InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Lekker en erg gezond: Kersensap

Lekker en erg gezond: Kersensap

Lekker en erg gezond: Kersensap Iedereen kent deze rode vruchten wel: kersen. Heerlijk voor in de zomer, maar veel mensen weten niet hoe gezond ze wel niet zijn. Vooral kersen verwerkt in kersensap zijn goed voor je, want ze zorgen voor energie, laten het lichaam herstellen, verminderen pijnklachten en helpen om een goed slaapritme te krijgen. Lees dit artikel over alle voordelen van kersensap!

De Kers

Als fruitsoort begint de kers zijn populariteit terug te krijgen. Het is in Nederland vooral een seizoensfruit, rond eind juni kunnen de kersen geoogst worden en kun je vooral in het midden van het land kersen aan de weg kopen. Ook in bepaalde delen van Duitsland en Denemarken kun je makkelijk in de zomer aan heerlijke kersen komen. Ze zijn ontzettend lekker, maar ook heel erg gezond!

Hoe gezond zijn kersen?

Kersen zijn heel gezond en passen uitstekend in een gezond voedingspatroon. Ze bevatten veel verschillende vitamines en mineralen en geven hun aandeel in de gezonde voeding door vitamine A, B1, B2, B6, B11 en C. Daarnaast bevat het verschillende mineralen zoals calcium, fosfor, ijzer, kalium, koper en zink. Kersen bevatten zeer weinig tot bijna geen vetten dus ook in diëten kun je gerust een paar kersen snoepen! Naast al deze voordelen zitten in kersen ook nog veel vezels die de darmen op een juiste manier stimuleren en hebben ze een vochtafdrijvende werking dat erg goed is voor je nieren.

Waarom kersensap?

Kersen in de vorm van sap zijn snel tot je te nemen door het te drinken en zo kan het lichaam de goede kwaliteiten van de kers snel opnemen. Een snelle manier om te genieten van een sapje die ook nog eens ontzettend gezond is. Kersen bevatten namelijk wel suikers zoals glucose en fructose, maar deze snelle suikers geven ook direct energie aan het lichaam. Naast dat kersen gezond zijn, kunnen ze ook een oppepper geven.

Voor wie is kersensap goed?

Kersen zijn voor iedereen goed, wel met mate natuurlijk. Toch zijn kersen in de vorm van kersensap voor een aantal groepen beter dan voor anderen, zoals:

Kersensap voor mensen met chronische pijnklachten

Door de vele vitaminen en mineralen kan kersensap zorgen voor verlichting bij chronische pijnen. Kersen die verwerkt zijn in een sap werken ontstekingsremmend voor mensen die last hebben van ziektes zoals reuma en andere gewrichtsziekten. Het is bekend dat vooral rode vruchten en groenten een zeer goede werking hebben voor mensen die last hebben van chronische pijnen.

Kersensap voor sporters

Zoals eerder genoemd bevatten kersen snelle suikers die het lichaam direct een oppepper geven. Naast de oppepper zorgen kersen ook dat het lichaam weer goed kan herstellen. Net als bij mensen met chronische pijnklachten kunnen kersen ook helpen om pijnklachten bij sporters tegen te gaan, zoals bij ontstekingen en spierpijnen net als hierboven beschreven. Uit een proef is gebleken dat sporters die dagelijks kersensap drinken veel sneller herstelden na de inspanning.

Kersensap om in slaap te komen

Recent onderzoek heeft uitgewezen dat kersensap goed werkt voor mensen die slecht in slaap kunnen komen door slaapproblemen of een jetlag. De sap van een Montmorency kers helpt met het verhogen van melatonine in het lichaam. Aanmaak van melatonine is nodig om in slaap te komen en bij slaapproblemen maak je weinig melatonine aan. Dagelijks een glas met kersensap helpt de aanmaak van melatonine en zorgt voor een verbeterde slaap. De slaap is over het algemeen bij proefpersonen efficiënter en langer.

Waar kun je kersensap kopen?

Kersensap is op verschillende plaatsen te koop in Nederland. In een aantal grotere supermarkten zijn glazen flessen met kersensap te koop. Ook in natuur- en reformwinkels is kersensap te koop en meestal ook nog de biologische variant. Ook kun je zelf eenvoudig kersensap maken. Stop de kersen in een blender en ga ze daarna zeven om de velletjes en pitjes eruit te krijgen.

Gezonde fruit- en groente sappen

Ook veel andere sappen bevatten ontzettend veel goede ingrediënten voor een gezonde levensstijl. Lees ook de volgende artikelen:
Goed voor je uithoudingsvermogen en gezond: Bietensap
Heerlijk en heel erg gezond voor je:Wortelsap
Voor veel kwalen en goed voor je gezondheid:Broccolisap
Meer gezond eten en drinken in de: Powervoedsel special

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kersen tegen jichtKersen tegen jichtVeel mensen drinken kersensap of eten kersen voor de behandeling van jicht en behaalde daardoor verbazingwekkende result…
Valentijn smoothiesValentijn smoothiesMaak Valentijn bijzonder met één van de volgende Valentijn smoothies. Sommige van deze smoothies zijn ideaal voor een on…
Kersensap helpt het lichaam bij herstel na zware inspanningKersensap helpt het lichaam bij herstel na zware inspanningZou het zo simpel kunnen zijn? Een onderzoek dat is gehouden onder 20 atleten heeft uitgewezen dat dit inderdaad het gev…
Schwarzwalder KirschtorteDeze klassieke taart kreeg ik vaak als klein kind door iemand die zeer bedreven was in het vervaardigen van taarten. Na…
Vanaf juni zijn ze er weer... Kersen!Vanaf juni zijn ze er weer... Kersen!‘De kers op de taart’. Dat gezegde ken je vast wel. En dat zegt iets over hoe gezond kersen wel niet zijn. Kersen hebben…

Reageer op het artikel "Lekker en erg gezond: Kersensap"

Reacties

Riet Bracke, 17-10-2017 19:22 #5
Waar kan ik online zuur kersensap kopen?

Daniel, 16-05-2016 16:12 #4
Waar kan ik kersensap kopen in België?

Herman, 10-02-2016 19:58 #3
Ik zou graag willen weten hoeveel liter je er van mag drinken per dag en of het nog belangrijk is om s'morgens op je nuchtere maag of verdeeld over de dag?
2e vraag is: je kan het gebruiken voor als je wat slecht slaapt om in slaap te komen… maar het geeft ook een oppepper… dat is toch tegenstrijdig?
Graag een antwoord.
P.s. ik heb de 1e fles net op.
Met vr. groeten, Herman

Ad, 20-07-2013 12:04 #2
Kersensap zelf maken. in jullie aanwijzing staat : Stop de kersen in een blender en ga ze daarna zeven om de velletjes en pitjes eruit te krijgen. Ik wil onderstaande opmerking plaatsen :
Voor het behoud van de blender de kersen eerst ontpitten. De velletjes zijn net als de zemelen van het graan goed voor de darmflora. Dus niet zeven.

Verelst Frederik, 05-05-2013 20:32 #1
Graag had ik geweten waar in Nederland kersensap kan kopen ofwel waar in België. Dank bij voorbaat en met dank.
Fredrik Verelst

Infoteur: Annfinance
Gepubliceerd: 24-06-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Reacties: 5
Schrijf mee!