InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Kersen bewaren en recepten; wat kun je met kersen?

Kersen bewaren en recepten; wat kun je met kersen?

Kersen bewaren en recepten; wat kun je met kersen? Kersen zijn erg lekker zowel in de zomer als in de winter. Wat kun je allemaal met deze vruchten? En hoe kun je verse kersen het beste bewaren? Je kunt kersen eten door ze even af te spoelen, maar er zijn veel mogelijkheden met deze lekkere en vooral gezonde vruchten.

De kers

De kers is een klein, bol, meestal rood/paars vruchtje dat groeit aan een boom. De kers is erg populair vanwege zijn lekkere zoete of zure smaak. De smaak, zoet of zuur, is afhankelijk van de soort kers. Velen hebben een kersenboom in de tuin, maar wat kun je met deze vruchten doen mits ze niet zijn opgegeten door vogels of andere dieren. Het is daarom aan te raden een kersenboom te overspannen met een net, zodat de vruchten niet worden opgegeten.
Het bewaren van kersen kan lastig zijn, ze schimmelen snel en fruitvliegjes liggen op de loer. Hoe kun je kersen het beste bewaren? Verse onbewerkte kersen kun je eigenlijk maar 2 dagen goed bewaren. In de koelkast blijven ze het langste goed, wil je ze eten haal ze dan een uurtje van te voren uit de koelkast. Hierdoor komt de smaak beter uit. Om kersen langer te kunnen bewaren kun je ze het beste eerst verwerken tot iets anders. Weck je de kersen in, als bijvoorbeeld een jam of confituur dan wordt de houdbaarheid aanzienlijk verlengd. Kersenlikeur is nog langer houdbaar. Kersen kunnen ook worden ingevroren om ze later te verwerken. De structuur van de kersen wordt door het invriezen wel aangetast ook kunnen de kersen, wanneer ze lange tijd bevroren zijn geweest hun smaak verliezen.

Wat kun je nog meer met kersen doen?

Er zijn veel meer mogelijkheden met kersen dan we misschien denken. Kersen zijn ideaal om te verwerken in toetjes, sausjes, ijs, jams enzovoorts. Lees snel verder en kom te weten hoe je kersenjam maakt.

Kersenjam of confituur

Kersenjam kennen we uit de winkel maar hoe maak je dit zelf? Het maken van een kersenjam is eigenlijk zeer eenvoudig en je hebt niet veel nodig.

De benodigdheden:

  • een pan
  • een lepel
  • geleisuiker
  • kersen
  • potten met deksel (bijvoorbeeld oude appelmoespotten)

Hoe ga je te werk?

Was de kersen, ontpit ze en pureer ze tot een massa. Deel het aantal gram kersen door 2.5 om te weten te komen hoeveel geleisuiker er bij de kersen moet. Doe deze massa in een pan en breng het samen met de geleisuiker aan de kook. Zodra het borrelt laat je het ongeveer 4 minuten rustig doorkoken en blijf je roeren. Na de 4 minuten kan de massa over de potjes worden verdeeld. Doe de deksels op de potten en zet ze ondersteboven. Als de potten zijn afgekoeld draai je ze weer om en is het, het beste te bewaren op een donkere koele plek. De jam is nu ongeveer een halfjaar houdbaar.
De jam is erg lekker op een broodje, maar ook op een pannenkoek, bij ijs of door de yoghurt.

Andere bekende recepten met kersen

Naast de bekende kersenjam zijn er veel meer lekkere gerechten die je kunt maken met kersen. Voorbeelden zijn:
  • kersentaart
  • kersen clafoutis
  • kersencake
  • kersenijs
  • kersen met kip
  • kersen-strudel
  • kersen met chocoladedip
  • schwarzwalder kirsch taart
  • kersenlikeur
  • kersenbier
  • kersensorbet
  • kersenmuffin
  • varkenshaas met kersensaus
  • geflambeerde kersen

Zijn kersen gezond?

Ja, kersen zijn gezond. In kersen zitten veel vitaminen en mineralen. Kersen bevatten vooral de volgende vitaminen: A, B1, B2, B6, B11 en C. Bovendien bevatten kersen ook veel snelle suikers die zorgen voor vrijwel directe energie. Kersen bevatten weinig vet en calorieën.
Gerelateerde artikelen
Kersen tegen jichtKersen tegen jichtVeel mensen drinken kersensap of eten kersen voor de behandeling van jicht en behaalde daardoor verbazingwekkende result…
Vanaf juni zijn ze er weer... Kersen!Vanaf juni zijn ze er weer... Kersen!‘De kers op de taart’. Dat gezegde ken je vast wel. En dat zegt iets over hoe gezond kersen wel niet zijn. Kersen hebben…
Lekker en erg gezond: KersensapLekker en erg gezond: KersensapIedereen kent deze rode vruchten wel: kersen. Heerlijk voor in de zomer, maar veel mensen weten niet hoe gezond ze wel n…
Zomerfruit, lekker en gezondZomerfruit, lekker en gezondIn dit artikel vindt u informatie over drie verschillende zomervruchten. Deze drie soorten zomervruchten die besproken w…
Inmaken, nuttige receptenWaarom inmaken? Al is er nog zo veel veranderd, inmaken blijft nuttig. Inmaken is erg goedkoop, u kunt erg veel "gratis"…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kersen bewaren en recepten; wat kun je met kersen?"

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 03-10-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!