InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > 4 gangen menu zonder veel werk (Italiaans getint)

4 gangen menu zonder veel werk (Italiaans getint)

4 gangen menu zonder veel werk (Italiaans getint) Het hoeft niet altijd moeilijk te zijn om iets lekkers op tafel te kunnen zetten. Het kan ook anders. Zet is een korte tijd een smakelijke maaltijd op tafel. Met als antipasti bruschetta, vervolgens een spaghetti aglio e olio con peperoncino. Als hoofdgerecht zalm in bladerdeeg, met spinazie en gebakken krieltjes. Een toetje kan altijd als er nog plaats voor is. Probeer dit eerst een keer voor jezelf te maken. Zo weet je met welke hoeveelheid kruiden je dit het best kunt bereiden.

Bruschetta

Wat heb je nodig?
  • 1 stokbrood
  • 4 tomaten
  • beetje peper
  • beetje zout
  • 1 teentje knoflook

Oven voorverwarmen op 200 graden. Snij de tomaten tot fijne blokjes en gooi dit in een kommetje. Voeg er naar wens wat zout, peper en knoflook bij. Vermeng dit voorzichtig. Snij het stokbrood in kleine schijven en beleg die met het mengsel. Doe de sneetjes ca. 6 minuten op 200 graden in de oven.

Spaghetti aglio, olio e peperoncino

Wat heb je nodig?
  • ca. 100 gram spaghetti (voor twee personen)
  • 1 à 2 teentjes knoflook of een à twee theelepels geperste knoflookpasta
  • 1 tomaat
  • beetje zout
  • beetje peper
  • beetje peperoncino
  • beetje basilicum
  • olijfolie

Kook de spaghetti volgens de aanwijzingen op de verpakking. Het moet een voorgerecht zijn dus 100 gram spaghetti is voldoende. Hak in de tussentijd de tomaat tot kleine blokjes en de knoflook in hele kleine plakjes (of pers het teentje) en bak deze blokjes in een pan alvast een beetje op met een ruime scheut olijfolie samen met het zout, peper, basilicum en peperoncino (ben voorzichtig met de pittige peperoncino). Zodra dit warm is het vuur eraf halen. Als in de tussentijd de spaghetti is gekookt, kun je de de pan met olijfolie e.d. weer opwarmen en de spaghetti erbij voegen. Meng dit geheel onder mekaar en serveer dit op bijvoorbeeld een pastabord.

(NB: De hoeveelheid peper, zout, peperoncino, basilicum en knoflook moet je echt zelf een beetje uitproberen. Het gaat vaak om snufjes die voor de één teveel kunnen zijn en waar de ander vindt dat daar wat meer van had gemogen.)

Zalm in bladerdeeg met spinazie en gebakken krieltjes

Wat heb je nodig?
  • 2 mootjes zalm à ca. 100 gram per stuk
  • 1 teentje knoflook of 1 theelepel knoflookpasta
  • beetje zout
  • beetje peper
  • beetje dille
  • 1 doosje bladerdeeg plakjes
  • spinazie
  • krieltjes

Oven voorverwarmen op 200 graden. Ontdooi 4 plakjes bladerdeeg en besprenkel in de tussentijd de zalm met zout, peper en wat dille. Doe hier naar wens wat geperste knoflook op. Als na ruim 10 minuten de bladerdeeg buigbaar is een plakje beleggen met het zalmmootje en met een tweede plak bladerdeeg dichtvouwen. Let op: het balderdeeg is welliswaar buigbaar maar breek als je er teveel aan trekt. Voorzichtig dus. Als je het tot een pakketje hebt dichtgevouwen, kun je de andere klaarmaken en in de voorverwarmde over leggen voor ca. 20 a 25 minuten (totdat het deeg mooi bruin is, zie verpakking). De zalm is nu ook mooi gaar. In de tussentijd kun je de spinazie warm maken en de krieltjes (of pomme duchesse) afbakken, zodat alles tegelijk geserveerd kan worden.

Nagerecht: Italiaans ijs

Indien er na al dit lekkers nog plaats is voor een toetje kun je voor dit Italiaans getint gerecht het beste afsluiten met lekker Italiaans ijs. Als je dit zelf kunt maken is dit natuurlijk super, maar koop een lekker ijs in de winkel en het benadert het echte werk.

Smakelijk eten. Buon Appetito.
© 2011 - 2019 Leukezeur, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cegoh, Pixabay

Reageer op het artikel "4 gangen menu zonder veel werk (Italiaans getint)"

Infoteur: Leukezeur
Gepubliceerd: 13-03-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!