InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Ouderwetse stoofpotten

Ouderwetse stoofpotten

Ouderwetse stoofpotten, zijn vandaag de dag nog steeds erg leuk om te bereiden en erg lekker om te eten.

Boeuf Stroganof

Vleesgerecht voor 3 of 4 personen

Wat heb je nodig:

  • 1,5 deciliter droge witte wijn
  • 500 gram biefstuk (of ossenhaas)
  • 50 gram roomboter (of 5 eetlepels olijfolie)
  • 2 uien, in ringen
  • 2 citroenen, geperst, stukje schil geraspt
  • 1 bakje champignons, schoon geveegd in plakjes
  • 1 bekertje crème fraiche
  • Zout
  • Peper

Bereiding:

Wrijf de biefstuk in met vers geperst citroensap van 1 citroen. Bestrooi dan de biefstuk met peper en snijd deze in repen van een duim dik. Verhit vervolgens de helft van de boter in een koekenpan en bak hierin de repen biefstuk, snel bruin. Doe vervolgens de biefstuk repen over in een andere warme pan en strooi er wat zout over. Doe dan de rest van de boter in de koekenpan en roerbak hierin de ui ringen en champignons, bruin van kleur. Haal dan de ui en champignons uit de pan en schep ze bij de biefstuk. Schenk vervolgens de witte wijn in de hete koekenpan en week het aanbaksel los, van de bodem. Zet vervolgens het vuur laag en roer dan de rest van het citroensap en de geraspte citroenschil erbij. Schenk deze jus bij de biefstuk en breng het, al roerend, aan de kook. Laat het even door koken, zet het vuur laag en roer dan de crème fraiche en een beetje peper door de boeuf stroganof. Boeuf Stroganof smaakt prima met gebakken aardappeltjes en een frisse groene salade. Boeuf stroganof kan niet worden ingevroren.

Esterhazy goulash

Hoofdgerecht voor 7 of 8 personen

Wat heb je nodig:

  • 2 kilo stoofvlees met vetrandje, in blokjes
  • 1 liter runderbouillon
  • 6 uien, in ringen
  • 6 wortelen, geschrapt in plakjes
  • 2 stengels bleekselderij, in stukjes
  • 4 eetlepels olijfolie
  • 4 eetlepels slagroom
  • 2 theelepels verse tijm, fijn gehakt
  • 1 theelepel verse rozemarijn, fijn gehakt
  • 0,5 theelepel paprikapoeder
  • 4 jeneverbessen, gekneusd
  • 1 laurierblad
  • 1 pastinaak, in plakjes
  • Zout
  • Peper

Bereiding:

Maak de runderbouillon en houdt deze warm. Verhit de olijfolie in een grote pan met dikke bodem en bak hierin het stoofvlees en de ui ringen, al roerend bruin van kleur. Strooi dan 1 theelepel zout, een beetje peper, het paprikapoeder, de tijm, de jeneverbessen, het laurierblad en de rozemarijn, bij het stoofvlees en roer alles flink door. Schenk er vervolgens zoveel runderbouillon bij totdat het stoofvlees net niet onder staat. Breng dan alles, al roerend aan de kook en zet dan het vuur laag en doe de deksel op de pan. Laat de goulash net zolang sudderen tot het vlees gaar is, in ± 1,5 uur. Voeg vervolgens de plakjes wortel, de bleekselderij en de pastinaak toe en laat alles nog eens een kwartiertje met de deksel op de pan, pruttelen. Voeg eventueel nog wat bouillon toe en breng de Esterhazy goulash op smaak met peper en zout. Roer op het laatste moment de slagroom door de goulash. Serveer de goulash met aardappelpuree of rijst. Dit gerecht kan worden ingevroren, zodat u altijd snel en gemakkelijk een goulash op tafel kunt zetten.

Tip: In plaats van de winter groenten: wortelen, pastinaak en bleekselderij, kunt u deze groenten in de zomer vervangen door bijvoorbeeld sperziebonen, maïs, bloemkool en broccoli.
Gerelateerde artikelen
Internationale stoofpotjesLekker het koude weer buiten en binnen staat een stoofpotje op het vuur. Heerlijk bij een glas wijn en een goed gesprek.

Reageer op het artikel "Ouderwetse stoofpotten"

Infoteur: Anhi
Gepubliceerd: 23-11-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!