InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Vergeten groenten: recepten met pastinaak en zoete aardappel

Vergeten groenten: recepten met pastinaak en zoete aardappel

Vergeten groenten: recepten met pastinaak en zoete aardappel Vergeten groenten zijn terug in. Lange tijd werden deze groenten niet meer gegeten, verdrongen door geïmporteerde en nieuwe varianten. Maar nu zijn ze terug van weggeweest, en liggen ze te blinken in de winkelrekken. Vraag is alleen wat je met deze niet alledaagse groenten zoal kan maken. Receptjes voor soepjes, puree en chips met pastinaak en zoete aardappelen.

Pastinaak

Pastinakenpuree

Ingrediënten:
  • 1 kg pastinaak
  • 2dl melk of room
  • 1 eetlepel olijfolie
  • muskaatnoot

Bereiding
Schil de pastinaken en snijd in stukken. Kook ze gedurende 20 tot 25 minuten. Pureer daarna met de mixer. Voeg tijdens het pureren de room of de melk toe, alsook de olijfolie. Kruiden met zout en muskaatnoot. Lekker bij wild, vlees,vis en gevogelte. Met een gekookte aardappel of kroketjes.

Pastinaaksoep met honing

Ingrediënten
  • 4 pastinaken
  • 1 kleine ui
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 1 liter gevogeltebouillon
  • peper en zout
  • vloeibare honing

Bereiding
Schil de pastinaken en snijd ze in blokjes. Snij de ui fijn en fruit hem in 1 eetlepel olijfolie. Voeg de pastinaakblokjes, de bouillon, peper en zout toe. Laat 30 minuten koken. Mix alles. Kruid bij, voeg in elk bord een scheutje honing bij en dien op.

Appel-pastinaaksoep

Ingrediënten
  • 550 gr pastinaak
  • 2 middelgrote stoofappels
  • 1 ui
  • 100 ml lichte room
  • 25 gr boter
  • 1,5 liter groentebouillon
  • 3 eetlepels verse
  • gesnipperde peterselie
  • Provençaalse kruiden

Bereiding
Maak de pastinaken schoon en snij in stukjes. Schil de appels, haal het klokhuis er uit en snijd de appels in blokjes. Versnipper de ui. Smelt de boter in de pan en fruit de ui. Voeg al roerend de pastinaak toe en 2 minuten later de appels. Bestrooi met Provençaalse kruiden. Steeds blijven roeren. Voeg de groentenbouillon toe en dek de pan af. Kook tien minuten door op een hoog vuur. Haal de soep van het vuur, laat 15 minuten rusten en mix. Voeg de room toe en warm de soep nog even door voor het opdienen. Bestrooien met peterselie en serveren met bruin brood.

Wortel-pastinaakpuree

Ingrediënten
  • 15 gr boter
  • 1 kleine rode ui
  • 1 teentje look
  • 4 wortelen
  • 2 pastinaken
  • 30 cl groentebouillon
  • peper
  • 1 snuifje muskaatnoot

Bereiding
Schil de wortelen en de pastinaken. Snijd alles in stukjes. Schil de ui en versnipper. Plet het teentje look. Laat de boter smelten in een pan op een zacht vuurtje. Fruit ajuin en look gedurende 3 minuten. Voeg blokjes wortel en pastinaak toe. Laat 5 minuten stoven, roer geregeld. Voeg de bouillon toe en doe er peper op. Zet er een deksel op en laat twintig minuten stoven op een zacht vuurtje. Haal van het vuur wanneer de groenten zacht zijn en de bouillon bijna helemaal ingekookt. Pureer tot een homogeen geheel. Voeg muskaatnoot toe en dien op. Lekker bij gegrild vlees en bij couscous of Ebli.

Stoofpotje van pastinaak, wortel en biet

Voor dit stoofpotje heb je een kilo groenten in totaal nodig. Koop hiervoor pastinaak, wortelen en bieten. Schil de groenten en snij ze in blokjes. Strooi er peper en zout over en een paar soeplepels lopende honing. Doe in een ovenschaal en zet in de oven tot de groenten beetgaar zijn. Lekker met aardappelen en een stuk vlees als varkens- of kalfslapje.

Zoete aardappel

Chips van zoete aardappel

Schil en was de zoete aardappelen. Snijd ze in hele fijne schijfjes. Besproei de schijfjes met olijfolie. Leg op de ovenplaat een vel bakpapier. Schik de schijfjes zoete aardappel op het bakpapier. Laat twintig minuten bakken op 190 graden of thermostaat 6/7. Lekker bij vlees of soep!
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vergeten groenten: recepten met pastinaak en zoete aardappel"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 02-06-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!