InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Smoothies maken met zomerfruit, heerlijke smoothierecepten

Smoothies maken met zomerfruit, heerlijke smoothierecepten

Smoothies maken met zomerfruit, heerlijke smoothierecepten Smoothies zijn heerlijke verkoelende drankjes op basis van gepureerd fruit die boordevol vitaminen zitten. Ze zijn dan ook de oplossing om per dag minimaal twee stuks fruit te nuttigen en daarnaast nog eens zeer lekker ook. Bij smoothies wordt het gepureerde fruit aangedikt met ijsschaafsel, waardoor smoothies ook nog eens heerlijk verkoelend zijn tijdens een warme zomerdag.

Wat is een smoothie

Smoothies zijn heerlijke gezonde alcoholvrije drankjes gemaakt met een blender of staafmixer. Oorspronkelijk komen deze soort drankjes uit warme landen rondom het Middellandse zee gebied en de landen in het Midden Oosten. Gepureerd (bevroren) fruit wordt vermengd met zuiveldranken, vruchtensappen of ijsschaafsel. Over het algemeen beschouwen we in Nederland dranken gemaakt met yoghurt en fruit tot een Smoothies. Gepureerd fruit met alleen ijsschaafsel als toevoeging noemen we Slush puppies. Smoothies zijn makkelijk en snel zelf te bereiden. Hiervoor je kun je naar eigen wens alle fruitsoorten gebruiken, zowel vers als bevroren. Zodra je kiest voor vers fruit moet je tijdens je bereiding extra ijsblokjes toevoegen voor de verkoeling en verdikking.

Voordelen voor de gezondheid

Er zijn veel verschillende variatiemogelijkheden om de lekkerste smoothies zelf te maken. Smoothies zijn niet alleen heel lekker, maar passen ook prima in een gezond eetpatroon, maar smoothies passen ook prima in een caloriearm dieet. Bij het bereiden van je smoothie zijn er diverse mogelijkheden om het vetgehalte van je (zomerse) smoothie zo laag mogelijk te houden. Gebruik bijvoorbeeld eens sojamelk of kies voor yoghurtijs i.p.v. roomijs. Meer informatie over dieetsmoothies en afvallen met smoothies vindt je in het artikel Succesvol afvallen met lekker smoothies.

Nadelen voor de gezondheid

Hoewel het drinken van een zomerse smoothie zeker kan bijdragen aan een goede gezondheid kan het drinken van een smoothie ook nadelen hebben voor de gezondheid. Zo gaan er tijdens het pureren van het fruit dat wordt gebruikt bij de bereiding van een smoothie heel wat vezels en voedingsstoffen verloren. Ook hebben smoothies een hoog suikergehalte ook wanneer je geen extra suiker toevoegt. Deze suikers kunnen een negatieve invloed hebben op het glazuur van je tanden.

Smoothies met zomerfruit

Voor het bereiden van afwisselende smoothies kun je heel goed seizoensfruit gebruiken. Wanneer je gebruik maakt van fruit van het seizoen dan kun je de fruitsoorten vaak in de aanbieding vinden in de supermarkten. Ook kun je verschillende fruitsoorten misschien gratis vinden. Wat te denken aan bramen en bessen. De zomermaanden juni, juli en augustus hebben elke hun eigen fruitsoort.

Zomerfruit verkrijgbaar in de maand juni

  • aardbeien
  • rabarber
  • sinaasappelen

Zomerfruit verkrijgbaar in de maand juli

  • aardbeien
  • abrikozen
  • frambozen
  • kersen
  • meloen
  • perziken
  • rabarber
  • rode bessen
  • sinaasappelen
  • zwarte bessen

Zomerfruit verkrijgbaar in de maand augustus

  • aardbeien
  • abrikozen
  • bramen
  • druiven
  • frambozen
  • kersen
  • mango
  • meloenen
  • peren
  • pruimen
  • zwarte bessen

Aardbeien/Banaan smoothie

Ingrediënten
  • 1 banaan in stukjes gesneden
  • 200 gram bevroren aardbeien
  • 300 ml sojamelk banaan
  • 200 ml magere yoghurt

Bereidingswijze:

Pureer de ingrediënten met behulp van een blender of staafmixer tot een mooi glad geheel.

Smoothie met roomijs en mango

Ingrediënten

  • 2 bolletjes roomijs
  • 1 mango
  • verse ananas
  • 200 ml sinaasappelsap

Bereidingswijze:

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gezonde smoothie receptenGezonde smoothie receptenMet de juiste ingrediënten maak je jouw ideale smoothie die ook nog eens gezond en lekker is. Soms is het lastig om te w…
Zelf smoothies makenZelf smoothies makenJe kunt zelf de lekkerste smoothies maken, met vers fruit, ijs, koffie of andere ingrediënten. Het enige dat je nodig he…
Bronnen en referenties
  • http://missnatural.nl/etenuithetseizoen/seizoensfruit/zomerfruit-kalender/

Reageer op het artikel "Smoothies maken met zomerfruit, heerlijke smoothierecepten"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 18-09-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Lichaam en geest
Schrijf mee!