InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Sinterklaasrecepten: gevuld speculaas, kruidnoten en meer

Sinterklaasrecepten: gevuld speculaas, kruidnoten en meer

In de periode voor Sinterklaas verschijnt er allerlei lekkers in de winkels. Pepernoten, kruidnoten, taaitaai, gevuld speculaas, boterletters, speculaasjes, speculaasbrokken en veel meer. Wist je dat je heel veel dingen zelf kunt maken? Makkelijk, leuk en ook leuk voor kinderen.

Gerapste chocoladeletter

  • Wit beschuitje
  • (Room)boter
  • Stukje geraspte chocoladeletter

Je besmeert het beschuitje met de boter en doet daar de geraspte letter op. Lekker, simpel en een echte traktatie.

Variatie

In plaats van het beschuitje kun je ook een verse witte boterham gebruiken. Ook erg lekker!

Gevuld speculaas

  • 200 gram zelfrijzend bakmeel
  • 125 gram donkere basterdsuiker
  • 2 eetlepels speculaaskruiden
  • 150 gram roomboter
  • 2 eetlepels melk
  • 2 eieren
  • 1 pakje amandelspijs (bijv. Dr. Oetker)
  • 30 gram geschaafde amandelen

Kneed een soepel deeg van alle ingrediënten behalve de eieren, het amandelspijs en de amandelen. Maak een bal van het deeg en verpak deze in folie. Leg hem een uur in de koelkast.
Klop de eieren los met een eetlepel water. Verkruimel de amandelspijs en prak dit met de helft van de eieren tot een smeuïg geheel.
Rol het deeg uit, verdeel het in twee helften, leg de amandelspijs tussen ertussen en druk de randen goed aan. Druk de randen in het deeg en bestrijk de bovenkant van de speculaaskoek met de rest van het ei.
Bak de speculaas in een voorverwarmde oven op 175 graden Celsius in 45 minuten goudbruin.

Speculaasjes

  • 200 gram bloem
  • snufje zout
  • 2 eetlepels speculaaskruiden
  • 1,5 eetlepel suiker
  • 125 gram roomboter
  • 1 eetlepel maizena
  • 1 losgeklopt eiwit

Verwarm de oven voor op 175 graden Celsius. Meng de bloem met het zout, de speculaaskruiden, de suiker en de roomboter. Kneed het deeg tot een bal. Laat het deeg daarna verpakt in folie in de koelkast rusten voor een half uur. Bestuif het aanrecht met een beetje maizena en rol het deeg uit, zodat je er vormpjes uit kunt drukken. Leg ze daarna voorzichtig op de bakplaat die je hebt bekleed met bakpapier. Bestrijk de koekjes dan nog met het losgeklopte eiwit. Zo worden ze mooi bruin. Bak ze in 30 minuten gaar en laat ze goed afkoelen.

Kruidnoten

  • 120 gram basterdsuiker
  • 1 eetlepel speculaaskruiden
  • een halve theelepel zout
  • 200 gram zelfrijzend bakmeel
  • 120 gram roomboter
  • 3 eetlepels melk

Pak een bakplaat en beleg deze met bakpapier. Verwarm de oven voor op 175 graden Celsius. Meng de basterdsuiker, de speculaaskruiden, het zout en het zelfrijzend bakmeel goed door elkaar. Snijd de roomboter in kleine blokjes en meng dit door de mix van het zelfrijzend bakmeel. Doe lepel voor lepel wat melk erbij tot het deeg een geheel is. Je neemt nu kleine stukjes van het deeg af en rolt dit tot balletjes. Leg deze op het bakpapier met voldoende ruimte tussen elkaar. Doe je kruidnoten voor 15 minuten in de oven en laat ze goed afkoelen.
Gerelateerde artikelen
Calorieën in SinterklaassnoepgoedHet is Sinterklaastijd: de winkels liggen vol verleidelijke chocoladeletters, pepernoten, speculaasbrokken en banketstav…
Afvallen en calorieën: Pepernoten en ander SinterklaassnoepAfvallen en calorieën: Pepernoten en ander SinterklaassnoepDe maanden november en december zijn voor velen waarschijnlijk de moeilijkste maanden om af te vallen of om zich aan zij…
Moderne sinterklaasreceptenEr zijn een heleboel sinterklaas producten op de markt. Zowel de overbekende klassieke producten zoals pepernoten, maar…
Hoe goed is al het snoepgoed van Sinterklaas?Hoe goed is al het snoepgoed van Sinterklaas?Sinterklaas komt weer bijna in het land, nou bijna… Het snoepgoed ligt al vanaf september in de winkels, maar de Sint ze…
Zelf kruidnoten en speculaaspoppen makenSinterklaas komt er weer aan en de schappen liggen alweer vol met lekkers. Wilt u toch zelf uw lekkernijen maken? Dat ka…

Reageer op het artikel "Sinterklaasrecepten: gevuld speculaas, kruidnoten en meer"

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 19-09-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!