InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Gehakt in de oven

Gehakt in de oven

Gehaktbrood

Voor 4 personen

Ingrediënten

  • 1kg gemengd gehakt
  • boter
  • 1 grote ui
  • 1 teentje look/lookkruiden
  • peper
  • zout

Bereiding

Verwarm de oven op 170°. Snijd de ui en eventueel het teentje look fijn. Verhit de boter in de pan en bak de ui en het teentje look gaar. Voeg het geheel bij het gehakt, kruid af met peper en zout. Goed mengen! Vorm hierna een stevige bol. Leg deze in een ovenschaal en laat het geheel 40 minuten bakken.

Tip: Eventueel kan je ook een rode paprika bij het geheel voegen. Gaar deze mee met de ui en voeg deze eveneens bij het gehakt.

Vogelnestjes

Voor 4 personen

Ingrediënten

  • 500g gemengd gehakt
  • 4 eieren
  • boter
  • paneermeel
  • peper
  • zout

Bereiding

Verwarm de oven op 170°. Kook de eieren 10 minuten zodat ze hardgekookt zijn. Pel ze. Breng het gehakt op smaak met peper en zout. Neem 1/4 van het gehakt, leg er het hardgekookte ei op en draai het gehakt er rond. Zorg dat je een mooi bolletje hebt, zodat het ei niet meer zichtbaar is. Herhaal dit met de rest van het gehakt en de eieren. Rol de bolletjes door het paneermeel.

Verhit de boter in de pan en bak de vogelnestjes bruin. Laat 40 minuten garen in de oven.

Gehaktschotel met broccoli

Voor 4 personen

Ingrediënten

  • 750g gemengd gehakt
  • 750g aardappelen
  • 1 broccoli
  • 300g gratinkaas
  • zout

Bechamelsaus
  • 50g boter
  • 50g bloem
  • 6dl melk
  • cayennepeper
  • (verse) nootmuskaat

Bereiding

Verwarm de oven op 180°. Schil de aardappelen in sneetjes en kook ze, met wat zout, beetgaar. Snijd de broccoli in roosjes en kook ze eveneens beetgaar. Giet beide af en laat alles goed uitlekken. Verhit de boter in de pan en bak het gehakt.

Bechamelsaus
Smelt de boter op een matig vuur tot deze schuimig is. Let op dat deze niet bruin kleurt! Voeg al roerend de bloem toe en laat doorkoken. Voeg eveneens de melk al roerend toe. Laat de saus nog enkele minuutjes koken om in te dikken, breng op smaak met de peper en nootmuskaat.

Schik alles in een ovenschaal, te beginnen met het gehakt. Leg hierop de aardappelen, gevolgd door de broccoli. Giet vervolgens de bechamelsaus over het geheel en werk af met de gratinkaas. Plaats de ovenschotel in de oven. Laat 15 minuten bakken indien het geheel nog warm is. Is het reeds afgekoeld, laat het dan 45 minuten bakken.

Tip: In plaats van broccoli, kun je ook bloemkool gebruiken in de ovenschotel.

Smakelijk!
© 2011 - 2019 Vie87, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gehakt in de oven"

Infoteur: Vie87
Gepubliceerd: 08-11-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!