InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Pastinaaksoep met kerrie

Pastinaaksoep met kerrie

De pastinaak of pinksternakel is een minder bekende groente in onze contreien. Toch blijkt die geschikt om lekkere gerechten mee te bereiden. Een pastinaaksoep bijvoorbeeld is bijzonder smaakvol en niet moeilijk om klaar te maken.

Hoezo, pastinaak?

Als je de pastinaak bekijkt zou je denken dat het een kruising is tussen een gewone wortel en een suikerbiet. Het is een witte wortel van ongeveer 20 cm lang. Hij is minder zoet dan een gewone oranje wortel en heeft een anijsachtige smaak. Sommigen vinden hem eerder als knolselder smaken. Hij is vooral rijk aan mineralen.

Nadat de pastinaak is geoogst wordt hij snel zacht. Daarom is het raadzaam hem niet te lang te houden. Het beste bewaar je hem in een zak met gaatjes, niet langer dan een dag of drie-vier.

Oorsprong

Deze groente heeft een lange geschiedenis achter zich. Oorspronkelijk werd hij enkel gevonden in de landen aan de Middellandse Zee en was zodoende bekend bij de Romeinen en de oude Grieken. Tijdens hun veroveringstochten doorheen Europa importeerden de Romeinen de pastinaak bij ons. De plant die ongeveer de grootte had van een klassieke wortel, bleek plotseling langer te worden als hij hier, in een kouder klimaat, geteeld werd. Deze witte wortel was vrij geliefd in de lage landen en fungeerde in de Middeleeuwen als voorloper van de aardappel.

De pastinaak kan je heel goed gebruiken in de keuken, zowel rauw als gestoofd als gebakken. Hij wordt vaak gebruikt als ingrediënt in een hutsepot of je kan er puree van maken. Sommigen gebruiken hem als smaakmaker in een soep, maar nog beter is de wortel te gebruiken als hoofdingrediënt. Een pastinaaksoep met kerrie bijvoorbeeld.

Ingrediënten

Wat heb je zoal nodig om een pastinaaksoep met kerrie te maken?

  • 5 pastinaken met een totaalgewicht van een halve kilo
  • 1 prei
  • 1 ui
  • 1 el kerriepoeder
  • 1,5 l groentebouillon
  • 200 ml room
  • olijfolie
  • zout en peper

Bereiding

Schil vier pastinaken, verwijder het binnenste harde deel en snij ze in kleine stukjes. Maak de prei schoon en snij hem in dunne ringen. Doe wat olie in de kookpot en fruit de fijngesneden ui. Voeg de groenten toe en laat even stoven. Bestrooi met het kerriepoeder en roer terwijl je de groenten verder laat stoven. Voeg de groentebouillon toe en breng aan de kook. Laat het geheel een twintigtal minuten zachtjes sudderen tot de groenten gaar zijn. Vooraleer de soep te mixen kan je eventueel een fijngesneden appel toevoegen. Dat geeft een frisse smaak. Daarna mix je de soep.

Nu schil je de laatste pastinaak. Je verwijdert het binnenste harde deel en snijdt hem in hele dunne schijfjes. Die frituur je zodat je lichtgebruinde chips krijgt. Je laat ze uitlekken op keukenpapier. Eventueel kan je wat zout toevoegen. Je doet de room nu bij de soep en warmt die goed op zonder dat ze gaat koken. Voeg peper en zout naar smaak toe. De knapperige pastinaakchips gebruik je als versiering voor de soep.

De el

Ook in de keuken wordt de maat ‘el‘ gebruikt zoals uit bovenstaand gerecht blijkt. Afhankelijk van het product dat je nodig hebt varieert de hoeveelheid. Hieronder kort een overzicht:

1 el komt overeen met een afgestreken eetlepel

Verder:
  • maïzena = 10 gram
  • boter = 15 gram
  • olie = 10 gram
  • zout = 15 gram
  • suiker = 15 gram
  • mayonaise = 15 gram
  • ketchup = 15 gram
  • paneermeel = 6 tot 8 gram
  • gemalen koffie = 10 gram
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Pastinaaksoep met kerrie"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 04-01-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!