InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Creatief met glazuur

Creatief met glazuur

Creatief met glazuur Wie zelf cakejes, koekjes of taart maakt, is al heel creatief bezig. Maar het leukste is om deze ook nog eens te versieren. Dit kan heel goed met zelfgemaakt glazuur. Glazuur zelf maken is leuk, lekker en ook nog eens heel goedkoop.

Wat is glazuur

Glazuur is een versiering voor op cake en gebak en maakt het gebak glanzend en aantrekkelijk uitziend. Vooral voor kinderen is het leuk om met glazuur mooie creaties te maken. Maar ook voor volwassen is een gekleurd cakeje vaak veel aantrekkelijker. Het is ook nog eens erg lekker. Er zijn verschillende soorten glazuur om zelf te maken. Je kan ze natuurlijk ook kant en klaar kopen in de winkel, waarbij je vaak alleen een zakje moet kneden en het direct kan gebruiken. Hier gaan we verder in op het zelf maken van glazuur en het ook daadwerkelijk gebruiken.

Glazuur van poedersuiker

Dit is wel het meest bekende glazuur. Let erop dat je hierbij gebruik maakt van poedersuiker en niet van kristalsuiker. Zeef hiertoe poedersuiker in een kom. Doe er vervolgens kleine beetjes water bij en blijf roeren. Voeg telkens wat water bij totdat er een glad en dik papje is ontstaan. Gebruik ongeveer 200 gram poedersuiker en 2 lepels water per bakplaat koekjes of cakejes.

Bedenk dat het hier om wit glazuur gaat. Wil je het glazuur kleuren, kijk dan een bij de verschillende siropen: deze zijn er in allerlei kleuren. Deze kun je goed gebruiken als kleurstof. Voeg enkele druppels toe totdat je de gewenste kleur hebt. Je kan ook geconcentreerd citroensap gebruiken (geel) of sportdrank (blauw). Gebruik geen vloeistoffen die je niet lekker vindt, het glazuur zal namelijk ook deze smaak krijgen. Gebruik voor chocoladeglazuur cacaopoeder.

Bestrijk het gebak met het glazuur en laat het vervolgens uitharden, Dit kan 1 tot 2 uur duren, in de koelkast gaat her sneller. Wil je creatief te werk gaan, doe het glazuur dan in een (wegwerp)slagroomspuit en maak er mooie figuren mee. Eventueel kan je per laag werken: laat dan de eerste laag uitharden voordat je aan de volgende begint. Leuk voor kinderen is om het gebak eerst een vrolijk kleurtje te geven. laat dit uitharden en begin dan met het tekenen van bijvoorbeeld een hartje, een auto of een huisje. Gebruik hiervoor een fijne spuitmond. Zorg ervoor dat het glazuur vloeibaar is wanneer je het gebruikt, bewaar het sus niet in de koelkast voor gebruik.

Eiwitglazuur

Dit glazuur is steviger dan het eerste glazuur. Je kan er dus iets meer mee. Gebruik hiervoor ook weer poedersuiker. Voor 250 gram poedersuiker heb je 1 eiwit nodig. Zeef de poedersuiker in een kom en scheid het eiwit van het eigeel. Sla het eiwit vervolgens stijf. Voeg de gezeefde poedersuiker langzaam toe aan het stijf geklopte eiwit. Voeg er geen water toe, anders wordt het glazuur te slap. Voeg alleen wat water toe wanneer het glazuur veel te stijf is om mee te werken. Ook dit glazuur dien je te gebruiken wanneer het vloeibaar is, dus niet in de koelkast zetten voor gebruik. Bewaren in de koelkast kan wel, dit houdt het glazuur langer houdbaar.

Gebruik het eiwitglazuur om de mooiste creaties mee te maken. Het leukste is het om te gebruiken bij koekjes die al een speciale vorm hebben, of om cakejes heel vrolijk mee te versieren.

Creatief met cakejes

Gebruik naast het glazuur ook andere materialen zoals vlokken, hagelslag, tumtummetjes, smarties etc. Je maakt hier de mooiste creaties mee. Bedenk dat je versieren moet leren. De eerste keer zal het dus niet zo mooi lukken als je in gedachte had. Maak daarom in het begin eens zandkoekjes: deze zijn zeer goedkoop en heel makkelijk te maken. Mocht het mislukken met het glazuur, dan is er nog geen man overboord. Je kan natuurlijk ook eerst gaan oefenen op een bordje, teken naar hartenlust met glazuur. Je kan daarna het glazuur weer opnieuw gebruiken wanneer je een schoon bordje hebt gebruikt.
Gerelateerde artikelen
Cupcakes versieren: alles over glazuurCupcakes zijn helemaal in! Ze zijn lekker, makkelijk te maken en aan het versieren kun je ook erg veel plezier beleven.…
Hoe maak je fondant of glazuur voor op een taart?Wat is nu leuker dan een mooie persoonlijke taart te bakken voor iemand die jarig is, gaat trouwen, een diploma heeft ge…
Cupcakes die nooit mislukken!Een must-have op een feestje en populairder dan ooit: cupcakes! Cupcakes zijn een fantastische traktatie en wanneer u le…
Gekleurde suiker, gekleurd glazuur en marshmallow glazuurGekleurde suiker en gekleurd glazuur kan je in de winkel kopen, maar het is veel leuker en goedkoper om dit zelf te make…
Zandkoekjes bakken met kinderenZandkoekjes bakken met kinderenEen van de makkelijkste recepten voor kinderen om te maken zijn zandkoekjes. Het recept is supersimpel, de ingrediënten…

Reageer op het artikel "Creatief met glazuur"

Reacties

Liason, 04-12-2017 08:57 #2
Hoi
Hoe lang zijn de cake met glazuur en koekjes met glazuur dan houdbaar? ik maak eigen zelf glazuur. En hoe kun je de cake en koekjes het best bewaren?

Met vriendelijke Groet,
Liason

Danielle van Leeuwen, 21-11-2012 12:01 #1
Als je koekjes hebt gedecoreerd met eiwitglazuur, hoe lang zijn de koekjes dan houdbaar (er zit natuurlijk toch rauw ei in)? En hoe kun je de koekjes dan het best bewaren?

Dank! Reactie infoteur, 16-12-2012
Eiwitglazuur gemaakt van verse eiwit is maximaal twee weken houdbaar in de koelkast, in een afgesloten bakje (of vershoudfolie).

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 29-04-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 2
Schrijf mee!