InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > De heerlijkste warme chocolademelk zelfgemaakt

De heerlijkste warme chocolademelk zelfgemaakt

Als de temperatuur buiten aan de lage kant is, is er niks heerlijker dan bij thuiskomst een warme chocolademelk te drinken om op te warmen. Het maken van een heerlijke mok met chocolademelk is ook nog eens geen hogere wiskunde met het juiste recept erbij.

Chocolademelk

Voor het maken van chocolademelk heb je niet veel ingrediënten nodig en ook niet veel tijd. Een ideale opwarmer voor als je thuis komt.

Recept voor drie grote mokken:
  • 400 ml melk
  • 200 ml slagroom
  • 15 gram gewone suiker
  • 245 gram stukje van een reep pure chocolade
  • 2 eetlepels vanillesuiker

Voordat je begint met het maken van chocolademelk is het van belang om te weten dat de melk niet mag koken. Als eerste stap mag de melk, de gewone suiker en de vanilliesuiker in een pan op het fornuis verwarmd worden. Als het tegen de kook aan zit moet de slagroom toegevoegd worden. Blijf kloppen in de pan en doe na een 1 minuut ook de stukjes chocolade bij het mengsel. Wacht tot de chocolade is gesmolten en haal de pan van het vuur af. Klopt het dan nog eventjes goed door en giet het vervolgens in de mokken.

Slagroom

Om je chocolademelk helemaal af te maken mag een slagroomkop op je mok niet ontbreken. Je kan slagroom thuis kloppen of je gebruikt heel eenvoudig een bus slagroom.

Anijsblokjes

Chocolademelk kan op den duur gaan vervelen. Voor de afwisseling kan je daarom je chocolademelk proberen met anijsblokjes erin.

Nog sneller en makkelijker

Mocht je niet goed zijn met hoeveelheden afwegen of je hebt gewoon geen zin om veel moeite te doen om warme chocolademelk te maken, dan kan je ook kiezen voor het merk Chocomel. Je koopt in de winkel een pak Chocomel, schenkt het thuis in een glas en laat het in de magnetron opwarmen. Het is wellicht niet de meest smaakvolle chocolademelk die er is, maar wel lekker snel.

Aanmaak chocolademelk

In de winkel is ook aanmaak chocolademelk te vinden in de vorm van poeder. Afhankelijk van het merk moet er warm water of warme melk bij de poeder toegevoegd worden. Vervolgens even goed roeren en je bent klaar. Het voordeel van deze snelle manier van chocolademelk maken is dat je zelf goed de sterkte kan bepalen. Als je de chocolademelk een beetje slap vindt, dan roer je er gewoon nog een schep extra poeder doorheen.

Een tip bij aanmaak chocolademelk is om eerst een beetje water of melk bij het poeder te doen en dit tot een glad goedje te mengen. Daarna giet je de rest van de mok vol en meng je het door elkaar. Het voordeel hiervan is dat je geen klontjes in je chocolademelk krijgt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De heerlijkste warme chocolademelk zelfgemaakt"

Infoteur: Leveen
Gepubliceerd: 06-11-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!