InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Babyrecepten: de lekkerste gerechten voor baby van 4-6 mnd

Babyrecepten: de lekkerste gerechten voor baby van 4-6 mnd

Babyrecepten: de lekkerste gerechten voor baby van 4-6 mnd Door de juiste voeding te kiezen voor je baby help je hem bij zijn groei en ontwikkeling. Door hem lekker en voedzaam eten voor te zetten nu hij jouw voorbeeld nog volgt, leg jij de basis voor zijn levenslange kennis van gezond eten. Hopelijk kan jij dankzij dit artikel je baby lekker en voedzaam voeden.

Wanneer begin je met vaste voedsel bij je baby?

Begin met vaste voedsel als uw baby 6 maanden of iets jonger is, maar niet voordat hij vier maanden (17 weken) is. In dit stadium stoppen baby's speelgoed in de mond en tonen sommige baby's veel interesse in etende mensen. Is je baby ten minste 4 maanden oud, dan heeft zijn darmkanaal zich lang genoeg kunnen ontwikkelen en is de kans op voedselallergie kleiner. Wacht ook niet langer dan 6 maanden, want als je langer wacht dan kan je baby'tje bloedarmoede krijgen, omdat de ijzervoorraad in zijn lichaam uitgeput raakt en alleen borstvoeding hem niet langer voldoende ijzer, zink en andere voedingstoffen levert om gezond verder te kunnen groeien.

Zachte eerste smaken, 4 tot 6 maanden

Gierstepap

  • Bereidingstijd: 15 min.
  • Benodigdheden: 1 el gierstvlokken, 1,5 dl water of flesvoeding, afgekolfde moedermelk of flesvoeding om te verdunnen indien te dik
  • Voor 6-8 porties

Doe de gierstvlokken met het water of de flesvoeding in een kleine pan. Roer om klontjes op te lossen. Breng aan de kook, draai het vuur laag en laat het mengsel 5-6 min. zachtjes koken, tot het indikt. Schep een portie uit de pan en laat die afkoelen en dikker worden. Het is al een gladde pap, maar je kunt hem eventueel ook nog door een zeef drukken. Verdun de pap met wat afgekolfde melk of flesvoeding tot de gewenste dikte.

Eerste rijst

  • Bereidingstijd: 15 min.
  • Benodigdheden: 1 el gemalen rijst, 1,5 dl water of flesvoeding, afgekolfde melk of flesvoeding om te verdunnen
  • Voor 6-8 porties

Doe de gemalen rijst met het water of de flesvoeding in een kleine pan. Roer om kleine klontjes op te lossen. Breng aan de kook, draai het vuur laag en laat het mengsel 4-5 min. zachtjes doorkoken, tot het indikt. Schep een portie uit de pan en laat deze afkoelen en dikker worden. Druk het mengsel met de bolle kant van de lepel door een zeef tot het een glad geheel is. Verdun het voor gebruik met afgekolfde melk of flesvoeding tot het gewenste dikte is bereikt.

Wortel-aardappelpuree

  • Bereidingstijd: 25 min.
  • Benodigdheden: 1 middelgrote wortel, geschild en in stukjes, 1 middelgrote aardappel, geschild en in blokjes, 1 dl water, afgekolfde melk of flesvoeding, om te verdunnen
  • Voor 12-14 porties

Breng het water in een kleine pan aan de kook. Doe de wortel en de aardappel erbij en doe een deksel op de pan. Laat de groenten 10 min. koken, tot ze gaar zijn. Pureer de groenten met het kookvocht. Verdun de porties voor gebruik met afgekolfde melk of flesvoeding.

Zoete aardappel-/bloemkoolpuree

  • Bereidingstijd: 10 min.
  • Benodigdheden: 175g zoete aardappel, geschild en in blokjes gesneden, 120g bloemkoolroosjes, 1dl water, afgekolfde moedermelk of flesvoeding om te verdunnen
  • Voor 12-14 porties

Breng het pan met water aan de kook,. Doe eerst de aardappel in de pan en leg de bloemkool erbovenop. Sluit de pan af met een goed passend deksel. Laat de groenten 10 min. zachtjes doorkoken, tot ze gaar zijn. Voeg zo nodig meer water toe. Pureer de groenten tot een glad geheel. Verdun de porties voor gebruik met wat afgekolfde moedermelk of flesvoeding.
© 2007 - 2019 Glam, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gezond gewicht bij baby's, dreumesen en kleutersGezond gewicht bij baby's, dreumesen en kleutersGezonde voeding en voldoende bewegen vinden veel ouders belangrijk wanneer het om hun kind(eren) gaat. Want overgewicht…
Babykleding kopenBabykleding kopenVoor sommigen is het kopen van babykleding voor de kleine baby een van de meest favoriete bezigheden. Anderen gruwelen a…
Kledingmaten en schoenmaten voor baby'sKledingmaten en schoenmaten voor baby'sHet eerste jaar na de geboorte verandert de kledingmaat van een baby regelmatig. De meeste baby's zullen vlak na de gebo…
Geboren met de zuignap-vacuümpomp-ventouseGeboren worden gaat niet altijd even vlot. Een bevalling kan enkele minuten of zelfs enkele uren duren. Maar wat als de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ajale, Pixabay

Reageer op het artikel "Babyrecepten: de lekkerste gerechten voor baby van 4-6 mnd"

Infoteur: Glam
Gepubliceerd: 24-07-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!