InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Vier top mokka-recepten

Vier top mokka-recepten

Vïer overheerlijke recepten met mokkasmaak. Lekker voor bij de koffie of gewoon als verwennerij. Latte Macchiato, koffielikeur, sticky toffee pudding en een koffietaart.

De perfecte Latte Macchiato

  • 200 ml volle melk
  • 1 sterke espresso

Klop de melk schuimig, zorg ervoor dat de melk tegen de kook aan zit, maar nooit kookt. Dan krijgt het een vieze bijsmaak en wordt het schuim niet meer mooi stijf. Haal de pan van het vuur en klop het melkschuim een aantal keer zacht, zodat de melk zich van het schuim scheidt. Giet de melk voor 2/3 in een hoog glas. Schep het schuim erop tot het glas ongeveer vol is. Giet 1 kopje espresso heel langzaam en voorzichtig in het midden van het glas, over de bolle kant van een lepel (als je dat makkelijker vindt), recht door het melkschuim. Zo krijg je mooie laagjes. Serveer de latte macchiato direct.

Bereiden: circa 5 min. Circa 123 kcal p.p.

Home-made koffielikeur

  • 2,5 dl water
  • 250 g bruine basterd-suiker
  • 5 dl sterke koffie
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 4,5 dl (inmaak)brandewijn
  • 2 borrelglaasjes cognac of brandy
  • 1 (brandschone) fles, met 1 liter inhoud

Breng het water met de basterdsuiker aan de kook. Laat het inkoken totdat de vloeistof stroperig wordt. Vermeng de stroop met de koffie en roer de vanillesuiker erdoor. Laat het mengsel afkoelen en voeg de brandewijn en cognac toe. Schenk de likeur door een trechter in een schone fles.

Bereiden: circa 30 min. Circa 75 kcal per glaasje (35 ml).

Sticky toffee-pudding

Voor de sticky toffee-koffiepudding

  • 250 g dadels, fijngehakt
  • 2,5 dl kokend water
  • 125 g boter, op kamertemperatuur
  • 225 g lichte basterdsuiker
  • 4 eieren
  • 225 g zelfrijzend bakmeel
  • snuf zout
  • 2 zakjes espressopoeder
  • 1 tl bakpoeder

Voor de karamelsaus

  • 450 g lichte basterdsuiker
  • 125 g boter
  • 1/2 tl zout
  • 500 ml slagroom
  • 2 el donkere rum of cognac

Verwarm de oven voor op 175°C. Vet een springvorm van 22 cm doorsnede in. Beleg de bodem met een op maat geknipt stuk bakpapier en vet ook dit in. Doe de dadels in een kom, overgiet ze met het kokende water en laat ze 1 uur wellen. Klop met een elektrische mixer de boter en suiker romig en wit. Voeg één voor één de eieren toe (voeg pas een ei toe als het vorige volledig is opgenomen). Zeef het bakmeel met het zout erboven en schep het er voorzichtig door. Meng het espressopoeder met het bakpoeder in een kopje, meng dat met de gewelde dadels en roer tot de koffie is opgelost. Roer dan het dadelmengsel door de rest van het beslag en roer tot alles goed is vermengd. Giet in de bakvorm en bak de cake ongeveer 1 uur of tot een satéprikker er droog uitkomt. Laat 5 min, afkoelen en verwijder dan de springvorm. Laat de cake op een rooster verder afkoelen.

Maak de karamelsaus: roer de suiker met de boter en het zout in een pan met dikke bodem op halfhoog vuur tot de boter is gesmolten (het mengsel is dan wat korrelig). Voeg de room toe en breng de saus aan de kook. Laat onder voortdurend roeren zachtjes koken, tot het mengsel op de achterkant van een lepel blijft hangen. Dit duurt ongeveer 30 min. Haal de pan van het vuur en laat de saus bijna helemaal afkoelen. Roer dan de rum of cognac erdoor. Dek de saus af en laat hem in de koelkast verder afkoelen. Of serveer hem direct over een punt 'sticky toffee'-koffiepudding... mmm!

Bereiden: circa 30 min. + 1 uur wellen. Baktijd: 1 uur. Circa 675 kcal per punt.

Koffietaart met bruin bier en koffie-hazelnootglazuur

Voor de taart

  • 125 g pure chocolade, in stukjes
  • 200 g gezouten boter, op kamertemperatuur
  • 250 g plus 3 el suiker
  • 3 eieren. gescheiden in wit en dooiers
  • 150 ml Guinness of ander donkerbruin bier
  • 300 g zelfrijzend bakmeel, gezeefd
  • 150 ml sterke koffie
  • snuf zout

Voor het glazuur

  • 250 g roomkaas
  • 250 g Nutella
  • 1 heel sterke espresso

Zet een rooster in het midden van de oven en verwarm hem voor tot 180°C. Vet een springvorm van 22 cm doorsnede in. Beleg de bodem met een op maat geknipt stuk bakpapier en vet ook dit in. Smelt de chocolade au bain marie en haal als de chocola gesmolten is de kom van het vuur om even te laten afkoelen. Klop de boter met 250 g suiker luchtig en wit. Voeg één voor één de eidooiers toe, klop tot elke dooier volledig is opgenomen. Klop dan de lauwwarme chocolade erdoor en vervolgens het bier en de koffie. Schep het bakmeel er voorzichtig in delen door. Kop in een andere kom de eiwitten stijf met het zout en de drie achtergehouden eetlepels suiker. Schep 73 deel van het geklopte eiwit door het chocoladebeslag, en als dat is opgenomen het volgende deel, ga door tot het eiwit op is en het mengsel mooi luchtig. Schep het beslag in de springvorm en bak hem in de oven mooi gaar in ongeveer 40 min, of tot een satéprikker er droog uitkomt. Laat 5 min. afkoelen en verwijder dan de springvorm. Laat de cake op een rooster helemaal afkoelen. Maak dan het glazuur door alle ingrediënten luchtig te kloppen. Snijd de taart met een groot broodmes doormidden. Besmeer de onderste helft met de helft van het glazuur en leg de deksel er weer op. Besmeer de bovenkant met de rest van het glazuur, versier de taart eventueel met cacaopoeder of mokkaboontjes en dien op.

Bereiden: circa 45 min. Baktijd: 40 min. Circa 560 kcal per punt.
© 2012 - 2019 Psveindhoven, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Libelle
  • Nr. 35

Reageer op het artikel "Vier top mokka-recepten"

Infoteur: Psveindhoven
Gepubliceerd: 21-09-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!