje iets lekkers eten en niet alleen maar smaakloze groenten. Deze drie recepten op basis van bloemkool zorgen voor lekkere én gezonde maaltijden!

Caloriearme pizza

Ingrediënten

Voor de bodem
  • 1 kleine bloemkool
  • 60 gram Parmezaanse kaas
  • 60 gram mozzarella
  • 1 theelepel gedroogde oregano
  • 1 teen knoflook
  • 1 ei
  • zout en peper
Topping
  • tomatensaus
  • 2 bollen mozzarella
  • oregano
  • 1 rode peper
  • parmaham
  • basilicum (garnering)
  • je kunt de topping naar eigen smaak aanpassen door ingrediënten toe te voegen

Bereiding

Verwarm de oven voor op 220 graden en leg er een plat bakblik in om alvast op te warmen. Rasp de bloemkool helemaal fijn, bedek het met een bord en doe het voor 4 minuten in de magnetron. Laat het afkoelen op een theedoek. Rasp ondertussen de kaas in een grote mengkom. Als de bloemkool is afgekoeld pers je al het vocht eruit met de theedoek. Doe de bloemkool bij de kaas en voeg oregano, knoflook en ei toe. Meng de ingrediënten tot een geheel. Leg een stuk bakpapier neer en strijk er een klein beetje olijfolie overheen. Maak op het bakpapier de vorm van je pizza bodem met het bloemkool 'deeg'. Leg het bakpapier op de warme bakplaat en doe het voor 10 minuten in de oven. Wanneer de bodem is gebakken voeg je de topping toe. Smeer de tomatensaus uit over de bodem en voeg ham en gesneden rode peper toe. Doe de pizza nu voor 5 minuten in de oven. Serveer eventueel met basilicum blaadjes.

Dit recept is voor één pizza

Caloriearme knoflookpuree

Ingrediënten

  • 1 bloemkool
  • 1 zakje miso (Japanse sojabonen pasta)
  • 1 teen knoflook
  • 50 gram boter
  • 100 ml crème fraîche
  • nootmuskaat
  • zout en peper
  • optioneel: worstjes en ui

Bereiding

Voeg een glas water toe aan een pan met de miso pasta. Doe de deksel op de pan en laat het koken. Snijd de bloemkool in roosjes en doe ze in de pan met deksel. Laat dit voor 10 minuten koken en giet af. Doe de bloemkool en knoflook in de keukenmachine om ze fijn te snijden. Meng vervolgens de bloemkool, knoflook, boter, crème fraîche, nootmuskaat, zout en peper met elkaar. Serveer als bijgerecht of met worstjes en gebakken uienringen.

Dit recept is geschikt bijgerecht als bijgerecht voor vier personen

Caloriearme 'gebakken rijst'

Ingrediënten

  • 1 bloemkool
  • 2 handjes garnalen
  • 2 eieren
  • 2 lente uien
  • 2 tenen knoflook
  • 2 of 3 pepers (rode of groene)
  • 1 hand verse koriander
  • 1 hand pinda's
  • soja saus
  • sweet chili saus
  • 2 eetlepels kokosolie
  • 2 eetlepels sesamolie

Bereiding

Snijd de bloemkool tot roosjes en snijd ze daarna fijn met de keukenmachine. Wring de bloemkool droog met een theedoek. Verwarm een wok en voeg de sesamolie en kokosolie toe. Voeg daarna de knoflook toe en bak bruin. Voeg daarna de gesneden pepers en bloemkool toe. Laat dit een minuutje bakken en voeg dan de lente ui toe. Voeg 2 eetlepels soja saus toe en meng dit door de 'rijst'. Voeg daarna de garnalen toe. Maak vervolgens het midden van de pan leeg en breek daar een ei boven. Wanneer het ei begint de stollen, meng je het door de bloemkool. Doe dit nog een keer voor het andere ei en dien daarna op met een handvol verse koriander en pinda's. Voeg naar eigen smaak sweet chili saus en soja saus toe.

Dit gerecht is geschikt voor vier personen
© 2014 - 2019 Stephanielb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gezonde caloriearme gerechten"

Infoteur: Stephanielb
Laatste update: 28-01-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!