InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Pastinaak: pastinaak is goed voor diabetici

Pastinaak: pastinaak is goed voor diabetici

Pastinaak is een groente die niet veel mensen eten, maar die zijn kwaliteit echt wel bewezen heeft. Het bijzondere van pastinaak is bovendien dat het een groente is die heel geschikt is voor mensen met suikerziekte. Daarnaast is pastinaak ook nog eens goed voor de maag.

Hoge voedingswaarde

Voordat de aardappel heel erg populair was, was er de pastinaak. De groente viel zo in de smaak omdat hij heel veel voedingsstoffen bevat. Anno 2012 is pastinaak een zogeheten vergeten groente, die alleen in restaurants op de kaart staat die daar belang aan hechten. Ook kan de groente niet bij iedere groenteboer worden gevonden. Wel wordt de pastinaak weer steeds populairder.

Hoe ziet een pastinaak eruit?

Een pastinaal is een lange, wat wittige soort wortel. Maar dus niet te verwarren met een wortel. De smaak is heel bijzonder en ligt eigenlijk tussen de smaak van wortel en knolselderij in.

In Groot-Brittannie en Ierland een populaire groente

In Groot-Brittannie en Ierland is en blijft de pastinaak erg in trek. Ook in de VS werden altijd veel pastinaken gegeten, maar dan door immigranten. De Engelsen hadden de groente meegenomen. Maar ook in de VS hebben ze de pastinaak vervangen door de aardappel.

Wintergroente

Pastinaak kan eigenlijk een groot deel van het jaar worden geoogst en gegeten. Toch denken de meeste mensen dat het een wintergroente is. Telers wachten vaak met oogsten totdat er vorst overheen is geweest. Ze zeggen dat dit een betere smaak geeft, net zoals dat bij boerenkool het geval is. Pastinaak kan de hele winter worden geoogst, de knol in de grond vriest namelijk niet dood.

Wat kun je doen met pastinaak?

Pastinaak is verrassend veelzijdig. Je kunt hem als volgt bereiden:
  • Rauw in een salade
  • Gekookt
  • Gestoofd
  • Gebakken
  • Gestampt in een stampot
  • Gefrituurd als een soort chips
  • Door de soep gekookt

De goede stoffen in pastinaak

  1. Per 100 gram zit er in pastinaak
  2. Energie 333 kJ/80 kcal
  3. Koolhydraten 15 gram
  4. Eiwit 1,3 gram
  5. Vet 0,4 gram
  6. Vitamine C 18 mg
  7. Vitamine B1 0,08 mg
  8. Vitamine B2 0,08 mg
  9. Caroteen 0,02 mg
  10. Calcium 51 mg
  11. IJzer 0,6 mg

Goede groente voor diabetici

Pastinaak bevat heel veel mineralen. Het opmerkelijke is dat de wortel insuline bevat. Dat is een koolhydraat die bij splitsing fructose levert. Dat is een suiker die voor mensen met suikerziekte erg goed is. Het eten van pastinaak is voor mensen die diabeet zijn dan ook erg gezond.

Maagkrampen en vocht afdrijven

Pastinaak heeft verder de eigenschap dat het maagkrampen tegengaat. Ook heeft de groente een vochtafdrijvende werking.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vergeten groente: smaak bereidingswijze en enkele receptenVergeten groente: smaak bereidingswijze en enkele receptenIn de loop der jaren zijn veel groenten langzaam uit beeld verdwenen en werden nauwelijks meer te koop aangeboden. Heel…
Vergeten historische groenten weer op het menuBrave Hendrik, pastinaak, schorseneer en huttentut zijn voorbeelden van groenten die al stammen uit de Middeleeuwen. In…
Vergeten groentenVergeten groentenSommige groenten werden vroeger veel gegeten omdat ze gewoon voorhanden waren. Import en export was toen niet zo vanzelf…
Gezonde seizoensgroenten: najaarsgroenteDe herfst staat bekend als het natte jaargetijde. Regen, wind en guur weer ontdoen de bomen van hun bladeren. Qua groent…
De geneeskracht van pastinaakDe geneeskracht van pastinaakToen er nog geen aardappelen in Europa waren aten de mensen veel pastinaak. Dit is een grote gelig witte wortel. De Rome…
Bronnen en referenties
  • Hanos Krant
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Pastinaak: pastinaak is goed voor diabetici"

Reacties

Van Dijk, 20-12-2015 10:51 #2
De stof in de wortel van pastinaak is inuline. Qua naam lijkt het op insuline maar werking is anders. Inuline is een zetmeel deze wordt echter niet opgenomen in het bloed en heeft een gunstige werking op de darmflora. Insuline is een hormoon dat de glucosehuishouding regelt. Inuline is dus wel geschikt voor diabetici maar niet omdat het lijkt op insuline.

Cremers, 27-11-2013 16:18 #1
Op veel andere sites staat dat fructose juist heel slecht is voor diabetici, wat ook logisch lijkt,
hoe zit 't nou? er wordt wél overal aangegeven dat pastinaak goed is voor diabetici. Reactie infoteur, 04-12-2013
Pastinaak bevat insuline waardoor het goed is voor diabetici. Het zorgt ervoor dat de juiste suikers in het bloed van de patient terechtkomen.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 04-12-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Diabetes
Reacties: 2
Schrijf mee!