InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Couscous met chorizo en saus en zomerse couscous salade

Couscous met chorizo en saus en zomerse couscous salade

Een makkelijk en snel, maar onwijs lekker gerecht, couscous met rode pesto saus, paprika en chorizoworst. En voor de warme dagen of kleine trek, koude couscoussalade.

Couscous met chorizo

Voor 2 personen

Op het boodschappenlijstje

  • Couscous, 150 gram couscous is doorgaans voldoende voor twee personen, ben je een grote eter, dan kun je eenvoudigweg meer couscous koken.
  • Een potje rode paprika pesto. Let er op dat je echt pesto koopt en geen rode pasta saus.
  • Chorizo worst, hiervan kun je zoveel toevoegen als je lekker vindt, vegetariërs kunnen de worst weglaten.
  • Een gele en een rode paprika
  • Een rode ui
  • Olijven

Aan de slag

De saus
Snijd de paprika en de ui in kleine stukjes. Bak de ui en voeg de paprika toe, doe dit bij voorkeur in een grote wok pan. Wanneer de ui gebakken is kun je de pesto erbij doen, blijf steeds even roeren om het geheel niet aan te laten bakken.

De worst
Snijd de chorizo in plakjes en doe een scheutje olie in een koekenpan. Bak de chorizo daarin ongeveer vijf minuten.

De couscous
Couscous is ideaal voedsel, omdat het lekker is, maar ook snel en makkelijk te bereiden is. Kook eerst water, je kunt dit in een pan doen, maar als je vindt dat dit te lang duurt kun je ook een waterkoker gebruiken. Om 150 gram couscous te bereiden heb je ongeveer 150ml water nodig, maar de precieze verhoudingen staan vaak ook achterop het pak couscous aangegeven. Doe de couscous in een schaal of in een pan en giet het water erbij. Doe er een scheutje olijfolie bij, roer dit door en wacht, de couscous gaat nu vanzelf het water opnemen. Roer het geheel af en toe even door om klontjes te voorkomen. Na ongeveer vijf minuten zal de couscous al het water opgenomen hebben. Roer met een vork nog even de klontjes eruit en de couscous is klaar.

Serveren

Doe de couscous op een bord, doe de saus en de worst erbij en voeg naar smaak olijven toe. Eventueel kun je het geheel nog opmaken met cherry tomaatjes.

Zomerse couscoussalade

Lekker voor de warme dagen, zomerse couscoussalade. Met warm weer heb je vaak geen zin in een zware warme maaltijd. Een perfecte oplossing is om dan koude couscoussalade te maken.

Op het boodschappenlijstje

  • Couscous, ong. 75 gram per persoon
  • Rode en groene paprika
  • Lenteuitjes
  • Cherrytomaatjes
  • Feta

Aan de slag

Bereid de couscous op dezelfde manier als boven aangegeven staat, laat de couscous nu afkoelen in de koelkast. (Evt. kun je de couscous ook al een dag eerder bereiden en in de koelkast bewaren) Laat de couscous voor gebruik even op kamertemperatuur komen. Snijd de rode en groene paprika, de lenteuitjes en de cherrytomaatjes in kleine stukjes. Voeg deze bij de couscous, eventueel kun je nog blokjes fetakaas toevoegen. Even goed mengen en genieten maar!

Eet smakelijk!
© 2011 - 2019 Novelty, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Couscous, het volksvoedsel van Noord-AfrikaIn grote delen van Noord-Afrika is couscous wat hier in Nederland de aardappelen zijn. Vooral in Marokko en Algerije wor…
Is couscous gezond?Is couscous gezond?Couscous is een oorspronkelijk Noord-Afrikaanse maaltijd. Het is gemaakt van durumtarwe en water en kan worden gezien al…
Koken op de camping: gierst met vis of ijsbergsla met pureeKoken op de camping: gierst met vis of ijsbergsla met pureeKoken op de camping hoeft geen probleem te zijn als je koelkastje en een redelijk aantal gaspitten tot je beschikking he…
Eetcultuur: MarokkoDe Marokkaanse keuken raakte in Nederland bekend door de invloed van de vele Marokkaanse migranten. Opeens werden cousco…
Koken op de camping: spinazie met pasta of aardappelpureeKoken op de camping: spinazie met pasta of aardappelpureeSommige mensen vinden het leuk om ver van de bewoonde wereld te kamperen. Ergens achterin een dal, op minstens een half…

Reageer op het artikel "Couscous met chorizo en saus en zomerse couscous salade"

Infoteur: Novelty
Gepubliceerd: 04-08-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!