InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Cupcakes workshop – informatie en prijzen

Cupcakes workshop – informatie en prijzen

Ben je op zoek naar een leuke groepsactiviteit voor een verjaardag, vrijgezellenfeest of vriendinnenweekend? Iets wat niet té actief is, niet erg duur en waar je ook nog wat lekkers maakt? Denk dan eens aan een cupcakes workshop. Er zijn inmiddels honderden plekken waar je zo’n creatief-culinair uitje kunt boeken, zowel bij grotere bedrijven als bij eenmanszaakjes. Hoewel cupcakes van origine uit Engeland komen, is de trend van cupcakes maken en (zo mooi mogelijk) versieren - zoals zo veel trends - komen overwaaien uit de Verenigde Staten. Grote kans dat jij recentelijk cupcakes bij iemand hebt gegeten en dacht: ”wauw, wat zien die er mooi uit, ik zou dat ook wel willen kunnen”. Hoewel de een altijd creatiever en/of nauwkeuriger is dan de ander, kan bijna iedereen leren om cupcakes mooi te decoreren.

Mooie cupcakes maken kun je leren

Tijdens een cupcakes workshop leer je meestal basistechnieken zoals het rollen en uitsteken van marsepein en fondant en het maken van botercrème. Botercrème is de meest gebruikte topping op een cupcake. Tijdens een workshop kun je met heel veel verschillende soorten uitsteekvormen het versieren oefenen, zonder zelf eerst de vormen te moeten kopen: van eenvoudige sterren, rondjes, nummers en letters tot zeer gedetailleerde 3D-vormen van bloemen, dieren of poppetjes.

Degene die de workshop geeft, vertelt vaak welke merken cupcakemix, marsepein etc. hij of zij gebruikt. Handig voor jou om te weten, want hoe beter jouw basisingrediënten zijn, hoe meer kans dat cupcakes én decoraties goed lukken!

Wat kost een cupcakes workshop?

De prijzen van een cupcakes workshop variëren enorm en hangen o.a. af van :
  • Het aantal deelnemer aan de workshop
  • De duur van de workshops
  • Het aantal cupcakes dat je gaat maken/decoreren
  • De persoon die de workshop geeft. Is het iemand die de workshops thuis geeft, als extra bijverdienste of ga je naar een professionele bakkerij?

Reken gemiddeld op zo’n 35 euro per persoon voor een cupcakes workshop van 2 tot 3 uur. Bij de meeste workshops is al het materiaal dat je gebruikt tijdens de workshop inbegrepen en neem e tussen de 6 en 12 cupcakes mee naar huis. Soms krijg je nog een cadeautje mee, zoals een zak cupecakemix, een taartdoos of een stuk marsepein. Goede tip: kijk regelmatig op veilingsites zoals Ticketveiling, Vakantieveilingen en Groupon. Regelmatig worden hier cupcake workshops aangeboden voor hele lage prijzen.

Waar worden cupcakes workshops gegeven?

Naast de hierboven genoemde veilingsites vind je via een eenvoudige zoekopdracht in Google verschillende particulieren en bedrijven die cupcakes workshops bij jou in de buurt geven. En vergeet je vrienden en kennissen niet: vraag ze, bijvoorbeeld via Facebook of Twitter, waar zij een cupcakes workshop hebben gedaan en of zij enthousiast waren.

Veel plezier met maken en versieren en … eet smakelijk!
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Cupcakes workshop – informatie en prijzen"

Infoteur: Michielonline
Gepubliceerd: 13-09-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!