InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Bo Bay Mon – traditioneel gerecht uit Vietnam

Bo Bay Mon – traditioneel gerecht uit Vietnam

Elk land heeft wel haar eigen traditionele gerechten. Authentieke gerechten die bij velen synoniem staan voor een bepaald land. Zo heeft Hongarije haar Goulash, Spanje haar Paella, Engeland haar Scrambled Eggs, Duitsland Sauerkraut met Bratwurst, Frankrijk haar uiensoep, enz. Vietnam vormt wat dit betreft geen uitzondering hierop en dan heb ik het niet over de Vietnamese loempia’s die ook hier in Nederland gewoon op straat te koop zijn, maar over Bo Bay Mon, een traditioneel Vietnamees gerecht.

Wat is Bo Bay Mon?

Bo Bay Mon, oftewel Bo 7 Mon, is een traditionele schotel in Vietnam die bestaat uit 7 verschillende rundvlees gerechten. Dus in feite bestaat het gerecht uit een selectie van 7 verscheidene wijzen om rundvlees te bereiden. “Bo” is het Vietnamese woord voor rundvlees, “Bay” betekent zeven en “Mon” is schotel. Bo Bay Mon wordt ook wel “The Magnificent Seven” genoemd of “Beef Beyond Belief”. Omdat de bereiding van alle 7 schotels vrij veel werk is, wordt Bo Bay Mon zelden thuis gegeten maar meestal in een restaurant. Bo Bay Mon is tevens een gerecht dat zich bij uitstek leent voor speciale feestelijke gelegenheden, zoals bijvoorbeeld een huwelijk.

Een variant op Bo Bay Mon is Ca Bay Mon, een schotel die bestaat uit 7 verschillende visgerechten. Ca Bay Mon is echter bij lange na niet zo populair als Bo Bay Mon.

Hoe is Bo Bay Mon ontstaan?

Bo Bay Mon zou gecreëerd zijn door de Anh Hong Family. Anh Hong is een uitgebreide en beroemde restaurant-keten in het hedendaagse Vietnam. In 1954 begonnen als eenvoudig straatkraampje in het Phu Nhuan District in Saigon - het huidige Ho Chi Minh City - vervolgens verandert in een klein restaurantje en daarna uitgegroeid tot een zeer groot restaurant met zowel een indoor als outdoor gedeelte met in totaal 900 zitplaatsen.

Vanaf 1954 toen het eerste Anh Hong restaurant in Vietnam geopend werd tot 1975 toen de familie noodgedwongen het land uit moest vluchten, was ze getuige hoe hun Bo Bay Mon creatie zich succesvol verspreidde door de regio en vervolgens door het gehele land. Tegenwoordig wordt dit menu beschouwd als één van de vele authentieke schotels van Vietnam. Sterker nog Bo Bay Mon is één van de meest bekende traditionele gerechten uit de Vietnamese keuken.

Waarom is Bo Bay Mon zo’n succes?

Waar heeft Bo Bay Mon haar succes aan te danken? Ten eerste is het natuurlijk een zeer gevarieerde en goed uitgebalanceerde schotel, maar een tweede en minstens net zo waardevolle oorzaak ligt in de Aziatische cultuur. In Azië heeft eten een emotionele waarde: "You show your love through food”. Het veelomvattende karakter van een gerecht als Bo Bay Mon geeft deze maaltijd een feestelijk tintje. Door middel van het gezamenlijk nuttigen van een dergelijke maaltijd toon je in Azië aan je gasten jouw genegenheid en respect.

Waar bestaat Bo Bay Mon uit?

Elk restaurant heeft vaak zijn eigen interpretatie van dit gerecht; de volgorde van de gerechten kan per restaurant verschillen maar traditie getrouw begint een klassieke Bo Bay Mon schotel altijd met “Goi Bo” en eindigt met “Chao Bo“.
Hieronder staan de 7 gerechten die deel uit maken van Bo Bay Mon. De opsomming is gerangschikt in de volgorde die het meest gebruikelijk is in Vietnam en zoals die ook authentiek geserveerd wordt bij Anh Hong.
  1. Goi Bo – kruidige rundvlees salade
  2. Bo Nhung Dam – rundvlees fondue
  3. Bo Cha Dum – gestoomde rundergehaktballetjes
  4. Bo Nuong La Lot – gegrild rundvlees gewikkeld in La Lot blad
  5. Bo Nuong Mo Chai – gegrilde rundvlees saucijsjes
  6. Bo Nuong Xa – gegrild rundvlees met citroengras
  7. Chao Bo – runder/rijst soep

© 2009 - 2019 Drem, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelfmoord of opoffering?Zelfmoord of opoffering?Saigon, 11 juni 1963 – Thich Quang Duc, een boeddhistische monnik, leent van een broeder een turkooizen Austin Westminst…
Het Tonkin-incident, waargebeurd of verzonnen?Het Tonkin-incident vond plaats op 2 augustus 1964. Twee jaar ervoor had Johnson het Congres er toe gebracht hem onbeper…
Goodnight Saigon: Billy Joel beschrijft de VietnamoorlogGoodnight Saigon: Billy Joel beschrijft de VietnamoorlogIn 1982 beschrijft de Amerikaanse zanger Billy Joel in 'Goodnight Saigon' de dagelijkse omstandigheden waarmee de Amerik…
Goedkoop vliegen naar Vietnam met Vietnam AirlinesGoedkoop vliegen naar Vietnam met Vietnam AirlinesAls je goedkoop vliegen wil naar Vietnam, dan doe je dat niet vanaf Amsterdam. Je zal het dan over de grens moeten zoeke…
Vietnam - voor elk wat wils!In Vietnam is voor elk wat wils: cultuur snuiven in de mooie steden, de natuur in, of lekker luieren aan het strand.
Bronnen en referenties
  • Mijn eigen website www.assas.nl

Reageer op het artikel "Bo Bay Mon – traditioneel gerecht uit Vietnam"

Infoteur: Drem
Laatste update: 07-06-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!