InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Cupcakes versieren: thema lente

Cupcakes versieren: thema lente

Cupcakes versieren: thema lente Cupcakes zijn al jaren een favoriet dessert of tussendoortje. Ze doen het ook prima als kindertractatie. Je kan er ook een workshop voor groot en klein rond geven of gebruiken als thema voor een kinderfeestje. Je kan je cupcakes aanpassen aan de verschillende seizoenen of aan bepaalde feesten en thema's. Voor de lente kiezen we frisse, levendige kleuren zoals groen, geel, roze, paars, rood, oranje en wit. Mogelijke figuren zijn vogels, insecten, jonge dieren en allerlei soorten bloemen.

Wat zijn cupcakes en hoe maak je ze?

Cupcakes zijn ronde, kleine cakes. Je kan ze puur maken of van chocolade. Om cupcakes te maken kan je kant-en-klaar deeg kopen in de supermarkt of bij Aveve bijvoorbeeld. Maar je kan je deeg ook heel gemakkelijk zelf maken. Hiervoor heb je vier eieren nodig, 250 gram zelfrijzende bloem, 250 gram suiker, 1 of 2 zakjes vanillesuiker en 250 gram boter. Hiermee maak je een quatre-quarts deeg door alles goed te mengen. Eventueel kan je er ook gesmolten chocolade aan toevoegen voor chocoladecupcakes. Of je kan geconfijt fruit of stukjes appel in het deeg doen. Je verdeelt het deeg over de vormpjes (met deze deeg heb je ongeveer genoeg voor 17 vormpjes). Je kan de vormpjes best in een cupcakeplaat zetten, want anders willen ze wel eens scheeftrekken en uitlopen. Geklieder in je oven en geen mooie ronde cupcakevormpjes! Na ongeveer 20 à 30 minuten in de oven op 180° zijn de cupcakes klaar. Even laten afkoelen en je kan gaan versieren.

Wat heb je nodig om cupcakes te versieren?

Rolfondant of marsepein

Basisingrediënt om cupcakes te versieren zijn rolfondant of marsepein. Rolfondant is een soort suiker. Voor wie niet van marsepein houdt, is dit een uitstekend alternatief. De eigenschappen van beide zijn dezelfde: je kan ze uitrollen of kneden tot allerlei figuurtjes. Om verschillende vormen of figuren aan elkaar te bevestigen kan je een beetje water gebruiken of een beetje confituur. Zowel rolfondant als marsepein zijn in verschillende kleuren verkrijgbaar en bovendien kan je de kleuren ook onderling mengen om zo andere kleuren te verkrijgen. Je kan ook witte rolfondant of marsepein kopen en deze dan zelf kleuren met eetbare kleurstof. Je kan rolfondant in gesloten verpakking of in een luchtdichte doos gerust enkele maanden bewaren. Voor gebruik steeds goed zacht kneden, dat werkt makkelijker. Voor de lente kan je best vrolijke en frisse kleuren kopen: groen, geel, wit, roze, paars, rood, oranje en voor de accenten en afwerking zwart.

Uitsteekvormpjes

Wat ook altijd handig is om mee te werken, zijn uitsteekvormpjes. Je hebt ze in alle maten en soorten, maar om cupcakes te versieren, kan je best de kleinste uitsteekvormen kopen. Voor de lente denken we hier aan: letters, vogels, vlinders, bloemen, lammetjes, eendjes, zon en wolken, bomen, etc. Je hoeft niet voor alles een uitsteekvorm te hebben, sommige figuren kan je ook zelf uitsnijden.

Overige benodigdheden

Een scherp mes, een deegrol, een kleine spuitzak, een lookpers, een plastiek onderlegger, een potje met water, een borsteltje, eetbare glitters, gekleurde bolletjes, chocoladekrullen, eetbare schrijfstiften, etc. Kijk maar eens rond in je keuken, je vindt vast van alles dat je kan gebruiken om je cupcakes verder te versieren. Geef je een workshop of een kinderfeestje, dan voorzie je genoeg gereedschap voor elk van de aanwezige gasten. Let ook op de hygiëne: een proper tafelkleed of tafelblad, geen huisdieren in de buurt, etc.

Cupcakes versieren met als thema "de lente"

Je kan zelf kiezen wat je met je cupcakes doet: of je laat het papieren vormpje er rond (kies er dan wel die passen bij het thema of met een effen kleur), of je kan de papieren vormen er af doen. Je hebt ook vormpjes in plastiek in frisse kleuren. Ook die kan je er aan laten of er af halen. Verder kan je best altijd beginnen met het bekleden van de bovenkant van je cupcake. Hiervoor kneed je een bolletje rolfondant dat je vervolgens uitrolt met een deegrol. Leg de rolfondant nu op de bovenkant van de cupcake en snijd de randjes af. Of je kan met een lookpers spaghetti maken. Met groene rolfondant heb je dan net een grasmat. Een beklede cupcake oogt altijd mooier dan gewoon de cake. Kies een grondkleur die bij het thema past. Groen of lichtblauw doen het altijd goed. Daarna ga je aan de figuren beginnen. Je kan ze plat of in 3D maken.

Platte versieringen

  • vlinders: je kan ofwel meerdere kleine vlinders uitsteken en op een cupcake kleven. Of je kan een grotere vlinder uitsteken en in het midden van je cupcake kleven. Om de vlinders echter te doen lijken, kan je de vleugels een beetje omhoog heffen. Het lijkt dan of de vlinder gaat vliegen. Je kan je vlinder ook bestrooien met eetbare glitters. Vlinders kunnen een thema van je cupcakes zijn. Maak hiervoor verschillende vlinders in verschillende kleuren.
  • margrietje: maak een aantal witte bloemblaadjes. Schik ze op je cupcake. Maak nu het hart van de bloem met een bolletje geel dat je platduwt. Je kan ook hier kiezen voor één grote margriet of voor verschillende kleine margrieten.
  • tulp: snij met behulp van een mes de typische tulpvorm uit. Je kan ook hier kiezen voor een grote tulp of verschillende kleinere. Met of zonder stengel. In een ruiker of in een vaas. Voor de ruiker maak je eventueel een strikje door van een klein worstje een strikje te knopen. Voor de vaas snij je een vaas uit met een mes.
  • boterbloemen: snij gele blaadjes uit rolfondant/marsepein. Schik ze op de cupcake. Maak een hartje met bijvoorbeeld een anijsparel of aan ander wit of lichtgeel bolletje. Maak één of verschillende boterbloempjes op je cupcake.
  • viooltjes: maak purpere bloemblaadjes en schik ze op je cupcake. Maak het hartje met drie kleine roze bolletjes. Je kan de viooltjes ook in lichtroze maken. Ook hier kan je weer één of meerdere bloemen op je cupcake kleven.
  • allerhande bloemen: je kan ook allerlei bloemen uitsteken in verschillende kleuren en over je cupcake leggen. Maak hartjes in contrasterende kleuren. Deze bloemen kan je ook kant-en-klaar in suiker kopen.
  • een lenteboom: snij een stam uit bruine rolfondant / marsepein. Steek een lichtgroene cirkel uit. Bevestig cirkel op de stam. snij nu donkergroene bladeren uit. Kleef ze op de lichtgroene cirkel. Of maak kleine roze bloesems en bevestig ze op de cirkel.
  • vogel: steek een vogel uit. Maak nu de vleugels en kleef ze voor en achter de vogel. Het lijkt nu of hij vliegt. Voeg ook een rode of oranje snavel toe. Wil je een staande of huppelende vogel, voeg dan pootjes toe.
  • regenboog, zon, wolken: in de lente wil het weer wel eens grillig zijn. Je kan op je cupcakes dus ook een aantal weerfenomenen kleven. Zo kan je een stralende zon maken van een gele cirkel met gele en oranje zonnestralen, een wit wolkje met een zonnetje dat er uit piept, een regenboog (met of zonder pot goud eronder), etc.
  • boodschappen met letters: je kan met kleine letters (zelf uitgestoken of gekocht) boodschappen maken. Denk bijvoorbeeld aan "lente!", "joepi, lente!", "daar is de lente", "geniet van de lente", etc. Zijn de letters te groot voor een hele boodschap, maak er dan puzzels van. Kleef op elke cupcake één of meerdere letters. Aan de snoepers om de boodschap terug bij elkaar te puzzelen. Je kan de cupcakes met boodschappen ook gebruiken om bijvoorbeeld de verjaardagscadeautjes te zoeken. Schrijf als boodschap waar je de cadeautjes hebt verstopt. Gebruik een cryptische omschrijving of laat de jarige even puzzelen.
  • combinatie: natuurlijk kan je al deze ideeën combineren. Zo kan je bloemen op je cupcake kleven met hierboven een vlinder. Of met een flauw lentezonnetje. Of met de boodschap "lente". Je kan ook platte figuren combineren met 3D-figuren. Een platte bloem met een 3D-lieveheersbeestje bijvoorbeeld. Of een slak.

3D-figuren

Je kan natuurlijk ook figuurtjes boetseren, net zoals je met klei of plasticine zou doen. Perfect voor de lente zijn jonge dieren. Maak ze niet te dik en te groot, want dan wordt het niet lekker meer. En ook niet gezond voor de lijn!
  • een lieveheersbeestje: kneed een bolletje rood en maak de onderkant plat. Teken met zwarte eetbare stift een lijn om de twee rode vleugels te bekomen. Bedek de voorkant met een laagje zwart. Hierop zet je dan twee ogen. Zet op de vleugels ook zwarte stippen.
  • een slak: Maak een worstje in grijs en rol dit op tot slakkenhuisje. Maak een bruin worstje en kleef het huisje hierop. Teken de voelsprieten met eetbare stift.
  • een egel: Maak een bolletje met bruin. Maak de voorkant een beetje spitser en de onderkant plat. Teken met een scherp mes een aantal "stekels". Op de voorkant zet je twee ogen.
  • een lammetje: Maak een bolletje met wit. Teken met een scherp mes dakpansgewijs halve rondjes, zodat het lijkt of het lammetje krulletjes heeft. Of je kan witte spaghetti maken met je lookpers en over het bolletje strooien. Maak een ander, kleiner bolletje voor het hoofd. Maak hierop met zwart een snuitje en twee ogen. Bevestig twee oren op het hoofd. Maak vier pootjes met zwarte hoevens. Leg ze voor en achter het lijfje. De voorste pootjes kan je eventueel gekruist leggen. Het lijkt of het lammetje "ligt" op de cupcake.
  • een eendje: Maak een geel bolletje voor het lijf. Maak de tekening van de vleugels aan weerszijde. Maak nog een bolletje voor het hoofd. Bevestig hier een bek op met oranje en twee zwarte ogen.
  • een rupsje: maak kleine bolletjes uit verschillende kleuren en leg deze achter elkaar. Op het voorste bolletje twee voelsprietjes en twee ogen.
  • een bijtje: maak een geel bolletje. maak er een ietwat ovale vorm van. Leg een paar worstjes zwart over de gele vorm. Maak twee zwarte ogen.
  • een nestje met eitjes: Maak een nestje door bruine worstjes in elkaar te vlechten. Leg in het midden dunne sliertjes lichter bruin, als stro. Leg hierop gekochte chocolade of suikereitjes of boetseer de eitjes zelf in vrolijke kleurtjes.
  • een nestje met vogelkopjes: Maak een nestje door bruine worstjes in elkaar te vlechten. Leg in het midden dunne sliertjes lichter bruin, als stro. Boetseer nu kleine rondjes. Bevestig hierop een opengesperde bek, geboetseerd uit oranje rolfondant /marsepein.

Veel plezier en smakelijk!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sinterklaas: cupcakes maken met leuke verieringenSinterklaas: cupcakes maken met leuke verieringenWie Sint zegt, denkt onmiddellijk aan pakjes, aan een schoorsteen, aan een wit paard, aan een wortel, aan schoentjes en…
Cupcakes maken en versierenCupcakes, lekkere en vrolijke cakejes. Je kan ze gemakkelijk zelf maken en het is erg leuk, ook met kinderen. Maar wat i…
Cupcakes workshop informatie en prijzenBen je op zoek naar een leuke groepsactiviteit voor een verjaardag, vrijgezellenfeest of vriendinnenweekend? Iets wat ni…
Cupcakes voor Pasen: konijntjes, kuikentjes en lammetjesCupcakes voor Pasen: konijntjes, kuikentjes en lammetjesPasen staat synoniem voor lente, voor eitjes, voor paashazen, voor lammetjes en voor gezellig samenzijn. En bij dat geze…
Cupcakes voor ValentijnCupcakes voor ValentijnWil je met Valentijn je geliefde verrassen met een zoet dessert met een boodschap? Of hem of haar een klein, origineel g…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Cupcakes versieren: thema lente"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 30-05-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Cupcakes
Schrijf mee!