InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Walnoten en Grieks walnotengebak: karidopitta

Walnoten en Grieks walnotengebak: karidopitta

Walnoten en Grieks walnotengebak: karidopitta Walnoten zijn gezond, ze bevatten vitamine B1, foliumzuur, magnesium en andere belangrijke voedingsstoffen. Je kunt ze in de schil kopen en zelf kraken, maar ze zijn ook zonder schil te koop. Ook lenen ze zich uitstekend voor de Griekse karidopitta. De Grieken zijn dol op zoetigheid, bijna alle zoetigheden worden gemaakt met een siroop van honing en suiker eroverheen. Er zijn, zoals met alle recepten, varianten, maar deze is een echte aanrader.

De walnoot

De walnoot, ook wel okkernoot genoemd, is de vrucht van de walnoten- of okkernotenboom, de Juglans regia. Waar de naam walnoot vandaan komt is niet helemaal zeker. Het zou een verbastering kunnen zijn van ‘Waalse noot’, maar het woorddeel ‘wal’ kan ook naar het oud-Engelse wealh, dat ‘vreemd’ betekent, refereren. Van onrijpe walnoten wordt de vruchtenlikeur nocino gemaakt. Deze donkerbruine Italiaanse likeur heeft een aromatische, bitterzoete smaak en een alcoholgehalte van ongeveer 40%. Heel vroeger werden de doppen gemalen en gebruikt als anti-aanbaklaag in bakkersovens. Tegenwoordig worden de doppen nog steeds gebruikt als polijstmiddel. Wanneer de schil erg dik is, kost het wat meer moeite om de noot te openen. Maar wanneer de schil te dun is, bestaat er grote kans dat vogels de schil openpikken en de inhoud opeten.

Gezonde noot

Een Spaans onderzoek heeft uitgewezen dat walnoten een goede bijdrage leveren aan onze voeding. De voedingsstoffen in walnoten zorgen mede, voor het flexibel en elastisch houden van de aderen. De conditie van de endotheelcellen, deze vormen een bedekkend laagje aan de binnenkant van hart- en bloedvaten, worden door het eten van walnoten verbeterd. Dit is goed voor het laag houden van cholesterol. Wetenschappers hebben van negen verschillende soorten noten de voedingswaarde onderzocht. Het bleek dat in walnoten bijna twee keer zoveel antioxidanten zitten als in andere soorten noten. Bij dierproeven zijn ze erachter gekomen dat walnoten remmend werken op borst- en darmkanker. De verse Hollandse walnoot heeft wit vruchtvlees en een zachte, zoete smaak.

Walnotengebak (Karidopitta) voor acht personen

Benodigdheden

  • 1 mixer
  • 1 rechthoekig bakblik ongeveer 30cm bij 20cm

Ingrediënten

  • 250 gram boter
  • 250 gram suiker
  • 250 gram bloem
  • 225 gram fijne griesmeel
  • 500 gram fijn gehakte walnoten
  • 8 eieren
  • 1/2 zakje bakpoeder
  • 3 theelepels kaneel
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 1,25 dl melk

Voor de siroop

  • 1,25 dl water
  • 350 gram suiker
  • 150 gram honing
  • 1 eetlepel citroensap
  • 1 eetlepel geraspte sinaasappelschil (alleen het oranje gedeelte, het wit eronder is bitter)
  • 5 eetlepels (Griekse) cognac
  • snufje kaneel

Bereidingswijze:

Mix met de mixer de boter, de suiker en de vanillesuiker tot een schuimige massa ontstaat. Voeg de eieren er één voor één al roerend aan toe. Meng beetje bij beetje het bakpoeder, de kaneel, de bloem en het griesmeel erdoor en al roerend, giet je er voorzichtig de melk bij. Roer deze massa tot een glad deeg. Het deeg moet niet te slap zijn maar ook geen bal, zoals bij brood. Schep de gehakte walnoten door het deeg en schep dan het deeg in een met olie ingevet rechthoekig bakblik. Strijk de massa glad. In een voorverwarmde oven op 180 graden ongeveer 45 minuten bakken.

Bereidingwijze siroop:

Breng het water met de suiker en de honing aan de kook en voeg dan het citroensap, de kaneel en de geraspte sinaasappelschil toe. In laten koken tot een dikke siroop, vervolgens van het vuur halen en de cognac erdoor roeren. De siroop meteen over de nog warme walnotenkoek schenken en een aantal uren in laten trekken.

Voor het serveren de karidopitta in blokjes snijden.Je kunt de karidopitta bij de koffie of de thee serveren, maar ook als toetje is deze zoetigheid uitstekend geschikt. Doordat het walnotengebak in siroop is gedrenkt kun je hem een dag of vijf, buiten de koelkast, bewaren. Waarschijnlijk is het dan allang opgegeten.
© 2012 - 2019 Alephschrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alephschrijft
  • Informatie over walnoten: http://nl.wikipedia.org/wiki/Walnoot_(vrucht)

Reageer op het artikel "Walnoten en Grieks walnotengebak: karidopitta"

Infoteur: Alephschrijft
Laatste update: 20-02-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!