InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Suikervrije cupcake decoratie

Suikervrije cupcake decoratie

De veelal prachtig gekleurde decoratie van cupcakes heeft deze gebakjes zeer populair gemaakt. Ze zijn mooi en lekker, maar helaas gaat er ook erg veel suiker in. Voor mensen die minder of geen suiker gebruiken zijn er ook mooie en lekkere decoraties te maken! Cupcakes kunnen op zeer veel verschillende manieren gedecoreerd worden. Van zeer eenvoudig (bijvoorbeeld met chocoladepasta of jam) tot ingewikkeld en tijdrovend, zoals met zelfgemaakte fondant. Cupcakes zijn met name populair door hun gezellige en vaak kleurrijke uiterlijk. Ook natuurlijk gezoete decoraties waar geen kristalsuiker in is verwerkt kunnen kleurrijk zijn, saaie suikervrije cupcakes zijn verleden tijd!

Sinaasappelfrosting

Een frosting is een smeerbare decoratie voor op de cupcake. Met het basisrecept kan eindeloos gevarieerd worden, waardoor er veel smaken en kleuren mogelijk zijn. Normaal gesproken wordt een frosting bereid met veel poedersuiker, voor dit natuurlijk gezoete recept wordt stevia gebruikt.

Ingrediënten voor 12 cupcakes

  • 45 gram bloem
  • 240 ml melk, op kamertemperatuur
  • 200 gram roomboter, op kamertemperatuur
  • 20 gram steviapoeder
  • 1 sinaasappel

Bereidingswijze

  • Meng de bloem met de melk in een pannetje en breng het mengsel daarna aan de kook. Blijf voortdurend roeren om klontjes te voorkomen. Zodra het mengsel kookt moet het vuur laag gezet worden, anders gaat het aanbranden. Blijf roeren totdat het mengsel zo dik is dat een satéprikker er rechtop in blijft staan. Dit duurt ongeveer 5 minuten.
  • Doe het mengsel in een kom, dek af met folie en laat het afkoelen tot kamertemperatuur. Eventueel kan het mengsel in de koelkast geplaatst worden om het afkoelen te versnellen, maar het mag niet te koud worden.
  • Pak ondertussen een andere kom en klop de zachte boter met een mixer luchtig. Voeg vervolgens in delen het steviapoeder toe en blijf alles goed mixen. Pers de sinaasappel uit en mix wat van het sap door het botermengsel. Rasp ook wat van de sinaasappelschil door het mengsel. Doe dit alles naar smaak, maar let op dat het mengsel niet de dun wordt.
  • Als het botermengsel klaar is kan het afgekoelde mengsel erbij gevoegd worden. Mix de twee mengsels op middelhoge snelheid nog 5 minuten door elkaar.
  • Dek het geheel af met plastic en plaats het 15 minuten in de koelkast. Hierna is de frosting klaar voor gebruik. De frosting zal een licht oranje kleur hebben, voor een feloranje kleur kan oranje kleurstof toegevoegd worden. Dit is verkrijgbaar in bakwinkels of op internet. Let wel op dat de kleurstof geen suiker bevat.
  • Na 15 minuten in de koelkast kan de frosting op de afgekoelde cupcakes gesmeerd worden. Dit gaat het beste met een lepeltje.
  • Teveel aangemaakte frosting blijft in de koelkast enkele dagen goed. In de vriezer kan het een paar maanden bewaard blijven.

Chocoladefrosting

Een chocoladefrosting wordt op een andere wijze bereidt dan de sinaasappelfrosting en hoeft geen kwartier in de koelkast. Het is meteen na de bereiding verwerkbaar.

Ingrediënten voor 12 cupcakes

  • 70 gram boter op kamertemperatuur
  • 30 gram cacaopoeder
  • 15 gram steviapoeder
  • 1 tl vanille extract
  • 5 eetl melk

Bereidingswijze

  • Meng in een kommetje het cacaopoeder met het steviapoeder.
  • Mix in een andere kom de boter romig en voeg dan in delen het cacaomengsel en de melk toe.
  • Doe het vanille extract erbij en mix tot het mengsel romig is. De stevigheid kan aangepast worden met wat meer melk of stevia.
  • De chocoladefrosting kan na bereiding direct op de cupcakes gesmeerd worden met behulp van een lepeltje.

Over stevia

Stevia is een zoetstof die gewonnen wordt uit de steviaplant (honingkruid in het Nederlands). In supermarkten zijn verschillende versies te koop waar meestal ook een bulkmiddel aan toegevoegd is. Maltodextrine wordt veel als bulkmiddel gebruikt, maar is een suiker en daarmee minder geschikt voor bijvoorbeeld diabetici. Erythritol is een ander bulkmiddel dat gebruikt wordt in combinatie met stevia, deze combinatie is beter geschikt voor diabetici omdat het een minder grote invloed op de bloedsuikerspiegel heeft. Pure stevia is echter het meest geschik voor mensen die geen suiker gebruiken. Op internet is dit te bestellen, let bij het bakken met pure stevia wel op de verhoudingen. Pure stevia is veel zoeter dan stevia met bulkmiddel, dus de hoeveelheden zullen aangepast moeten worden.
© 2012 - 2019 Ilsemarietje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Natuurlijk gezoete cupcakesCupcakes zijn lekker, gezellig en populair. Maar de hoeveelheid suiker die erin gaat is groot en daarmee zijn de traditi…
Afvallen met kauwgom werkt nietAfvallen met kauwgom werkt nietKilo's afvallen door het kauwen van een kauwgom. Volgens sommige het enige juiste middel om slanker te worden. Heel wat…
De zoetstof Aspartaam (E951)Mensen zijn echte zoetekauwen, maar proberen daarentegen wel steeds minder suiker te consumeren. In plaats van suiker wo…
Cupcakes maken voor beginnersCupcakes maken voor beginnersCupcakes maken is eigenlijk veel eenvoudiger dan dat het lijkt. Je kan ze na afkoeling versieren en aankleden naar eigen…
De werkelijke gevaren achter de populaire energiedrankenRed Bull, Monster Energy, Bullit en dan nog de tientallen verschillende huismerken. De energiedranken zijn inmiddels een…

Reageer op het artikel "Suikervrije cupcake decoratie"

Infoteur: Ilsemarietje
Gepubliceerd: 25-04-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!