InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recepten: lekkere Caribische gerechten

Recepten: lekkere Caribische gerechten

Recepten: lekkere Caribische gerechten Als de zon niet naar ons toekomt, kunnen we het altijd nog bedenken met lekker eten. Een salade, een soepje of een bordje rijst met witvis. Allemaal geschikt voor de zomerse tafel en helpt je wellicht richting de warmere sferen.

Kipsalade met amandelen

Een salade is bij warm weer altijd erg lekker. Fris, vullend en voedzaam.

Ingrediënten

  • 2 kipfilets
  • 3 eetlepels amandelen
  • gemengde sla
  • 2 eetlepels kappertjes
  • olijfolie
  • 3/4 komkommer
  • 1 mango
  • 4 grote nagenoeg rijpe tomaten
  • citroen
  • vloeibare bakboter

Bereiding

Koop de kipfilets in heet water en om het een krokant korstje te geven bak je ze nog een minuut of wat in wat vloeibare bakboter. Snij de kipfilets vervolgens in kleine stukjes en sprenkel er wat citroen overheen (enkele druppels is voldoende). Maak de sla aan met wat stukjes mango, kleine gesneden tomaten en wat olijfolie. Maak de komkommer schoon en snij deze in dunne plakjes en snij de tomaten in kleine stukjes. Mix deze er met de amandelen, de kappertjes en de stukjes kip. Daarna alles samenvoegen en presenteren met wat volkoren stokbrood en een glaasje droge witte wijn.

Surinaamse rijst met witvis

Witvis is met veel te combineren, maar ook op een eenvoudige manier met rijst en wat groenten.

Ingrediënten

  • 400 gram witvis
  • citroen
  • 300 gram Surinaams rijst
  • 2 rode uien
  • 2 teentjes knoflook
  • olijfolie
  • 21 eetlepel geelwortel
  • 1/2 prei
  • 1 aubergine

Bereiding

Kook de rijst en giet deze af. Tegelijkertijd kan de witvis gebakken worden (druppel er wat citroen overheen) en doe dit met een beetje olijfolie (wie liever zonnebloemolie gebruikt kan dit ook toepassen). Maak vervolgens de aubergine klaar en maak er heel kleine stukjes van en dit geldt ook voor de prei, de knoflook en de geelwortel. Bak het met de schoongemaakte uien (in ringen snijden) in wat olijfolie op laag vuur. Voeg op het bord de rijst, de groenten en het stuk witvis pas samen. Serveer het met een glas droge witte wijn of een koud biertje.

Pindasoep

Pindasoep lijkt vol maar dat valt wel mee. Maak het fris met wat kokos.

Ingrediënten

  • 300 gram kleingemaakte pinda’s
  • 40 gram hele pinda’s
  • 1 1/2 blikje kokosmelk
  • 1 aardappel (bij voorkeur beetje zoetig)
  • 1 1/2 liter groentebouillon
  • 1 grote prei
  • olijfolie
  • 2 teentjes knoflook
  • 2 eetlepels sambal
  • 2 eieren
  • zwarte peper

Bereiding

Kook de eieren en laat ze schrikken voordat je ze gaat pellen. Zet daarnaast een grote pan op het vuur met wat olijfolie onderin. Gooi er de kleingemaakte knoflook en pinda’s in en doe er vervolgens de in kleine stukjes gesneden aardappel bij. Even goed roeren en daarna de kokosmelk en sambal erbij en daarna de bouillon. Goed blijven roeren en richting het kookpunt brengen. Als het kookt kan de staafmixer het geheel klein maken. Intussen kan de prei schoongemaakt en in kleine ringen gesneden worden. Deze mixen met de in kleine stukjes gesneden ei en de hele pinda’s mixen en als de soep op de borden ligt garneren met dit mengsel. Wat zwarte peper er overheen om het geheel af te maken.

Serveren met wat rotti broodjes en een glaasje half zoete witte wijn,

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Recepten: lekkere Caribische gerechten"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 10-08-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Gemakkelijke gerechten
Schrijf mee!