InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Eenvoudige stamppotjes net even anders

Eenvoudige stamppotjes net even anders

Eenvoudige stamppotjes net even anders Stamppotjes kan je zo ingewikkeld en eenvoudig maken als je zelf wil. Maar als je hard gewerkt hebt en moe thuiskomt, is het wellicht handig om af en toe ook iets klaar te maken wat lekker snel klaar is. Maar wat toch een complete maaltijd is en waar de standaard afgehaald is.

Zuurkool met spek en cognac

Ingrediënten

  • 600 gram verse zuurkool
  • 250 gram gerookt ontbijtspek
  • 350 gram aardappelen
  • 7 stoofperen
  • borrelglaasje cognac
  • boter
  • kaneel
  • suiker
  • verse peper en zout

Bereiding

Bak de spekjes zachtjes uit (in de pan zonder boter), maakt de peren schoon en snijd deze in blokjes. Kook intussen de aardappelen. Doe er als de spekjes uitgebakken zijn wat boter bij, 2 eetlepels suiker en de peren. Goed roeren en tijdens het roeren een scheut cognac erbij gieten. Een minuut of wat het vuur hoog houden en daarna weer naar een laag pitje zetten. Nu kan ook de zuurkool erbij en meng het geheel goed. Voeg wat kaneel naar smaak toe en laat het geheel dat een tijdje (25 tot 30 minuten) op half vuur staan. Als het goed is zijn de zuurkool en de aardappelen ongeveer gelijk klaar. Voeg wat peper en zout toe naar smaak en mix alles.

Boerenkoolstamp men gyros

Ingrediënten

  • 800 gram boerenkool
  • 1,5 kilo aardappelen
  • 1 ui
  • olijfolie
  • 5 plakken casselerrib á 50 gr
  • 1 zakje mix voor gyros
  • provinciale kruiden
  • zout

Bereiding

Kook de boerenkool in een beetje water en wat zout erbij (20 tot 25 minuten), doe er een schoongemaakte en in ringen gesneden ui bij. Kook tegelijkertijd de aardappelen in een beetje zout gaar. De plakken casselerrib kunnen nu een beetje olijfolie (denk om het spatten) gebakken worden. Een zakje gyrosmix aanmaken en mengen met de te stampen aardappelen en boerenkool. Leg de casselerrib er nu op en strooi er nog een beetje kruiden over.

Visstamppotje

Ingrediënten

  • 1,5 kilo aardappelen
  • 500 gram kabeljauwfilet
  • 300 gram schorseneren
  • 1,5 dl melk
  • klontje boter
  • 3 eieren
  • peper en zout

Bereiding

Kook de aardappelen met een beetje zout (binnen 20 tot 25 minuten). Kook tegelijkertijd de schorseneren ca. 20 minuten in water met een beetje zout. Stoom nu de schoongemaakte kabeljauw enkele minuten. De vis is klaar als deze uit elkaar begint te vallen.
Als de aardappelen klaar zijn kunnen ze gemixt worden met wat peper en zout, een beetje melk, losgeklopte eieren en een klontje boter. Meng de vis en de schorseneren door de aardappelstamp en laat het geheel nog enkele minuten op laag vuur staan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Eenvoudige stamppotjes net even anders"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 16-11-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Gemakkelijke gerechten
Schrijf mee!