InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > December hapjes! Chocolademelk, speculaas en kruidnootjes

December hapjes! Chocolademelk, speculaas en kruidnootjes

December hapjes! Chocolademelk, speculaas en kruidnootjes December staat bij uitstek voor warmte, gezelligheid, en natuurlijk lekkere hapjes! Deze lekkere hapjes, als warme chocomel, kruidnootjes en gevulde speculaas, zijn in iedere supermarkt te vinden. Maar het is leuker en lekkerder wanneer je het zelf maakt. Dit hoeft niet lastig te zijn. Haal de juiste ingrediënten in huis en bakken maar. Het is bijvoorbeeld erg leuk om dit thuis met de kinderen te doen. Zij kunnen prima voor hulp kok spelen bij het draaien van de kruidnootjes of het mixen van ingrediënten.

Warme Chocolademelk

Wat heb je nodig:

  • 2 liter melk
  • 50 gram cacao
  • 100 gram suiker
  • 2,5 dl slagroom

Hoe te bereiden?

Breng de 2 liter melk aan de kook. Terwijl je dit doet kun de cacao in een kommetje doen, en vermengen met de suiker. Voeg hier een scheutje melk aan toe, en meng vervolgens tot je een soort papje krijgt. Dit mengsel kun je toevoegen aan het pannetje met melk. Vervolgens zet je het gas laag, en laat het geheel zachtjes koken. Voor de slagroom kun je natuurlijk een spuitbus kopen in de winkel, maar lekkerder is om een bekertje slagroom te kopen die je zelf nog op moet kloppen.

Je chocolademelk is klaar! Schenk het in een leuke mok, of groot glas, en garneer het met lekker veel slagroom. Natuurlijk kun je het naar wenst nog versieren met wat cacao poeder bovenop de slagroom, of een scheut rum in de chocolademelk.

Gevulde speculaas

Wat heb je nodig:

  • 250 gram zelfrijzend bakmeel
  • 2 eetlepels speculaaskruiden
  • 150 gram bruine basterdsuiker
  • 150 gram boter
  • 2 eetlepels melk
  • 300 gram amandelspijs
  • 50 gram amandelen
  • 1 eidooier

Hoe te bereiden?

Verwarm de over voor op 150 graden.

Doe het zelfrijzende bakmeel met een snufje zout, de speculaaskruiden, en de basterdsuiker in een kom, en snijd de boter in de kom. Voeg de melk toe, en kneed dit goedje tot deeg. Vervolgens druk je de helft van het deeg uit op een bakplaat, ingesmeerd met boter. Doe dit in de vorm waarin je de gevulde speculaas uiteindelijk wilt. Vervolgens spreid je de amandelspijs over deze vorm uit, tot ongeveer 1 cm van de rand. leg nu de tweede deeghelft hier bovenop. Je kunt dan beginnen met her 'versieren' van de gevulde speculaas, door de amandelen erop te doen, en de bovenkant vervolgens te besmeren met de geklopte eidooier.

Schuif de bakplaat iets onder het midden van de oven. Bak de gevulde speculaas in ongeveer een half uur a 3 kwartier goudbruin. Laat daarna de speculaas vlakliggend afkoelen.

Kruidnootjes

Wat heb je nodig:

  • 125 gram zelfrijzend bakmeel
  • 50 gram bruine suiker
  • 35 gram boter
  • 1 theelepel stroop
  • 1/2 theelepel speculaas kruiden
  • 1/2 theelepel zout
  • 2 eetlepels melk

Hoe te bereiden?

Verwarm de oven voor op 175 graden.

Doe alle bovenstaande ingrediënten in een beslagkom, en kneed alles door elkaar. Dit is het makkelijkst wanneer je eerst je handen even onder de kraan houdt, zo blijft niet alles aan je handen plakken. Kneed het geheel tot een mooie deegbal. Maak van dit deeg kleine balletjes. Je kunt ze beter te klein doen dan te groot, aangezien ze nog gaan rijzen in de oven.

Je kunt de kruidnootjes het best bakken in een bakblik. Vet het bakblik eerst in met boter, en leg vervolgens alle kruidnootjes er in. Bak ze in ongeveer 20 minuten in de oven bruin. Laat vervolgens de kruidnootjes even afkoelen, en klaar!

Een leuke tip is overigens om de kruidnootjes (na het pakken) te bestrijken met gesmolten chocolade. Zo bak je zelf de lekkerste chocoladekruidnootjes!
Gerelateerde artikelen
De heerlijkste warme chocolademelk zelfgemaaktAls de temperatuur buiten aan de lage kant is, is er niks heerlijker dan bij thuiskomst een warme chocolademelk te drink…
Drie recepten voor chocoladedrankenEen lekkere traktatie voor een koude winteravond of na een lekkere maaltijd. Geniet van je zelfgemaakte: chocolade-eierp…
Is warme chocolademelk gezond of ongezond?Is warme chocolademelk gezond of ongezond?Over de hele wereld wordt veel gedronken. Een bijzondere drank is de chocolademelk. Chocolademelk is een vloeibare drank…
Sinterklaas snoepgoed, kruidnootjes en borstplaatLeuk om te doen, laat de kinderen met Sinterklaas zelf hun snoepgoed maken. Gezellig om te doen en met het slechte weer…
Koffierecepten met chocoladeKoffierecepten met chocoladeNederlanders drinken de gehele dag koffie. We beginnen direct al bij het ontbijt met een sterke kop koffie. Om zo goed w…

Reageer op het artikel "December hapjes! Chocolademelk, speculaas en kruidnootjes"

Infoteur: Denn
Laatste update: 02-03-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!