InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Zelf Pitabroodjes maken

Zelf Pitabroodjes maken

Zelf Pitabroodjes maken Iedereen lust ze wel; een heerlijk pitabroodje met kipfilet of shoarma. Voor weinig geld kun je ze kant en klaar kopen, maar ze zelf maken is nog goedkoper en trouwens veel lekkerder. Voor je het weet heb je je eigen pitabroodjes, dankzij dit gemakkelijke recept.

Informatie

  • Moeilijkheidsgraad: Makkelijk
  • Bereidingstijd: 3 uur

Benodigdheden

Ingrediënten voor 10 broodjes

  • 450 g. bloem
  • Halve theelepel basterdsuiker of bruine suiker
  • Zakje gist
  • Theelepel zout
  • 300 ml. water
  • Boter
  • Bloem

Hulpmiddelen

  • Oven
  • Zeef

Aan de slag

Het deeg maken

Zeef in een grote kom de 450 gram bloem. Gebruik hierbij een fijne zeef, we willen immers geen klontertjes. Voeg daarna het zout en de suiker toe en tot slot roer je het gist door de mengeling.

Het deeg vormen

Laat de mengeling nog even in de kom zitten en maak een kuiltje in het midden van het mengsel. Meng vervolgens het water in dit kuiltje en kneed het mengsel samen met het water totdat je een zachte bol deeg hebt. Doe daarna wat bloem op het aanrecht en kneed het deeg er tien minuten lang in. Het deeg is goed gekneed wanneer het terug uitzet als je er voorzichtig op drukt.

Het deeg afwerken

Neem de kom waar we het deeg in gemaakt hebben opnieuw en vet deze nu in met wat boter. Leg daarna de bol deeg erin en leg een keukendoek over de kom. Plaats de kom vervolgens anderhalf uur op een donkere en warme plek om zo het deeg te laten rijzen. Wanneer dit gelukt is, is de bol na anderhalf uur tweemaal zo groot geworden.

De broodjes vormen

Neem het deeg terug uit de kom en klop alle lucht uit het gerezen deeg. Spreid hiervoor het deeg een beetje uit en klop er vervolgens met de platte hand of een houten spatel op. Een deegrol mag je niet gebruiken om te kloppen, deze geeft teveel druk aan het deeg. Kneed vervolgens het deeg nog enkele minuutjes en verdeel het daarna in tien porties. Rol van elk van deze porties een balletje en druk deze een beetje plat. Zo ontstaat er een stuk deeg in de vorm van een hamburger, ongeveer vijf centimeter dik. Laat hierna de broodjes nog eens dertig minuten rijzen, dit mag gewoon in de keuken op kamertemperatuur.

De broodjes bakken

Terwijl ons deeg nog dertig minuten moet rijzen kan de oven al voorverwarmd worden, dit moet gebeuren op 230°C. De bakplaten die je straks gaat gebruiken om de broodjes op te bakken mogen in de oven blijven zitten zodat ze al op de juiste temperatuur komen. Zodra de oven op temperatuur is en het deeg zijn rustpauze erop heeft zitten, mogen de bolletjes in de oven. Een tiental minuutjes volstaat om indien de oven warm genoeg is.

Smullen maar

Wanneer ze na tien minuutjes uit de oven komen laat je ze best nog enkele minuutjes afkoelen. Leg daarna de gewenste garnituur er tussen en smullen maar! De broodjes kunnen ook makkelijk enkele dagen bewaard worden wanneer ze gewikkeld zijn in folie. Ze terug opwarmen kun je dan in de pan.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zelf Pitabroodjes maken"

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 19-01-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!