InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recepten rivierkreeftjes

Recepten rivierkreeftjes

Recepten rivierkreeftjes Rivierkreeftjes worden steeds populairder en inmiddels zijn ze in allerlei recepten terug te vinden. Voor ieder wat wils, gezond en haast onbeperkt mee te combineren. Enkele voorbeelden waar de eigen creativiteit natuurlijk ook op losgelaten kan worden.

Rivierkreeftjes met pastagerecht

Ingrediënten

  • 150 gram rivierkreeftjes
  • volkoren pasta
  • bouillonblokje (naturel)
  • 150 gram crème fraiche
  • 1 teentje knoflook
  • 1 courgette
  • olijfolie
  • peper en zout

Bereiding

Kook de pasta in water met een opgelost bouillonblokje. De courgette schoonmaken en in kleine blokjes snijden. Met een beetje olijfolie bakken en aansluitend de rivierkreeftjes toevoegen. Enkele minuten mee bakken en daarna de crème fraiche en een fijngemaakt teentje knoflook toevoegen. Laat het een tijdje op laag vuur staan en daarna kan het mengsel over de pasta gegoten worden.

Salade met rivierkreeftjes

Ingrediënten

  • 200 gram gemengde sla
  • 150 gram rivierkreeftjes
  • wijnazijn
  • sherrytomaatjes
  • 1 bol mozzarella (light)
  • 3 hardgekookte eieren
  • olijfolie
  • peper en zout

Bereiding

De sla in een grote kom doen en giet er een klein scheutje olijfolie bij. Goed mengen en tegelijkertijd de mozzarellabol in dunnen plakjes snijden en licht bestrooien met wat peper en zout en kook meteen de eieren. Doe de rivierkreeftjes door de sla alsmede de in vieren gedeelde sherrytomaatjes. Doe er een scheutje wijnazijn bij en meng het goed. De eieren kunnen nu ook in dunne plakken gesneden worden en leg deze afwisselend met de plakken mozzarella en wat gehalveerde sherrytomaatjes op de sla.

Rivierkreeftjes met rijstgerecht

Ingrediënten

  • 250 g rijst
  • 200 gram rivierkreeftjes
  • kappertjes
  • 1 groene paprika
  • 1 pepertje
  • olijfolie
  • 2 eetlepels sojasaus
  • zwarte peper

Bereiding

Kook de rijst gaar en snij de paprika in smalle reepjes. De paprika, een klein gesneden pepertje en wat kappertjes in een hapjespan of wok roerbakken (enkele minuten). Voeg nu de rivierkreeftjes toe en laat dit nog eens 2 minuten staan. Als laatste wat sojasaus en zwarte peper naar smaak toevoegen. De rijst kan op de borden geschept worden en het groenten en rivierkreeftjes mengsel kan er overheen gegoten worden.

Lepelgerechtje met rivierkreeftje

Denk bij rivierkreeftjes ook aan lepelgerechtjes. Bijvoorbeeld:
  • Een plakje hardgekookt ei, wat crème fraiche erop en 2 rivierkreeftjes als finishing touch.
  • Een lepel fijne huzarensalade met enkele rivierkreeftjes en sprenkel er wat bieslook overheen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bule, Pixabay

Reageer op het artikel "Recepten rivierkreeftjes"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 09-04-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Gemakkelijke gerechten
Schrijf mee!