InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recept voor Chocoladetruffels en Koggetjes

Recept voor Chocoladetruffels en Koggetjes

Recept voor Chocoladetruffels en Koggetjes Kom je wel eens bij de banketbakker en je ziet dan die koggetjes of die chocoladetruffels liggen en wil je die zelf thuis kunnen maken? Nu kan dat dankzij de recepten hieronder. De recepten geven aan hoeveel ingrediënten je nodig hebt voor elk van de twee lekkernijen. Daaronder staat hoe je het moet bereiden en tenslotte hoe je ze af maakt om daarna op te eten.

Chocoladetruffels

Ingrediënten

  • 200 gram pure chocolade
  • 150 ml vloeibare slagroom
  • 70 gram roomboter
  • 50 gram cacaopoeder (afhankelijk van het aantal truffels)
  • snufje zout

Benodigdheden

  • Pan
  • Kom
  • Twee theelepels
  • Schaaltje
  • Bord

Bereiden

Zet een pan op het vuur en gooi daar de slagroom in. Hak de pure chocolade in stukjes, zodat het sneller smelt. Doe de chocoladestukjes in de pan en laat het smelten in de slagroom. Roer dit mengsel een beetje en als er geen chocoladeklontjes meer zijn in het mengsel kan je de roomboter erbij doen. Zorg ervoor dat dit er ook in 'oplost', zodat er geen klontjes overblijven als je het mengsel eruit giet. Haal het mengsel van het vuur en giet het in een kom. Zet de kom 1,5 à 2 uur in de koelkast (het mengsel kan ook in de pan blijven als je daar genoeg ruimte voor hebt in je koelkast). Haal de kom uit de koelkast en maak met behulp van twee theelepels er ronde kleine balletjes van. Doe de cacaopoeder in een schaaltje en rol daar vervolgens de balletjes doorheen. Leg de truffels op een bord en zet ze terug in de koelkast totdat je ze gaat uitserveren.

Koggetjes

Ingrediënten

  • 200 gram roomboter
  • 200 gram suiker
  • 1 theelepel vanillesuiker
  • 180 gram zelfrijzend bakmeel

Benodigdheden

  • Kom
  • Pan met dikke bodem
  • Mes
  • Bakplaat

Bereiden

Gooi de suiker in een pan met een dikke bodem. Zet deze pan op het vuur en laat de suiker smelten. Als de suiker helemaal gesmolten is giet het dan voorzichtig, maar wel snel (anders stolt het al in de pan) op een ingevette bakplaat. Laat het stollen en hak er vervolgens met een mes hele kleine bonkjes van. Doe de roomboter, het zelfrijzend bakmeel en de vanillesuiker en een kom en gooi er vervolgens de kleine bonkjes suiker bij. Kneed dit met de hand tot een samenhangend deeg. Vet een bakplaat in. Pak vervolgens met je vingers kleine beetjes deeg uit de kom en druk het op de bakplaat een beetje aan (zorg ervoor dat het midden dikker is dan de randjes). Leg de stukjes deeg goed uit elkaar. Het deeg loopt namelijk erg uit en wordt dus dun, waardoor het snel kan verbranden. Doe de bakplaat met de stukjes deeg zo'n 10 tot 15 minuten in de oven op 180 graden. Kijk regelmatig of de koekjes niet verbranden.

Lees verder

© 2011 - 2017 Rva03, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Recept voor Chocoladetruffels en Koggetjes"

Infoteur: Rva03
Laatste update: 22-06-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!