InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Koffie: de Flat White

Koffie: de Flat White

De Nederlandse consument lijkt steeds kritischer te worden als het gaat om: het kopje koffie. Waar jarenlang de ouderwetse ‘pot Hollandse koffie’ koffiedrinkend Nederland kon bekoren, neemt men daar nu geen genoegen meer mee. Koffievariaties als cappuccino, espresso, licht geroosterd of juist niet, koffie met een smaakje: het is allemaal makkelijk te maken of te verkrijgen. In opkomst is de nieuwe variant: de Flat White De Nederlandse consument lijkt steeds kritischer te worden als het gaat om: het kopje koffie. Waar jarenlang de ouderwetse ‘pot Hollandse koffie’ koffiedrinkend Nederland kon bekoren, neemt men daar nu geen genoegen meer mee. Koffievariaties als cappuccino, espresso, licht geroosterde bonen of juist darkroasted, koffie met een smaakje: het is allemaal makkelijker te maken of te verkrijgen.

Zeker nu er veel fabrikanten van koffie de handen ineen hebben geslagen met fabrikanten van koffiezetapparaten, is het voor de consument nog makkelijker geworden om het favoriete kopje koffie zelf te maken. Het gebruikersgemak krijgt een impuls door te werken met capsules die je simpelweg in het apparaat drukt en binnen 30 seconden heb je jouw favoriete kopje koffie.

De meest gekozen variant op het traditionele kopje koffie is de cappuccino. Dit kopje koffie is afkomstig uit Italië, koffieland bij uitstek. Cappuccino betekent letterlijk: kleine hoed of kleine pet (=cappucco), verwijzend naar het hoedje opgeklopte melk dat bovenop de (espresso)koffie komt. De verhouding is bij een cappuccino: een derde deel espressokoffie, tweederde deel melkschuim. Inmiddels lijkt men een beetje uitgekeken op de cappuccino, en is men toe aan iets nieuws. In opkomst is de nieuwe variant op de cappuccino: de Flat White.

Flat White

Een Flat White bevat een dubbele shot espresso (ook wordt op internet veel aangegeven één shot espresso te gebruiken) en een melkschuimrand van 5 millimeter dik. Een Flat White is als een cappuccino maar dan met méér espressokoffie en minder melkschuim. Doordat er meer koffie in de Flat White zit, krijgt het ook meer smaak dan een cappuccino.

De Flat White zou zijn ‘ontdekt’ door Derek Townsend, mede-eigenaar van DKD café in Auckland, Nieuw Zeeland. Wel erkent hij dat de naam Flat White al in Sydney, Australië in gebruik was voor een soortgelijk kopje koffie. Overigens is de koffiecultuur in landen als Nieuw-Zeeland en Australië weer te wijten aan de grote hoeveelheden Grieken en Italianen die daar heen zijn gekomen.

Verschillen met soortgelijke koffievarianten

De Flat White lijkt volgens sommigen op de Caffé Latte of Café au Lait. Verschil zou hem alleen zitten in de presentatie: de Latte krijg je in een glas, en de Flat White komt in een kopje. In Nieuw Zeeland gaan er in een Flat White twee shots espresso, terwijl in een Latte slechts één shot espresso gaat. Ook is de hoeveelheid melkschuim verschillend. Bij een Latte hanteer je 10 millimeter schuim, bij een cappuccino 15 millimeter, en bij een Flat White slechts 5 millimeter. Ook het soort schuim verschilt met de cappuccino: bij een cappuccino gebruik je het schuim van de opgeklopte, of opgestoomde melk. Bij de Flat White gaat het om de microschuim, oftewel de stevige, opgeklopte melk van de bodem van het melkkannetje.

Ook wordt de Flat White in verband gebracht met de Spaanse Cafe con Leche, maar bij deze laatste wordt juist gebruik gemaakt van gekookte melk. In een Flat White wordt de melk opgestoomd tot 60–70 °C. Opstomen van de melk tot een lagere temperatuur zorgt voor een zoetere smaak van de melk omdat de vetten en proteïnen van de melk behouden blijven. Het koken van de melk laat deze smaak verdwijnen. Ook komt er geen schuimlaagje (microschuim) bovenop een Café con Leche.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Flatwhite.com

Reageer op het artikel "Koffie: de Flat White"

Infoteur: Solnah
Gepubliceerd: 26-09-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Schrijf mee!