InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Witlof, van ovenschotel tot salade

Witlof, van ovenschotel tot salade

Witlof is een groente, die niet iedereen kan waarderen vanwege de soms wat bittere smaak. Witlof kun je echter lekkerder maken door het in de oven klaar te maken met ham, kaas en een knapperig korstje erop, of door er een salade van te maken met kaas, rozijnen, ananas en noten. Deze variaties worden door veel mensen een stuk lekkerder gevonden. Ook gekookte witlof met een ham/kaassaus is een aanrader.

Recepten met witlof

Witlof is een groente die je in Nederland het hele jaar kunt kopen. Witlof hoort wit van kleur te zijn, met enkele gele plekken. Onder invloed van licht wordt witlof groen van kleur. Als je de witlof dus nog wilt bewaren, doe dit dan in het donker op een koele plek. Koop mooie stevige witlof zonder bruine plekken, beschadigde witlof zal eerder bederven. Je kunt witlof koken, wokken en je kunt het gebruiken in salades. In salades wordt de smaak bitterder. Als je witlof wokt, wordt de smaak wat zoeter. Het hart van de witlof is het meest bitter van smaak. Door dit weg te snijden wordt de groente minder bitter van smaak. Witlof is een gezonde groente, met vitamines A, B en C en foliumzuur. Het is een calorie-arme groente, die vochtafdrijvend werkt.

Witlofschotel uit de oven met ham en kaas (4 personen)

Ingrediënten witlofschotel ham/kaas

  • 800 tot 1000 g witlof
  • Plakjes kaas of geraspte kaas
  • 100 g ham (schouderham is goed genoeg, andere ham kan natuurlijk ook)
  • Paneermeel
  • Vloeibare braadboter

Bereiding witlofschotel ham/kaas

Zelf kook ik de witlof even kort (ongeveer 5 minuten), voordat ik het onder in een ovenschaal uitspreid over de bodem. Op de witlof komen de plakken ham te liggen, bedekt met de plakken of geraspte kaas. Dek het geheel af met een dunne, maar bedekkende laag paneermeel. Voeg hier en daar wat (vloeibare) braadboter toe, wat het laagje paneermeel in de oven een bruine kleur geeft en het knapperig maakt. Zet de schotel in een voorverwarmde oven (200 graden Celsius) en laat het korstje mooi bruin worden onder de grill. Houdt het in de gaten, zodat het niet doorslaat naar zwart.

Lekker met aardappelen en een lekker stukje vlees. Eet smakelijk!

Witlofsalade met kaas (4 personen)

Ingrediënten witlofsalade met kaas

  • 4 Struikjes witlof
  • 150 g belegen kaas
  • 2 eetlepels rozijnen
  • 2 schijven ananas (uit blik)
  • 50 g walnoten
  • 4 eetlepels Bulgaarse yoghurt
  • 1 eetlepel citroensap
  • Beetje suiker (1 theelepel)
  • 1 theelepel mayonaise
  • 1 theelepel kerriepoeder
  • Zout
  • Peper (vers gemalen)

Bereiding witlof salade met kaas

  • Was het witlof en snijdt het in smalle ringetjes, leg het in een schaal. Snijdt de ananas in stukjes en hak de walnoten in grove stukjes. Snijdt blokjes van de kaas. Was de rozijnen en laat ze uitlekken.
  • Maak een sausje van de yoghurt, de mayonaise, de suiker, citroensap, kerriepoeder, zout en peper.
  • Meng alles voorzichtig door elkaar, vlak voor het opdienen.

Eet smakelijk!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Witlof ovenschotelsEr zijn veel mensen die witlof niet een lekkere groente vinden. Dit komt vooral door de bittere smaak van witlof. Maar w…
Witlof is een groente die we kunnen eten op veel manierenWitlof is een groente die we kunnen eten op veel manierenWitlof is een groente die we het gehele jaar door kunnen eten. We kunnen hiermee heerlijk variëren. Daarom is het versta…
Hoe gezond en populair is witlof?Hoe gezond en populair is witlof?Weinig mensen weten niet wat witlof is, toch is de groep die echt van witlof houdt niet enorm groot. Zeker niet als je h…
Bronnen en referenties
  • Boek:Spelen met salades

Reageer op het artikel "Witlof, van ovenschotel tot salade"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 15-09-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Makkelijke gerechten
Schrijf mee!