InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recept: maïstortilla’s en bloemtortilla’s zelf maken

Recept: maïstortilla’s en bloemtortilla’s zelf maken

Recept: maïstortilla’s en bloemtortilla’s zelf maken Tortilla’s, een geliefd gerecht. Ze kunnen gemaakt worden van maïsmeel en van bloem en dit is gemakkelijk zelf te maken. U vindt hier het recept om maïstortilla’s en bloemtortilla’s te maken.

Maïstortilla’s

Met een tortillapers kunt u tortilla’s gemakkelijk zelf maken. Deze pers bestaat uit twee draaiende ronde platen van hout of metaal.

Voor 14 tortilla’s met een doorsnee van 14 centimeter.

Ingrediënten

  • 275 gr masa harina – maïsmeel
  • 2,5 tot 3,5 dl water

Doe de maïsmeel in een kom en roer er 2,5 dl water dor tot een glad en plakkerig beslag ontstaat. Voeg wat water toe als het deeg te droog dreigt te worden. Dek de kom af met een theedoek en laat het deeg 15 minuten rusten. Verwarm de oven voor op 150˚C. Klap de tortillapers open en bespan beide platen met een kleine plastic zak. Verwarm ondertussen een bakplaat in de oven. Kneed het deeg en vorm er 14 balletjes van. Leg een deegballetje op de onderste plaat en pers het met de bovenste plaat flinterdun tot een ronde deegplak. Klap de pers open, haal het bovenste laagje plastic los en haal de tortilla eruit door de onderste plastic zal los te peuteren van de plaat. Leg de tortilla zo in uw handpalm dat het plastic boven komt te liggen. Haal het plastic los en leg de tortilla op de hete bakplaat. Bak de tortilla 1 minuut. Draai hem om en bak ook deze kant 1 minuut. Wikkel de tortilla in folie en houd de maïspannenkoek warm in de oven.

Tip

Tortilla’s zijn gemakkelijk te maken, maar het is belangrijk dat het deeg de juiste structuur heeft. Als het deeg te droog en kruimelig uitvalt, kunt u wat water toevoegen. Als het te nat wordt, voeg wat maïsmeel toe. Heeft u te hard of te licht geperst, kunt u het mislukte exemplaar gewoon van de plaat schrapen, uitrollen en opnieuw persen.

Bloemtortilla’s

Kunt u geen masa harina, maïsmeel, krijgen, zijn tortilla’s van bloem een goed alternatief. Bewaar ze warm, dan blijven ze zacht en vouwbaar.

Ingrediënten

  • 225 gr gewone bloem
  • 1 theelepel zout
  • 1 eetlepel reuzel of plantaardig vet
  • 1,2 dl water

Zeef de bloem en het zout in een diepe kom en kneed met de vingertoppen de reuzel of het plantaardig vet erdoor tot het deeg kruimelig wordt. Voeg geleidelijk het water toe en kneed alles lichtjes tot een soepele deegbal. Dek deze af met een theedoek en laat de deegbal 15 minuten rusten. Verdeel het deeg in 14 porties en draai deze tot balletjes. Rol elk bolletje op een met bloem bestoven werkvlak uit tot een doorsnee van 15 centimeter. Snijd eventuele uitstekende delen weg. Verwarm de oven voor tot 150˚C. Verwarm een niet-ingevette bakplaat of braadpan met dikke bodem op normaal vuur. Bak de tortilla’s één voor één 1 ½ tot 2 minuten aan elke kant. Draai de tortilla met een paletmes om als de onderkant bruin kleurt. Draai het vuur wat lager als de tortilla te snel donker kleurt.

Bewaar de bloemtortilla’s op een schone theedoek als u ze direct gaat eten. Wikkel ze anders in folie om ze warm en zacht te houden en bewaar ze tot de consumptie in een voorverwarmde oven.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Renee Comet, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Recept: maïstortilla’s en bloemtortilla’s zelf maken"

Reacties

Steven, 25-06-2008 08:08 #2
Dank je wel Jootje, ik ga hem bestellen!
Groetjes, Steven

Steven, 24-06-2008 13:31 #1
Geachte heer/mevrouw, u spreekt over een tortilla pers, maar waar kun je die kopen?
Groeten, Steven Reactie infoteur, 24-06-2008
Beste Steven,

Ik heb even voor je gezocht:
http://www.latiendita.nl/ (prijzig)
of http://antojitos.nl/onlinestore/catalog.asp?action=product&value=90

Succes!
Groetjes, Jootje

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 20-08-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 2
Schrijf mee!