InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Walnoten gezond?

Walnoten gezond?

Walnoten gezond? Walnoten, gezond? Ja, deze bekende nootsoort is erg gezond. Na het lezen van dit artikel zult u op een andere manier aankijken tegen walnoten. Het eten van walnoten heeft namelijk veel voordelen voor uw gezondheid!

Artikel indeling

Voedingswaarde walnoten

Walnoten zijn rijk aan eiwitten, vitaminen, omega 3-vetzuren, mineralen, spoorelementen, lecithine en oliën. Vergeleken met andere noten, zijn walnoten uniek, omdat: het vet in walnoten hoofdzakelijk bestaat uit meervoudig onverzadigde vetzuren.

Daarnaast zijn walnoten de enige noten met een aanzienlijke hoeveelheid alfa-linoleenzuur. Verder hebben walnoten een onbeduidende hoeveelheden natrium en zijn ze cholesterolvrij.

Een gemiddelde walnoot (28 gram) bevat: 183 calorieën, waarvan 153 calorieën afkomstig zijn uit de vetten.

7 redenen waarom de walnoot zo gezond is!

Walnoten zijn rijk aan vitaminen en mineralen!

Een walnoot bevat een grote hoeveelheid aan vitaminen B6 (8 procent van de dagelijkse aanbevolen behoefte). Daarnaast bestaat de walnoot uit veel foliumzuur, thiamine en een bruikbare hoeveelheid vitamine E in de vorm van tocoferol. De walnoot is een rijke bron van mangaan. Tevens is de walnoot rijk aan andere mineralen zoals magnesium, fosfor en ijzer.

Walnoten zijn goed voor het brein!

Onderzoek heeft aangetoond dat het consumeren van walnoten de gezondheid van de hersenen ondersteund. Walnoten bevatten namelijk een aantal neuroprotectieve stoffen, waaronder vitamine E, foliumzuur, melatonine, omega-3 vetten en antioxidanten.

Walnoten dragen bij aan een goede gezondheid!

volgens een onderzoek is het eten van een handvol walnoten (slechts driemaal per week) de sleutel tot een langere levensduur. Wetenschappers ontdekten dat het regelmatig consumeren van walnoten het risico om te overlijden aan kanker met 40 procent verminderd. Tevens is uit dit onderzoek geconcludeerd dat het eten van walnoten bijdraagt aan een verminderde kans op hart-en vaatziekten.

Walnoten gaan haaruitval tegen!

Tevens biedt de walnoot voordelen voor het haar van de mens. Dit komt omdat de walnoot biotine (vitamine B7) bevat. Biotine draagt bij aan het versterken van het haar en het verminderen van de haaruitval. Ook verbetert het de haargroei tot op zekere hoogte. Lees verder waarom ook de vrucht ananas goed is voor het haar.

Walnoten hebben een positief effect op uw gewicht!

Het toevoegen van gezonde hoeveelheden noten aan uw dieet, zoals walnoten, kan u helpen om uw ideale gewicht te behouden. Uit een onderzoek van 31 proeven is namelijk gebleken dat degenen wiens diëtisten extra noten toevoegde of noten hadden vervangen voor andere voedingsmiddelen ongeveer 1,4 kilogram extra aan gewicht verloren.

Walnoten gaan stress tegen!

Wanneer u vaak last heeft van stress, dan is het tijd om meer walnoten te gaan eten! Walnoten helpen namelijk bij het bestrijden van stress. Onderzoekers ondervonden dat het toevoegen van walnoten en walnootolie aan een dieet de bloeddruk en de bloeddrukreacties op stress verlaagde.

Walnoten zijn een rijke bron van vezels, antioxidanten en onverzadigde vetzuren. Deze voedingsstoffen in walnoten zijn de stoffen die bijdragen aan het vechten tegen stress.

Walnoten voor mannen

Het eten van ongeveer 75 gram walnoten per dag zou kunnen helpen bij het verbeteren van de kwaliteit van het sperma. Onderzoekers van de UCLA ondervonden dat de mannen die walnoten aten een verbetering ervoeren in de vitaliteit, de beweeglijkheid en de morfologie van het sperma in vergelijking met degenen die dat niet deden.

Lees verder

© 2014 - 2019 Bankdrukker, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Alles over walnotenAlles over walnotenWalnoten zijn heerlijke noten om zo te eten, maar je kan ze ook prima verwerken in recepten en ze zijn bovendien nog gez…
Walnoten zijn heel voedzaam en gezondWalnoten zijn heel voedzaam en gezondWalnoten zijn ontzettend gezond. Eigenlijk, zouden ze tot je dagelijkse kost moeten behoren want ze bevatten gezonde vet…
Noten zijn gezonder dan veel mensen denkenNoten zijn gezonder dan veel mensen denkenNoten bestaan voor 80% à 90% uit onverzadigde vetten. Deze vetten verlagen het cholesterolgehalte. In de meeste noten zi…
Noten, waarom zijn ze supergezond?mijn kijk opNoten, waarom zijn ze supergezond?Noten zijn gezond. Ze helpen om af te vallen! Het is een wijdverbreid misverstand dat noten dikmakend zouden zijn. In no…
Drie vegetarische salades met brie en walnotenLaat je gasten smullen door middel van deze heerlijke en simpele vegetarische voorgerechten. De moeite die je er insteek…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Walnoten gezond?"

Infoteur: Bankdrukker
Laatste update: 27-01-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Gezonde voeding
Schrijf mee!