InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recepten met kip

Recepten met kip

Weet je niet wat je moet koken vandaag? Kip is altijd een goed idee! Bijna iedereen houdt wel van kip en je kan er alle kanten mee op. Hier vindt je een aantal heerlijke en simpele recepten, vooral geschikt voor kip, maar je kan natuurlijk ook ander vlees gebruiken of zelf met de recepten variëren naar je smaak!

Recept 1: Griekse Kip

Ingrediënten

  • 4 eetlepels olijfolie
  • 1 grote teen knoflook
  • 1 theelepel Italiaanse kruiden
  • 1 theelepel chilipoeder
  • 1 theelepel oregano
  • 1 theelepel paprikapoeder
  • 1 zakje Griekse grillkruiden (in alle supermarkten verkrijgbaar)

Aan de slag

Begin met het mengen van alle ingrediënten, het maakt niet uit op welke volgorde, maar het is makkelijk om het zakje grillkruiden en de olijfolie er als eerste in te doen. Als je alles door elkaar gemengd hebt, moet de marinade een beetje droog en korrelig zijn, niet waterig.

Vervolgens wrijf je de kip, het liefst in hele dunne plakjes gesneden, goed in met de marinade, per stukje kip echt een paar minuten goed inwrijven. Hierna laat je de kip minimaal 12 uur afgedekt in de koelkast staan, zodat de marinade kan intrekken.

Bakken doe je kort op een zo heet mogelijk vuur of op een grillplaat. Als je de kip in hele dunne plakjes hebt gesneden, wordt hij ook gaar als je hem maar even bakt.

Je kan bij deze kip alles serveren wat je lekker vindt, tips: rijst, sperzieboontjes, paprika en ananas.

Recept 2: gepaneerde kipfilet à la Montignac

Ingrediënten

  • 400 gr. kipfilet
  • 100 gr. belegen geraspte kaas
  • 2 eieren
  • 2 el. zonnebloemolie
  • Zout
  • Peper

Aan de slag

Snijd de kipfilet horizontaal bijna open en klap hem open. Strooi er aan allebei de kanten wat zout, peper en eventueel paprikapoeder op. Klop de eieren los en haal de kipfilet hier doorheen. Paneer de kip daarna met de geraspte kaas. Bak de kipfilet een paar minuutjes aan allebei de kanten.

Dit gerecht is lekker met allerlei gekookte of gestoomde / gewokte groenten of salade en ook heel geschikt om met kalkoenfilet te maken als gezonder alternatief.

Recept 3: gestoofde zomerse kip

Ingrediënten

  • 1 hele (scharrel)kip (1500 g)
  • 6 el olijfolie
  • 2 el gedroogde Italiaanse kruiden
  • 4 tenen knoflook
  • 2 preien, in ringen
  • 400 ml droge witte wijn
  • 600 ml kippenbouillon (van 1 tablet)
  • 4 sneetjes oud witbrood

Aan de slag

Bestrijk de kip met 2 eetlepels olie en strooi 1 1/2 eetlepel kruiden en peper en zout er overheen. Verhit wat olie in een braadpan en bak de kip op middelhoog vuur tot hij goudbruin is. Bak 3 hele tenen knoflook en de prei een paar minuutjes mee. Voeg de wijn en 400 ml bouillon toe en breng het geheel aan de kook. Laat de kip afgedekt en op laag vuur in ongeveer 75 min. gaar worden. Voeg naar smaak de rest van de bouillon toe. Verwarm de oven voor op 220 °C.

Zet de kip op een met bakpapier beklede bakplaat 8-10 min. in het midden van de oven. Pers hierna de rest van de knoflook. Haal de korstjes van het brood en verkruimel het brood daarna. Voeg peper en zout naar smaak toe. Verhit de rest van de olie in een koekenpan en bak de broodkruimels, de knoflook en de rest van de kruiden in een paar minuten goudbruin. Snijd de kip in stukjes en strooi en kruimelmengsel er overheen.

Eet smakelijk!
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Recepten met kip"

Infoteur: Loes_e
Laatste update: 03-06-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!