InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Heerlijke pannenkoek recepten

Heerlijke pannenkoek recepten

Heerlijke pannenkoek recepten Pannenkoeken passen eigenlijk bij iedere temperatuur. In de zomer past de fris en fruitige pannenkoek prima bij de maaltijd en in de winter mag het net allemaal wat steviger (hartig of pittig) zijn. Voor ieder wat wils dus als het om de pannenkoek gaat. Enkele eenvoudige recepten voor het zelf maken van pannenkoeken. Ga bij de hoeveelheden uit van zo’n acht pannenkoeken en pas de hoeveelheden aan naarmate je meer of minder klaar maakt.

Basis

Ingrediënten

  • 250 gram bloem
  • zout
  • 2 eieren
  • ½ liter halfvolle melk
  • boter

Bereiding

Begin met het loskloppen van de eieren en voeg er daarna heel voorzichtig de bloem bij en de helft van de melk. Flink roeren, want er mogen geen klontjes achterblijven. Giet als laatste de andere helft van de melk erbij en laat het even staan. Zet de koekenpan of hapjespan klaar en laat een klontje boter oplossen. Als dit achter de rug is kan de opscheplepel met beslag in de pan. Laat het beslag rustig uitvloeien in de pan. Draai de pannenkoek om, zodra de onderkant mooi bruin begint te worden.

Pittige pannenkoek

Ingrediënten

  • basisingrediënten zoals boven omschreven
  • 2 eetlepels groene pesto
  • half bosje verse basilicum
  • 3 eetlepels olijfolie
  • 1 rode paprika
  • 1 gele paprika
  • 1 ons salamiworst
  • 1/4 ui

Bereiding

Begin met de pesto en de basilicum door het beslag te roeren en de paprika’s schoon te maken. De paprika’s moeten vervolgens in kleine stukjes gemaakt worden. Dit geldt ook voor de ui. Doe een klein beetje olijfolie in de pan en bak hier ¼ van de paprika en ui mee. Halverwege dit bakproces kunnen er plakjes van de salami gemaakt worden en meegebakken worden. Doe daarna het beslag in de pan zoals je dit normaal voor een pannenkoek doet en bak de andere ingrediënten mee. Als het goudbruin is kan de pannenkoek weer omgekeerd worden.

Fruitige pannenkoek

Ingrediënten

  • 2 rijpe rood/gele appels
  • 1 rijpe peer
  • 1 limoen
  • 100 gram rozijnen (gemengd)
  • ½ banaan
  • 1/5 liter appelcompote
  • ¼ liter creme fraiche

Bereiding

De limoen goed schoonmaken en deze vervolgens uitpersen. Schil de appels en de peren en ontdoe ze van het klokkenhuis. Darna kunnen de appels en peer in kleine stukjes gesneden worden. Druppel het limoensap er overheen. Voeg het vervolgens allemaal samen met de appelcompote. Bak de pannenkoek zoals deze ‘kaal’ ook aangemaakt wordt en zet intussen de oven aan (zo’n 200 graden). De gebakken pakkenkoek kan vervolgens met laag creme fraiche ingesmeerd worden. Daarna kan de aangemaakte appelcompote erbij en leg er enkele plakjes banaan op (druk deze er een beetje in). Vouw de pannenkoek dubbel of vouw deze twee maal dubbel en laat het een kwartiertje in de oven staan.

Tot slot

Met beide varianten kan natuurlijk naar smaak gevarieerd worden. Zo kan de appelcompote iets zuurder worden met rabarbercompote of voeg wat schijfjes kiwi toen. En de pittige pannenkoek kan uitgebreid worden met wat uitgeperste rode peper. Hartig kan natuurlijk ook, denk hierbij aan banaan met fijngemaakte noten en wat schijfjte komijnen kaas. Al naar gelang de smaak.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Heerlijke pannenkoek recepten"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 23-11-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Gemakkelijke gerechten
Schrijf mee!