InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Pannenkoekrecepten

Pannenkoekrecepten

Pannenkoekrecepten Pannenkoeken zijn van alle tijd, met lekker zachte zoete vulling, pittige of hartige vulling. Voor ieder wat wils als het om de bekende pannenkoek gaat. Enkele mogelijkheden waarop uiteraard gevarieerd kan worden.

Basisrecept

Pannenkoeken kan je met van alles combineren, maar het basisrecept is als volgt als we uitgaan van zon 8 pannenkoeken.

Ingrediënten

  • 125 gram tarwemeel
  • 3 dl halfvolle melk
  • 35 gram margarine
  • zout
  • 2 eieren
  • plantaardige olie

Bereiding

Zeef het meel goed en zorg dat de eieren in het midden van het meel terecht komen (soort kuiltje maken). Meng het goed en voeg vervolgens een snufje zout en de helft van de melk toe. Ga ook dit goed mengen en voorzichtig de rest van de melk toevoegen. Laat de margarine in de tussentijd smelten en voeg die vervolgens ook toe.
Nu kan de olie in de hapjespan verwarmd worden en verdeel een dunne laag beslag over de bodem van de pan. Het gemakkelijkste doe je dit door de pan even snel alle kanten heen te bewegen en dan op gemiddeld vuur de pannenkoek laten ontstaan. Als het aan de randen gaat kleuren kan de pannenkoek omgedraaid worden.

Toevoegingen

Zoet

Toevoegingen kunnen al in het beslag meegenomen worden. Wil je een pure pannenkoek met een zoete ondertoon voeg dan bij het beslag al wat suiker toe (al naar gelang de smaak). Maar de pannenkoek die gereed is kan ook voorzien worden van zacht zoete poedersuiker. Leg er voor wat extra smaak nog wat plakjes aardbei en banaan op en strooi daar ook nog wat poedersuiker overheen.

De zoete pannenkoek kan ook gevormd worden door over de pannenkoek die net uit de pan glijdt wat honing te gieten en dit uit te smeren. Maar ook aardbeienjam kan heerlijk zijn over de pannenkoek. Rol de pannenkoek op en laat de jam even in de pannenkoek trekken. Snij de pannenkoek dan in enkele stukken en je hebt een heerlijk ontbijtje.

Pannenkoek met kaas

Hartig kan de pannenkoek ook heerlijk zijn. Er zijn verschillende kaassoorten die zich lenen voor de pannenkoek, maar we zien niet zo vaak de geitenkaas voorbij komen.

Ingrediënten

  • 125 gram tarwemeel
  • 3 dl halfvolle melk
  • 35 gram margarine
  • snufje zout
  • eetlepel suiker
  • 2 eieren
  • plantaardige olie
  • 1 bosje lente-ui
  • 75 gram verse geitenkaas

Bereiding

Volg het recept zoals bovenaan is vermeld en doe bij het beslag nog een beetje suiker. Meng het goed en doe het in de hapjespan. Maar in plaats van de pannenkoek nu te bakken moeten de lente uitjes, kleingesneden, toegevoegd worden en de geitenkaas verkruimeld. Laat het opgaan in het mengsel van de pannenkoek in de hapjespan en laat het nu gaar worden. Draai het geheel weer om als de buitenkant donkerder van kleur wordt.

Pittige pannenkoek

Ingrediënten

  • 125 gram tarwemeel
  • 3 dl halfvolle melk
  • 30 gram zoute boter
  • snufje zout
  • eetlepel suiker
  • 2 eieren
  • plantaardige olie
  • kastanjechampignons
  • olijven
  • 100 gram mager spek

Bereiding

Volg het recept zoals bovenaan is met uitzondering van de margarine. Deze moet vervangen worden door zoute boter. Maak de champignons klein (mooie plakjes) en halveer de olijven (pit eruit). In een andere pan het mager spek een beetje uitbakken en als het beslag de hapjes pan in kan, kunnen de champignons, olijven en het spek er ook bij. Laat het nu even op laag vuur (deksel op de pan) staan, zodat de ingrediënten zich goed in de pannenkoek op laten nemen. Deze pannenkoeken zijn vaak iets lekkerder als ze wat dikker zijn dan de gemiddelde pannenkoek. Wel machtig, dus niet te veel bakken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Pannenkoekrecepten"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 26-04-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Gemakkelijke gerechten
Schrijf mee!