InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Dessert recepten

Dessert recepten

Tijdens de feestdagen of na een uitgebreid etentje moet er natuurlijk een passende afsluiter komen. Om niet weer te vervallen in ijs of vruchten onderstaand een overzicht van de meest verrassende en lekkere desserts.

Tiramisu met fruit

Ingrediënten

  • 250 gram Mascapone
  • 250gram slagroom +vanillesuiker
  • Sinasappelsap
  • Sinasappel marmelade
  • Cointeau
  • Chocolade extra noir
  • cantuccinni Negro (chocolade)

Bereidingswijze

Slagroom kloppen met vanille suiker, daarna de mascopone loskloppen en door elkaar mengen, marmelade en coitreau naar smaak toevoegen eventueel wat suiker toevoegen. In een schaal (of verdelen over kleine schaaltjes de cantuccinni koekjes eventueel wat breken een glas cointreau en sinasappelsap eroverheen gieten en latenm intrekken. Wat geraspte chocolade erover strooien, dan het slagroom/mascapone mengsel eroverheen uitsmeren.Chocolade rasp eroverheen strooien een gesuikerde sinasappelschijf erop leggen en een paar uur in de koelkast laten opstijven.

Frambozenijssouffle met marmerchocolade

Ingrediënten

  • 120 g eiwit
  • 200 g suiker
  • 0,5 l frambozencoulis (vers of diepvries)
  • 0,25 l room (hoog vetgehalte)
  • enkele frambozen
  • enkele muntblaadjes
  • 100 g fondantchocolade
  • 100 g witte chocolade

Bereidingswijze

Klop de eiwitten stijf en voeg geleidelijk de suiker toe. Schep de helft van de coulis erbij. Klop ook de room stijf en schep door het mengsel. Verdeel over vormpjes en laat minstens 12 uur invriezen. Smelt de witte en de zwarte chocolade. Bedek een plastieken platte schaal met plasticfolie en span deze strak aan. Druppel de fondantchocolade en vervolgens de witte chocolade op de schaal. Strijk de druppels met de vingers open. Laat minstens 45 minuten opstijven in de koelkast. Plaats de soufflé in het midden van de borden. Versier met een muntblaadje en een stuk gemarmerde chocolade. Sprenkel de rest van de coulis rond de soufflé en leg enkele frambozen op het bord.

Stoofpeertaart met bitterkoekjesijs

Ingrediënten

  • 6 plakjes diepvries bladerdeeg
  • 1 losgeklopte eidooier
  • 500 gr kant en klare stoofpertjes
  • 3 el bessengelei (pot)
  • 1 bak Hertog Bitterkoekjesijs

Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 200 graden. Leg de 4 plakjes deeg op een met bakpapier beklede bakplaat en bestrijk de randen met wat water. Snijd de overige plakjes deeg in 16 dunne repen. Leg deze op de randen van de deegplakjes als opstaand randje en bestrijk met ei. Prik de bodem met een vork in. Bak de bodems 10 minuten in de oven. Neem uit de oven en beleg met de peertjes. Bak de taartjes nog 4 minuten in de oven zodat de peertjes lekker warm zijn. Verwarm ondertussen de bessengelei met 1 el van het stoofperensap of water in een pan en bestrijk de peertjes ermee. Serveer met een bol bitterkoekjesijs erop.

Pêche melba

Ingrediënten

  • 4 perzikken
  • 1/8 liter witte wijn of water
  • 2 eetlepels citroensap.
  • 1 kaneelstokje
  • 1 eetlepel suiker
  • Voor de saus
  • 200 gr frambozen
  • 1-2 eetlepels poedersuiker
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 4 bolletjes vanilleijs
  • Muntblaadjes voor de garnering

Bereidingswijze

De perzikken ontvellen. Vervolgens voorzichtig ontpitten en in partjes snijden. In een pan de wijn of het water met citroensap,het kaneelstokje en de suiker verwarmen. De perzik hierin op een laag vuur met deksel op de pan +/- 5 minuten laten trekken. Niet te hard laten koken,omdat ze anders uiteen vallen. De perzikpartjes uit de pan nemen,laten uitlekken en afkoelen. Voor de saus de frambozen uitzoeken en met een vork prakken, daarna ze zeven. De frambozenpuree mengen met 1 eetlepel kookvocht,de poedersuiker en de vanillesuiker. Het ijs en de stukjes perzik in dessertschaaltjes doen. De frambozensaus erover schenken. Garneren met muntblaadjes en direct serveren.

Parfait van Cranberries

Ingrediënten

  • 400 gram cranberrie-compote
  • 50 gram gedroogde cranberries
  • 6 eetlepels Cranberrie-likeur (De Kuyper)
  • 75 gram Amarettini-koekjes
  • 4 eidooiers
  • 250 gram Mascarpone
  • 1/4 liter slagroom
  • 1 zakje vanillesuiker
  • verse muntblaadjes
  • poedersuiker

Bereidingswijze

Cakevorm (1 1/4 liter) bekleden met plastic folie. Amarettini-koekjes grof verkruimelen. 3 Eetlepels compote vermengen met 2 eetlepels likeur en bewaren voor de garnereing. Slagroom stijfkloppen met vanillesuiker. Eidooiers met de rest van de likeur au-bain-Marie heel luchtig kloppen. Mengsel door de Mascarpone spatelen. Cranberie-compote, koekjes en gedroogde cranberries erdoor spatelen. Tenslotte stijfgeklopte slagroom erdoor spatelen. Mengsel overdoen in de cakevorm en ook de bovenkant afdekken met plastic folie. Vorm minstens 12 uur in de vriezer zetten. Parfait 20 minuten voor gebruik op een mooie schaal storten. Folie verwijderen en de parfait bestuiven met poedersuiker. Midden over de parfait een dikke streep trekken van de likeur-compote en parfait garneren met enkele verse muntblaadjes.
© 2010 - 2019 Joh78, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Dessert recepten"

Infoteur: Joh78
Gepubliceerd: 10-10-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!