InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Hoe maak je chunky guacamole? Het recept!

Hoe maak je chunky guacamole? Het recept!

Hoe maak je chunky guacamole? Het recept! Hoe maakt je lekkere chunky guacamole? Het recept vind je hier. Guacamole is een lekkere dipsaus voor bijvoorbeeld dorito’s, of als saus bij verschillende Mexicaanse gerechten. Vooral de chunky versie (met stukjes) is erg populair. Guacamole is erg lekker bij verschillende recepten en snacks en eenvoudig te maken.

Guacamole

We eten het weleens bij de Mexicaan, dat lekkere groene sausje. Dit sausje of dip heet guacamole. Guacamole is van oorsprong een saus afkomstig uit Mexico en heeft als hoofdbestanddeel avocado’s. Deze vruchten geven ook de typische groene kleur aan de saus. Guacamole kun je eenvoudig zelf maken. Omdat veel mensen dol zijn op de chunky guacamole, vind je hier het recept voor deze saus.

Chunky guacamole het recept

Het recept voor chunky guacamole ziet er, als je naar de ingrediënten kijkt, ingewikkeld uit. Toch is het eenvoudig te maken. In bijna alle grotere supermarkten kun je de ingrediënten voor een zelfgemaake chunky guacamole vinden.

Wat heb je nodig voor een lekkere chunky guacamole?

  • een kom
  • een stevige stamper of vork
  • 5 avocado’s
  • 3 tenen knoflook
  • 2 tomaten
  • olijfolie
  • komijn
  • 1 chili
  • cayennepeper
  • koriander
  • zout
  • limoen of citroen
  • 1 ui of een paar sjalotten

De bereiding van een chunky guacamole

Ontpit de avocado’s en snijd deze in stukjes. Doe de stukjes in de kom en stamp of prak deze fijn. Voeg hieraan toe: de knoflook in zeer fijne stukjes gesneden of met een knoflook pers geperst en de olijfolie. Meng dit door elkaar. Nu is het tijd om de tomaten te snijden. Snijd de tomaten in niet te kleine stukjes. Voeg de tomaten toe aan het mengsel van avocado, knoflook en olijfolie en roer dit door elkaar. Nu is het tijd om de ui in kleine stukjes te snijden, voeg ook dit toe aan de massa in de kom en roer het door elkaar. Aan het geheel nu de komijn, chili, cayennepeper, koriander (niet teveel kan snel overheersen), zout en limoensap toevoegen. Doe dit een beetje naar eigen smaak, zodat je de voor jou ideale chunky guacamole krijgt. Laat de guacamole even staan zodat de kruiden en dergelijke goed kunnen intrekken. Eet smakelijk!

Hoelang kan ik guacamole bewaren?

Guacamole kun je niet goed bewaren. Doordat er geen conserveermiddel in de zelgemaakte guacamole kun je het niet zolang bewaren als de guacamole uit potjes. Het is aan te raden het zo snel mogelijk te consumeren. In de koelkast wordt het meestal na 1 dag al bruin. Wil je het toch even bewaren dan kan dit het beste met de avocado pit erin en wat citroensap erover. Dek het geheel goed af met cellofaan en plaats het in de koelkast. Guacamole is ook niet geschikt om in te vriezen.

Waar kan ik de guacamole mee combineren?

Je kunt je zelfgemaakte chunky guacamole combineren met bijvoorbeeld de volgende recepten/snacks:
  • tortilla’s
  • dorito’s
  • wraps
  • nacho’s
  • op een broodje
  • kipgerechten

Is een avocado gezond?

Ja! Een avocado zit vol met vitaminen en mineralen. Vooral vitamine B6, voedingsvezels, vitamine C kalium, folinezuur en onverzadigd vet zit veel in avocado. De avocado is een gezonde vrucht voor zowel kinderen, ouderen als zwangere vrouwen. Met name kalium beschermt je tegen hart- en vaatziekten en de bloeddruk te reguleren. Ook foliumzuur dat veel in een avocado zit is goed voor het hart.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe maak je chunky guacamole? Het recept!"

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 03-10-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!