InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Zomerfruit, lekker en gezond

Zomerfruit, lekker en gezond

Zomerfruit, lekker en gezond In dit artikel vindt u informatie over drie verschillende zomervruchten. Deze drie soorten zomervruchten die besproken worden zijn de aardbeien, bessen en kersen. Deze fruitsoorten worden ook vaak gezien als "zomerfruit". Die naam is afkomstig, omdat het fruit namelijk beperkt verkrijgbaar is in het jaar.

Fruitsoorten

Aardbeien

De aardbei behoort, evenals de braam en de framboos, tot de rozenfamilie. Echter waar een braam bestaat uit een samenklontering van vruchtjes, zijn bij de aardbei de harige pitjes aan de buitenkant de eigenlijk vruchtjes. De aardbei wordt daarom een schijnvrucht genoemd.

Vroeger duurde het aardbeienseizoen in Nederland slechts zes weken. Door veredeling is dat tegenwoordig een half jaar, tussen maar en oktober. De hier verkrijgbare aardbeien komen dan meestal uit Nederland en Spanje. Afhankelijk van de soort is een aardbei langwerpig of rond en varieert de smaak van zoet tot zuurzoet. Het is één van de meest kwetsbare vruchten. Het transport is daardoor moeilijk en duur. Aardbeien zijn gevoelig voor schimmel en worden daarom zo vers mogelijk gegeten.

Inhoud per 100 gram:

  • Kcal: 33
  • Vitamine C: 64 mg
  • Kalium: 150 mg
  • Calcium: 25 mg
  • Fosfor: 30 mg

Bessen

De bessenfamlie is zeer uitgebreid, zelfs de druif behoort ertoe. Maar bij bessen denken we vooral aan de zwarte en blauwe bes, de cranberry, de aalbes en de kruis-of klapbes. Er worden twee geslachten onderscheiden, de Ribessoorten (aalbes, zwarte bes en kruisbes) en de bessen van het geslacht Vaccinium of bosachtigen (blauwe bes en cranberry). De Ribessorten zijn van juni tot augustus verkrijgbaar, de bosachtige vaak wat langer.

De zwarte bes is een van de bekendste bessen in ons land. Hij heeft een kruidige smaak, wordt in trossen verkocht en een groot deel wordt verwerkt in dranken en jam. Rode aalbessen met hun frisse en zure smaak zijn populair als extra smaakmaker in yoghurt, vla en andere nagerechten. Kruisbessen zijn wat minder populair dan vroeger.

Inhoud per 100 gram:

  • Kcal: 100 - 200
  • Vitamine C: 10 - 30 mg
  • Natrium: ca. 10 mg
  • Kalium: ca. 200 mg
  • Calcium: ca. 10 mg
  • Fosfor: ca. 10 mg

Kersen

Kersen zijn net als pruimen steenvruchten. Het vruchtvlees bevat een steenachtige pit. Waarschijnlijk danken we de vele wilde kersenbomen aan de Romeinen, die op hun rondreis door Europa veel kersen aten en de pitten uitspuwden. Er bestaan zoete en zure kersen. Zure kersen worden meestal verwerkt in dranken. Zoete kersen worden uit de hand geggeten of verwerkt in jams of gerechten.

Er zijn verschillende rassen. Beroemd waren ooit de meikersen uit de Betuwe, maar die zijn vrijwel verdwenen. Morellen worden vooral warm gegeten in nagerechten. Kersen zijn verkrijgbaar in mei, juni en juli. Er is veel import, maar we kennen in die maanden ook de boomgaardverkoop van Nederlanse kersen. In de andere maanden is er beperkte invoer vanuit Zuid-Amerika.

Inhoud per 100 gram:
  • Kcal: 42
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Groentenenfruit.nl

Reageer op het artikel "Zomerfruit, lekker en gezond"

Infoteur: Martinq79
Gepubliceerd: 15-06-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!