InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Cupcakes versieren: alles over glazuur

Cupcakes versieren: alles over glazuur

Cupcakes zijn helemaal in! Ze zijn lekker, makkelijk te maken en aan het versieren kun je ook erg veel plezier beleven. Met wat glazuur en creativiteit zijn de mogelijkheden voor het decoren eindeloos. Ook voor kinderen is het versieren van cupcakes een feest. In dit artikel volgen een aantal recepten en tips voor het maken en gebruiken van verschillende soorten glazuur.

Waterglazuur

De meest eenvoudig te maken glazuur is glazuur op basis van water. Voor het versieren van cupcakes en koekjes voldoet het (als basis) echter prima.
Ingrediënten:
  • 100 g poedersuiker
  • 1 eetlepel water

Bereiding:
De poedersuiker zeven en met het water tot een dik, glanzend papje roeren.

Tips:
Je kunt je glazuur een met kleurtje geven door een druppeltje eetbare kleurstof toe te voegen. Deze kleurstof kun je bestellen via internet of kopen in een toko, drogist of speciaalzaak. Je kunt om je glazuur te kleuren ook limonadesiroop of andere drankjes te gebruiken in plaats van het water uit het recept.

  • Voor roze glazuur gebruik je bessensap of aardbeienlimonadesiroop.
  • Voor gelige glazuur gebruik je sinaasappellimonade of een ander geconcentreerd sinaasappelsap.
  • Voor rood glazuur gebruik je bietensap
  • Voor oranje glazuur gebruik je oranje limonadesiroop
  • Voor blauw glazuur gebruik je een blauwe sportdrank
  • Voor groen glazuur gebruik je groene limonadesiroop
  • Wanneer je naast het water een eetlepel oploskoffie toevoegt, krijgt je glazuur naast een bruinig kleur ook een lekker smaakje

Royal icing of eiwitglazuur

Eiwitglazuur is ook makkelijk te bereiden en je kunt er net wat meer mee dan met waterglazuur. Het wordt een stuk harder waardoor je er rechte lijnen mee kunt trekken.

Ingrediënten

  • 1 eiwit
  • 250 gr. poedersuiker (gezeefd)

Bereiding

Sla het eiwit in een grote kom stijf. Voeg een kwart van de suiker toe en klop dit er goed door. Voeg telkens een deel van het suiker toe en voeg een volgend deel pas toe als het vorige geheel is opgenomen. Bewaar het glazuur goed afgedekt op kamertemperatuur want het wordt anders heel snel te hard. Ook hier kun je voor een kleurtje weer kleurstof of een andere vloeistof toevoegen.

Boterglazuur

Boterglazuur is heel zacht en romig. Het is geschikt om met een spuit op je cakejes te spuiten. Het recept is wederom vrij eenvoudig.

Ingrediënten

  • 125 gram roomboter
  • 250 gram poedersuiker
  • 1 theelepel citroensap

Bereiding

Roer de boter zacht en romig. Zeef de poedersuiker erboven en roer door elkaar met een garde. Schep de citroensap erdoor en roer opnieuw. Tot slot kun je eventueel kleuren of smaken toevoegen.

Ganache

Voor de echte chocoladeliefhebber. Chocoladeglazuur ook wel ganache genoemd.

Ingrediënten

  • 250 gram pure chocolade met een zo’n hoog mogelijk cacaogehalte
  • 250 ml room
  • Optioneel is een el bruine rum of Barcardi

Bereiding

Breek de chocolade in kleine stukjes en daarna in een glazen kom. Breng de slagroom aan de kook en giet de room daarna over de chocolade. Roer het mengsel met een garde goed door elkaar. Als alles is gesmolten kun je, als je dat wilt, de likeur er doorgooien. Vervolgens laat je de ganache afkoelen (ongeveer 2,5 uur). Roer het om het half uur door en bekijk of de ganache dik genoeg is voor je doel. Tot slot kun je met een eet- of juslepel de ganach over je cakejes of taart gieten/smeren.

Roomkaasglazuur

Een lage glazuur op basis van een roomkaasje is heel bijzonder, het kan je cupcake net een andere twist geven. Roomkaasglazuur doet het ook erg goed op ‘hartige’ cupcakes’s of taarten, bijvoorbeeld op worteltaart.

Ingrediënten

  • 250 gram poedersuiker
  • 40 gram roomboter
  • 40 gram, bijvoorbeeld mascarpone of Mon Chou roomkaas
  • 1 theelepel vanille extract
  • 1 theelepel melk

Bereiding

Zeef de poedersuiker. Smelt de boter en meng met de roomkaas. Meng de poedersuiker met het boter- kaasmengsel. Meng de vanille en de melk erdoorheen en je kunt het glazuur op de cakejes smeren of spuiten.

Fondant en Marsepein

Fondant en marsepein (of een combinatie daarvan) worden vaak gebruikt voor het bedekken en versieren van taarten en wat grotere koeken. Het is kneedbaar als een soort deeg. Je kunt er makkelijk verschillende figuren van boetseren of vormpjes mee uitdrukken. Er zijn veel uitdrukvormpjes voor het decoreren van taarten maar dezen zijn vaak vrij prijzig. Je kunt natuurlijk ook uitdrukvormpjes voor koekjes of klei gebruiken. Fondant en marsepein zijn verkrijgbaar is verschillende kleuren, ook kun je het kleuren door er levensmiddelenkleurstof door heen te kneden. Heerlijk materiaal om te gebruiken voor het versieren en decoreren van cupcakes. Het is bijvoorbeeld te koop via internet, bij sommige supermarkten en bij Pipoos. Op internet zijn recepten te vinden voor het zelf maken van fondant en marsepein. De ingrediënten voor fondant zijn echter moeilijk verkrijgbaar. Wanneer je fondant en marsepein door elkaar kneedt, combineer je het grote voordeel fondant, dat het zo heerlijk glad kunt krijgen, met het grote voordeel van marsepein: de heerlijke smaak.
© 2010 - 2017 Alba, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gekleurde suiker, gekleurd glazuur en marshmallow glazuurGekleurde suiker en gekleurd glazuur kan je in de winkel kopen, maar het is veel leuker en goedkoper om dit zelf te make…
Workshop taarten decorerenOm meer te leren van het decoreren van taarten of cupcakes, kun je ervoor kiezen een workshop te volgen. Dit is een leuk…
Taart decoreren: marsepein of fondant?Ga je taarten of cupcakes decoreren? Dan heb je de keuze uit marsepein en fondant. Hiermee kun je mooie kleurrijke lagen…
Cupcake decoreren: hoe maak je herfst cupcakes?Cupcake decoreren: hoe maak je herfst cupcakes?Herfst cupcakes zijn erg leuk om te geven in de herfst. Hoe maak je leuke, sfeervolle herfst cupcakes? Met een paar leuk…
Taarten of cupcakes decoreren met marsepein of fondantTaarten of cupcakes decoreren met marsepein of fondantTaarten decoreren kan op verschillende manieren; wat is er allemaal mogelijk? Je kunt je taart bijvoorbeeld decoreren me…
Bronnen en referenties
  • www.allrecipes.nl www.deleukstetaarten.nl www.kookjij.nl www.smulweb.nl www.yummyinmytummy.nl

Reageer op het artikel "Cupcakes versieren: alles over glazuur"

Reacties

Liana, 31-10-2012 13:03 #5
Erge handige tips en erg duidelijk allemaal. Ik heb me samen met mijn dochter helemaal uit geleefd voor een feestje die ze had af gelopen weekend. Ik ga volgende week voor mijn eigen verjaardag bakken. Wat ook erg lekker is is voor de vanille cakejes met gekleurde of witte galzuur ze te vullen met jam, en de chocolade met met mokka crème, is het zelfde princiepen als de boter crème alleen dan een beetje sterke oplos koffie er bij. Zo worden het echte taartjes.

groetjes,
Liana

Alba (infoteur), 25-10-2012 19:49 #4
Hoi Iris,

Glazuur doe je erop nadat je de cupcakes uit de oven hebt gehaald enze afgekoeld zijn.

Gr

Iris, 25-10-2012 10:51 #3
Moet je het voor of na de tijd dat de cupcakes in de oven gaan het erop doen?

Michelle, 09-07-2012 09:44 #2
Heeft u misschien ook eetbare kleurstoffen voor cupcakes?
Groetjes Michelle

Laura, 02-07-2011 16:41 #1
Mijn tip voor op de cupcakes: een niet te dik laagje botercrème (boter en suiker) met wat custardpoeder erdoor geroerd (en evt. op het laatst ook wat cacao). Lekker en ziet er grappig uit.

Infoteur: Alba
Gepubliceerd: 28-11-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Reacties: 5
Schrijf mee!